X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דוחה את הטענה לפיה הבדואים נהנו מאוטונומיה בתקופת העות'ומאנים ובתקופת המנדט ולכן קרקעות האזור שייכות להם קורא למצוא בהקדם הסדר מוסכם לסוגיית קרקעות הבדואים
▪  ▪  ▪
קשיי שליטה [צילום: פלאש 90]

לשבטים הבדואיים לא הייתה אוטונומיה בנגב בזמן השלטון העות'מאני והשלטון הבריטי, ולפיכך אין לקבל את טענתם בדבר זכויות בקרקעות האזור מכוח אותו מעמד. כך קובע (14.5.15) בית המשפט העליון.
השופטת אסתר חיות מנתחת באריכוחת את המקורות ההיסטוריים והמחקרים שעסקו בנושא, ומגיעה למסקנה שאמנם הן העות'מאנים והן הבריטים התקשו להטיל את מרותם על הבדואים, אך בשום אופן לא ויתרו על השליטה בנגב. "מחקרים אלה אין בהם כדי לבסס את טענת המערערים כאילו ניתנה לבדואים בשנים שלפני קום המדינה אוטונומיה בנגב אשר כללה הכרה רשמית של השלטונות בדין הבדואי המסורתי במובן זה שמכוחו ניתנו לבדואים זכויות קניין באדמות הנגב", אומרת חיות.
חיות מוסיפה: "מן המקורות שאליהם הפנו המערערים עולה כי בתקופה העות'מאנית ראה השלטון העות'מאני בנגב שטח הנתון לריבונותו ופעל במטרה להטיל את מרותו על האוכלוסייה הבדואית המתגוררת בו... העובדה כי המקורות שהציגו המערערים מצביעים על כך שבתקופה העות'מאנית חילקו הבדואים בינם לבין עצמם את הזכויות בקרקעות הנגב בהתאם לדין הבדואי המסורתי, אין בהם משום ראיה מספקת לעניין זה. לכל היותר יש בהם כדי להוכיח כי ברמה הבדואית-השבטית הייתה משמעות לחלוקה זו אך הם אינם מוכיחים כי היא זכתה להכרה רשמית מצד השלטון העות'מאני".
על התקופה הבריטית אומרת חיות כי "ממשלת המנדט בדומה לשלטון העות'מאני עשתה אף היא מאמצים להשליט את מרותה על השבטים הבדואים בנגב וחוקקה חוקים מיוחדים לשם כך... אין מקום להסיק מקושי לשלוט בשטחי הנגב על מתן אוטונומיה לשבטים הבדואים המתגוררים בו והעובדה שממשלת המנדט עשתה מאמצים לשלוט באופן אפקטיבי בנגב ובשבטים הבדואים החיים בו מלמדת כי היא ראתה בנגב שטח ריבוני שלה ולא שטח שבו נתונה השליטה לבדואים במתכונת של אוטונומיה".
הדברים נאמרו בהחלטתו של בית המשפט העליון לדחות שישה ערעורים על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בבאר שבע, שאישר את דרישת המדינה לרשום על שמה חלקות בנגב הצפוני. המערערים טענו שהחלקות היו שייכות להם, והסתמכו הן על האוטונומיה הבדואית והן על נימוקים נוספים, אך כולם נדחו.
בשולי פסק דינה אומרת חיות: "אין חולק כי סוגיית זכויותיהם של שבטי הבדואים באדמות הנגב היא סוגיה נכבדה אשר מן הראוי כי יימצא לה פתרון המניח את דעת כל הצדדים, וככל שיקדם כן ייטב". המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין והשופט עוזי פוגלמן הסכימו עם פסק דינה של חיות והצטרפו לקריאתה. את המערערים ייצגו עוה"ד מיכאל ספרד ואדר גרייבסקי, ואת המדינה - עוה"ד משה גולן וחבצלת יהל.

תאריך:  19/05/2015   |   עודכן:  19/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: לא הייתה אוטונומיה בדואית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שיקברו את מתיהם
אהרון שחר  |  19/05/15 11:51
2
בעלי קרקעות ? ? ?
קרטופלה  |  19/05/15 17:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הממשלה תאשר העברת רשות מקרקעי ישראל לאחריות משרד האוצר, והמשמעות היא סילוקו של השר גלנט מראשות מועצת מקרקעי ישראל    גם מינהל התכנון ואחריות ל-5 חוקים יועברו ממשרד הפנים למשרד האוצר    האם הכנסת תאשר?
אלעזר לוין
מפקחי הרשות גילו, ששבירו החלה לבנות משרד מכירות על קרקע של המדינה    לאחר שקיבלה התראה, פינתה החברה את השטח - אך כמעט מיד פלשה לשטח אחר, ואף נטעה בו עצים!    "עבירה פלילית שעונשה עד שנתיים מאסר"
עידן יוסף, איתמר לוין
החשודים העיקריים: יצחק אברג'יל, מאיר אברג'יל, אבי רוחן, ציון הראל, ציון ארז, שמעון כהן, שמעון אמסלם, סמי כהן, מאיר עמאר, יעקב שמעון, שמעון סבך, יוסף לוי, ישראל אוזיפה, מוטי חסין, גולן אביטן, עמוס פטריק, אביעד בדאני ואברהם גולדנברג    בתי המשפט מאריכים את מעצריהם של החשודים בתקופות של עד 15 יום
אלעזר לוין
הוועדה המחוזית אישרה את תוכנית "קרן הקריה", הכוללת בניית 4 מגדלים במתחם הקריה בתל אביב. אחד ממגדלי המשרדים יהיה בן 80 קומות, ויהיה הגבוה ביותר בארץ    מגדל המשרדים שני - 50 קומות    וגם שני מגדלי מגורים בני 45 קומות
איתמר לוין
ידיעות אחרונות חושף חלקים מעדויותיהם של רות דוד, יאיר ביטון, האחים נחמיאס, יורם ברק ועדת המדינה    מזכירתו לשעבר של פישר תיארה בפירוט רב את תעשיית המידע הסודי ואת חלקה של דוד בפרשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il