הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (הות"ל) החליטה השבוע על העברת תת"ל/45, מתחם תחזוקה ותפעול של
רכבת ישראל, "סדנאות אפרים" בחיפה - להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור.
תוכנית הפיתוח של מתחם התחזוקה הרכבתי 'סדנות אפרים' בחיפה מהווה חלק חשוב בהיערכות המדינה לקראת חשמול רשת מסילות הברזל הארצית וצמצום השימוש בקטרי דיזל ומיועדת בעיקר לתת מענה לצורכי פתיחת הקו המחושמל לכרמיאל ב-2017.
מטרת התוכנית היא הרחבת המתחם הקיים והמתפקד באזור התעשיה הצמוד לחוצות המפרץ, הוספת מסילות בכניסות, כדי למנוע הפרעה לתנועה על מסילת החוף, והוספת מבני טיפול, תחזוקה ומשרדים בשטח המתחם של כ-470 דונם.
התוכנית משנה את ייעודו של שטח ההרחבה מתעשיה למסילת ברזל, על-אף שהמתחם הוא למעשה מפעל שיעסיק כ-300 עובדים.
במתחם יהיו:
- מוסכי סדנות, המיועדים לטפל בכל סוגי הקרונות והקטרים;
- היות שהאתר הוקם בתקופת המנדט הבריטי ובו ערכים ארכיטקטוניים, חורשות וכדומה, התוכנית כוללת הוראות פיתוח לשדרה המרכזית והוראות לשימור מספר מבנים קיימים שהבולט בהם הוא בניין המשרדים הבריטי;
- בנוסף יוקם מבנה חדש שמעליו יוקם מגדל הפיקוח בגובה 20 מטרים ובו חדר בקרה פנורמי.
תת"ל/45 הוכרזה כתוכנית תשתית לאומית בשנת 2009, ובשנת 2012 הוגשו מסמכי התוכנית לוועדה והוצאו הנחיות לתסקיר השפעה על הסביבה. ב-28 באפריל 2015 הוגשו למזכירות הוועדה ההשלמות שנדרשו לתסקיר השפעה על הסביבה. עתה תועבר התוכנית להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור לתקופה של 60 יום.
מגישה התוכנית והיוזמת שלה היא רכבת ישראל. התוכנית נערכה על-ידי חברת תד"ם הנדסה אזרחית בע"מ, בראשות אינג' פנינה בן-נון ונמצאת כולה בתחום שיפוט העיר חיפה.