X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט המחוזי מרכז אישר תובענה ייצוגית נגד חברת פריגו ישראל סוכנויות בע"מ, המשווקת של התרופה אלטרוקסין, על שלא גילתה לצרכני התרופה באופן ישיר או באמצעות הרופאים על שינוי הפורמולציה של התרופה כתב הגנה יוגש עד ל-12 ביולי 2015 השופט גרוסקופף דחה את בקשת אישור התביעה הייצוגית נגד גלקסו סמית קליין ישראל, נגד שירותי בריאות כללית ונגד מכבי שירותי בריאות
▪  ▪  ▪
ההרכב הכימי שונה, המטופלים סבלו [צילום: איציק וולף]
השופט גרוסקופף. קדם משפט ב-19 ביולי [צילום: בוצ'צ'ו]

בלעדי ב-News1: אלפי חולים נטלו אלטרוקסין ויצאו מאיזון
איציק וולף
News1 חושף: אלפי חולים שנוטלים תרופה נפוצה לטיפול בבלוטת התריס לא יודעים כי היצרנית החליפה את ההרכב הכימי של התרופה * בעקבות נטילתה החלו רבים לסבול מתופעות לוואי שונות - נשירת שיער, השמנה, גלי חום, כאבים בחזה ועוד * רק חצי שנה לאחר שהתרופה נכנסה לשוק הישראלי הכריח משרד הבריאות את החברה המשווקת לצרף מדבקת אזהרה * כבר לפני שלוש שנים התקבלו מאות תלונות על הפורמולה החדשה בעת שהוכנסה לשימוש בניו-זילנד
לרשימה המלאה

איציק וולף
חברות התרופות יחויבו למעקב תופעות לוואי

בית המשפט המחוזי מרכז אישר תביעה ייצוגית נגד חברת פריגו ישראל סוכנויות בע"מ, בעלת הרישום והמשווקת של התקופה אלטרוקסין בישראל. זאת, בעקבות חשיפת מחדל האלטרוקסין ב-News1.
כפי שחשפנו, הרכבה הכימי של התרופה אלטרוקסין, הנצרכת בידי מטופלים הסובלים מפעילות לקויה של בלוטת התריס, שונה מבלי שהמטופלים קיבלו על כך הודעה כלשהי. רבים מן המטופלים יצאו בשל כך מאיזון הורמונלי וסבלו מתופעות לוואי קשות ולא מוסברות שכללו השמנה, נשירת שיער, חולשה, דפיקות לב מואצות ועוד. בעקבות החשיפה הוקמה במשרד הבריאות ועדה והיא קבעה בתום דיוניה נהלים חדשים לטיפול בתלונות מטופלים המגיעות למערכת הבריאות אודות תופעות לוואי שמהן הם סובלים.
השופט עופר גרוסקופף קבע כי עילת התביעה הייצוגית נגד פריגו המאושרת היא הטעיה צרכנית על-פי סעיפים 2 ו-4 לחוק הגנת הצרכן, אשר באה לידי ביטוי בכך שפריגו ישראל סוכנויות בע"מ לא דאגה ליידע את חברי הקבוצה התובעים אותה, ישירות או באמצעות הרופא המטפל, בדבר הצורך בביצוע מעקב הכולל בדיקות דם בתוך כשישה שבועות ממועד המעבר לנוסחה הכימית החדשה של התרופה שאותה הם נוטלים יום יום.
ששת התובעים בייצוגית - רונית פלג, מרב גולדשמידט, ורד קופילר, יוסף קליימן, סלוא אבו גזלה ושירי מאיר - תובעים את חברת פריגו לפיצוי עבור הסבל והכאב שסבלו, ועבור הפגיעה באוטונומיה שלהם. בבקשתם לייצוגית, שהוגשה על-ידי עורכי הדין מיכאל דבורין, עובדיה כהן, יעקב דוידוביץ' וארנון גרפי נטען כי פריגו ומשיבות נוספות - פריגו ישראל פרמבציסטיקה, חברת גלקסו סמית קליין ישראל, מכבי שירותי בריאות ושירותי בריאות כללית - הפרו את חובת הגילוי והטעו את הצרכנית כשלא הציגו בפניהם את מלוא המידע הרלוונטי הנוגע לשינוי ההרכב הכימי של הרכיבים הבלתי פעילים באלטרוקסין. על כך תבעו סכום של כשלושה מיליארד שקלים, שהוערכו כנזק המצטבר של כל הנכללים בתובענה הייצוגית.
"התובענה שלפני אינה עוסקת במקרה שגרתי. עניינה בפרשה אשר עוררה גלים בתודעת הציבוריות הישראלית, ואשר אדוותיה נגעו לחייהם של מאות אלפי מטופלים הסובלים מליקוי בתפקוד בלוטת התריס. המחדל בו עסקינן אינו נוגע לעצם המעבר לפורמולציה החדשה, אשר הוא ככל הנראה מועיל ומוצדק מבחינה פרמקולוגית, אלא לדרך שבה נעשה הדבר. הכשל לא היה ב"מה שנעשה" (שינוי הפורמולציה) אלא ב"איך שנעשה" (האופן שבו יודעו המטופלים והרופאים המטפלים בהם על שינוי הפורמולציה)". כתב השופט גרוסקופף והוסיף כי אין כיום חולק על כך שהחלפת הפורמולציה של האלטרוקסין נעשתה בדרך לקויה. "בכך הודו, במסגרת דיוני ההוכחות שהתקיימו לפני, העדים והמומחים מטעם כל הצדדים", ציין.
גרוסקופף קבע כי בקשת התובענה הייצוגית נגד רוב המשיבים נדחית וכי הוא מאשר אך ורק את התביעה הייצוגית נגד פריגו ישראל סוכנויות בע"מ. מדובר בתובענה שהוגשה על-ידי עו"ד יעקב דוידוביץ' והוא צפוי להיות בא הכוח המייצג בתובענה הייצוגית המאושרת.
"מרגע שהמבקשים עמדו בנטל להוכיח כי קיימת אפשרות סבירה כי התקיימה הטעיה צרכנית כלפיהם, בעקבות זאת שלא נמסר לא להם ולא לרופאים המטפלים בהם המידע בדבר הצורך בניטור בעת המעבר לפורמולציה החדשה, המסקנה לפיה יש מקום לאשר את ניהול התובענה הייצוגית ביחס לבעל הרישום שהוא גם המשווק של התרופה בארץ, כמעט מובנת מאליה", כתב השופט.
עוד הוסיף כי ביחס למטופלי האלטרוקסין שטוענים כי נגרם להם נזק משמעותי יותר, יהיה עליהם להגיש תביעות נזיקיות אישיות.

