X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
על-פי דיווח באתר FAS (הפדרציה של המדענים האמריקנים) בשנת 2002 התקיים ניסוי בשיגור הטיל מצוללת מדגם "דולפין", באוקיאנוס ההודי מול חופי סרילנקה
▪  ▪  ▪
[צילום: חברת רפאל]

אחת התכונות הקרביות הייחודיות של צי הצוללות הישראלי מדגם "דולפין", כך לפי הפרסומים בחו"ל, הינה היכולת לשגר בעת תנועה מתחת לפני הים טילי שיוט בעלי טווח של כמעט 2,000 ק"מ. השימוש בטילים כאלה מעניק לצוללות הישראליות יתרונות של תקיפת מטרות - יבשה ללא סיכון חיי טייסים במקרה של שימוש באופציית תקיפה אווירית.
טיל השיוט המקנה את היכולת הזו הוא "פופאי טורבו" מתוצרת ישראל שתכונותיו הייחודיות פתחו בפני ישראל אפילו את שעריה של ארה"ב שרכשה יותר מ-200 טילי שיוט מן הדגם החדיש ביותר, והוא מעיד יותר מכל על היכולות הטכנולוגיות יוצאות הדופן של מדעני ישראל.
"פופאי טורבו" SLCM, או בשמו המקצועי submarine-launched cruise missile הינו דגם מוארך ומשוכלל של טיל אוויר-קרקע הישראלי "פופאי" שנבנה לירי ממטוסים. על-פי דיווח באתר FAS (הפדרציה של המדענים האמריקנים), בשנת 2002 התקיים ניסוי בשיגור הטיל מצוללת מדגם "דולפין", באוקיאנוס ההודי מול חופי סרילנקה. בניסוי צפו אנשי מודיעין של הצי האמריקני. על-פי הדיווח יכול הטיל לשאת ראש קרב (רש"ק) גרעיני מופעל על בסיס פלוטוניום, במשקל 200 ק"ג.
"פופאי טורבו" SLCM משייט באמצעות מנוע סילוני המופעל בדלק נוזלי. אורכו של הטיל הוא 6.25 מטר, קוטרו כ-32 ס"מ. על-פי מה שדווח באתר של FAS על הניסוי בסרילנקה, פגע הטיל במטרה במרחק 1,500 ק"מ מאתר השיגור. ההערכה של מדענים אמריקנים היא שטיל שיוט זה הוא כלי הנשק העיקרי של ישראל ליכולת "המהלומה השנייה" לשיגור מצוללות.
הולדתו של הדגם הראשוני של הטיל (שכונה "חמודון") נבעה מצורך מבצעי. בשנת 1969, בעת מלחמת ההתשה, הופלו ביום אחד ארבעה מטוסי חיל-האוויר הישראלי מירי סוללות נ"מ מצריות. מפקד חיל-האוויר דאז ביקש מרפאל לפתח טיל אויר-קרקע מונחה טלוויזיה שיוכל לפגוע בסוללות הנ"מ בירי מרחוק. תהליך התכנון התמשך מאוד וכדי לממש אותו עד לרמה מבצעית נדרשו משאבים רבים. מן הטעם הזה הוחלט ברפאל לגבש פתרון ביניים זול יחסית שבא לידי ביטוי מעשי ב"פצצה גולשת" שכונתה "תדמית", בעלת ראש התבייתות טלוויזיוני.
הטילים המבצעיים הראשונים מדגם זה סופקו לחיל-האוויר בסוף 1974. ל"תדמית" היה חלק מכריע בהשמדת מערך הנ"מ הסורי במלחמת לבנון.‏ בשלב זה עמד בראש הפרויקט ד"ר אהרון גיל. אחריו, החל ב-1979 ועד לסיום הפרויקט ב-1985, עמד בראשו ד"ר יוסף לוין.