גלקסו ניסתה להעלים מידע

ביחס לאחריות חברת גלקסו סמית קליין ציין כי אומנם חומר הראיות מבסס חשד לכאורי שלפיו לגלקסו העולמית, וככל הנראה גם לגלקסו ישראל, חלק מרכזי בכך שלקחי האירועים שהתרחשו במדינות אחרות לאחר החלפת הנוסחה של התרופה לא יושמו בעת שיווקה בישראל. לדבריו, מטרידה במיוחד המחשבה שלא זו בלבד שגלקסו לא עשתה את הנדרש ממנה - להביא לידיעת גורמי משרד הבריאות את התקלות העלולות להתרחש בעת שיווק הפורמולציה החדשה - אלא היא גם עשתה מאמץ מכוון להפחית מחשיבות מידע זה ואף להעלימו.
גרוסקופף אף ציין שביטוי חמור למגמה זו הוא הסירוב המתמשך של גלקסו להכיר בסיכון הרפואי הנגרם כתוצאה מה"מעבר השקט", כלשונו מהאלטרוקסין הישן לחדש. אולם למרות כל זאת, קבע כי יש לדחות את התובענה הייצוגית נגד החברה משום שהיא אינה נושאת באחריות כ'עוסק' להטעיה צרכנית - שהיא עילת התביעה.
ביחס לקופות החולים ציין השופט כי מסכת הראיות אינה תומכת בטענה כי קופות החולים התרשלו בהנחיית הרופאים המטפלים. "גם אם ניתן לטעון שיש אפשרות שבהיבט פעולתן של קופות החולים כמוכרות תרופות תוכרע שאלת האחריות לטובת הקבוצה [התובעים הייצוגיים, א.ו.], עדיין אין תובענה ייצוגית דרך יעילה והוגנת להכרעה במחלוקת זו".
כתב הגנה של פריגו יוגש לבית המשפט המחוזי מרכז עד ל-12 ביולי 2015. קדם משפט יתקיים ב-19 ביולי 2015. עוד קבע כי פריגו ישראל סוכנויות בע"מ תשלם בתוך 14 ימים סכום של 150 אלף שקל שכר טירחה לבא הכוח המייצג של התובעים.

תאריך:  18/05/2015   |   עודכן:  19/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אושרה ייצוגית נגד פריגו ב-3 מיליארד שקל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מגיע ליואב יצחק אחוזים
בלונד  |  18/05/15 17:43
2
כל הכבוד ליואב יצחק על החשיפה
חשדנית  |  19/05/15 16:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מחדל האלטרוקסין
איציק וולף
משרד הבריאות הנחה את מנהלי בתי החולים ואת קופות החולים לערוך מעקב צמוד אחרי נוטלי אלטרוקסין    אם עד עתה נאמר כי יש להיבדק שישה שבועות מתחילת השימוש בפורמולה החדשה, כעת מציינים כי על מטופלים בסיכון להימצא במעקב כל ארבעה שבועות    ההנחיה החדשה מתייחסת למטופלים עם סרטן בלוטת מגן, נשים הרות ובטיפולי פוריות, מטופלים עם אי ספיקת לב, אנשים הנוטלים תרופות פסיכיאטריות, אנשים הנוטלים תרופות לדילול הדם, קשישים, ילדים קטנים ותינוקות
איציק וולף
רופאה בכירה באחת מקופות החולים סיפרה ל-News1 כי בניגוד לטענות משרד הבריאות לא הגיעה אליה כל הודעה על שינוי הפורמולציה של התרופה אלטרוקסין    המידע על השינוי בתרופה שהיא נוטלת בעצמה ושגרמה לה לנשירת שיער מסיבית הגיע אליה רק לאחר החשיפה ב-News1 ממטופלותיה    "זאת ממש רעידת אדמה, אני רואה את זה כמו רמדיה מספר 2"
איציק וולף
כתב התביעה הייצוגית המאוחד בפרשת האלטרוקסין שנחשפה ב-News1 הוגשה ביום רביעי האחרון    הנתבעים: גלקסו סמית קליין, פריגו, מכבי שירותי בריאות ושירותי בריאות כללית    סקר שערכו התובעים מגלה - רוב מוחץ מהמטופלים גילה על שינוי הפורמולציה בעקבות החשיפה בתקשורת
איציק וולף
משרד הבריאות העביר לרוקחים המחוזיים הנחיה האוסרת ייבוא פרטי של תכשירים המכילים לבותירוקסין    המשמעות: מטופלים רבים שסבלו מתופעות לוואי בעקבות שינוי ההרכב הכימי של האלטרוקסין ואשר הצליחו להגיע לאיזון הורמונלי רק לאחר שייבאו באופן פרטי תכשירים חלופיים, ייאלצו להסתפק מעתה בתכשירים שמספקות קופות החולים ואשר לא הועילו להם בעבר
איציק וולף
מסמכים שהועברו לידי מטופלי האלטרוקסין מגלים כי הרוקחות האחראיות של חברות GSK ופריגו ישראל הוגדרו על-ידי משרד הבריאות כמי שהתרשלו רשלנות גסה בשמירה על בריאות הציבור    למרות קביעה חריפה זו - רק הושעו השתיים לשלושה ולשישה חודשים ולא פוטרו מתפקידן
איציק וולף
מגישי התביעה הייצוגית בפרשת האלטרוקסין עתרו לבית המשפט המחוזי מרכז על-מנת שזה יורה למשרד הבריאות להעביר לידיהם את המידע והמסמכים המלאים שעמדו בפני צוות הבדיקה המיוחד    העתירה - על-פי חוק חופש המידע - הוגשה בעקבות סירוב המשרד להעביר את המסמכים
איציק וולף
מסמכים של משרד הבריאות חושפים כי גודל החלקיקים בחומר ההורמונלי הפעיל בתרופה אלטרוקסין שונה    זאת בניגוד לטענה שרק חומרי המעטפת שונו    החברה המייצרת לא הודיעה על כך מעולם למשרד הבריאות    לכשהתגלתה ההסתרה לא הודיע על כך משרד הבריאות למטופלים
איציק וולף
למרות שוועדת בדיקה קבעה כי היה מחדל חמור באי העברת מידע אודות החלפת הפורמולציה של האלטרוקסין טען לאחרונה מנהל מחלקת הסיכונים ובטיחות המטופל בבית החולים קפלן ברחובות כי כל הנושא "נופח לממדים היסטריים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il