במתכונתו המבצעית הוכנס הטיל "פופאי טורבו" לשירות חיל-האוויר הישראלי כבר ב־1985 והכינוי ש"הודבק" לו היה "חנית נאה". הצלחתו של הטיל עשתה לה כנפיים בעולם וב־1989 רכש חיל-האוויר האמריקני 154 טילים מן הדגם הזה. "כדי שלא יחסר" רכשה ארה"ב בשנת 1996 עוד 54 טילים. הטיל הותאם לנשיאה במפציצי בי-52 הכבדים בשיתוף פעולה בין רפאל וחברת לוקהיד-מרטין. בעקבות הרכישות האמריקניות קנה גם חיל-האוויר האוסטרלי את הטיל עבור מפציציו מדגם F-111.
פריצת הדרך העסקית בכל מה שקשור בייצורו של הטיל התרחשה ב-1997 כאשר ישראל וטורקיה, שהיו אז ביחסי ידידות ושיתוף פעולה, חתמו על הסכם מסחרי בהיקף של כ-500 מיליון דולר לייצור משותף של טילי "פופאי" ו"פופאי טורבו" על-ידי מפעלי התעשיה האוירית הטורקית.
מאז כניסתו לשימוש מבצעי עבר הטיל שיפורים רבים שנועדו להגדיל את אמינותו ולהקטין את עלותו. אחד מהם היה גלאי הדמיה תת-אדום משופר. באמצעות גלאי זה המותקן בראש הטיל, יכול מי שמפעיל את מערכת בקרת השיוט, בשלב הסופי לפני הפגיעה במטרה, לכוון את הטיל למטרה בדיוק רב.
לפי הערכת המומחים האמריקנים הטיל "פופאי טורבו" SLCM בנוי ומותאם לשיגור גם מצוללות "דולפין" מן הדגם החדיש ביותר של חיל הים הישראלי. על-פי פרסומים זרים לצוללות "דולפין" יש 4 מכלי שיגור טילים בקוטר 650 מ"מ.

תאריך:  30/05/2015   |   עודכן:  31/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיל הים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב רכשה מישראל 200 טילי שיוט "פופאי-טורבו"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
כשיהיה שלום ניתן גם לפלסטינים ל"ת
רביןפרס שלי זהבה   |  30/05/15 13:36
2
תיקון
אבא של פופאי  |  30/05/15 17:53
3
אפילו
כבש 44  |  30/05/15 18:47
4
איזה כותרת
אהרון שחר  |  30/05/15 21:26
5
יפה כתבת, אבל כך לא מנצחים
רפי לאופרט  |  30/05/15 21:46
6
מדובר בנשק יום הדין..
ירון זכאי 1  |  30/05/15 22:18
7
Batteries Included? ל"ת
דורין אלן בל-דותן  |  31/05/15 07:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
כשאתונה נאבקת לעמוד במועדי התשלום בחודש הבא, עימות החובות בין יוון ושותפיה באיחוד האירופי האפיל על פגישה של קובעי מדיניות מהקבוצת ה-G7
אביתר בן-צדף
לפי חוקי חיל-האוויר האמריקני, אסור למפקד להתרועע עם פקודיו    בין השאר, היו חילופי מסרים אלקטרוניים לא-ראויים, אך לא בעלי אופי מיני, בין מפקד הטייסת לפקודיו, שדרגם לא צוינה
אביתר בן-צדף
הפנטגון מעריך, כי עלויות בניית נושאות-מטוסים מדגם פורד יחרגו ב-370 מיליון דולר מהתקציב - למורת-רוחו של הסנאט    בינתיים מתעכבת הוצאת החוזה לבניית אנטרפרייז, נושאת-המטוסים השלישית בסדרה, עד שחיל הים ישכנע את הוועדה לשירותים מזוינים, שהוצאות בנייתה לא יחרגו מהתקציב המקוצץ, שאושר לבנייתה בסנאט
עופר וולפסון
מזכיר המדינה ג'ון קרי ביטל את הסיווג של קובה כנותנת חסות לטרור בסוף תקופת ההתראה המוקדמת לקונגרס    הפעולה מגיע על-רקע התגלעותם של קשיים במו"מ לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים
איתמר לוין
מח"ש: אחד השוטרים גנב רימוני הלם, כדורי רובה ומחסניות; מפקדו ידע שהוא סוחר בנשק גנוב, והשניים יידו יחדיו רימוני הלם באזור כפר כנא תוך סיכון חיי אדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il