X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
עד כה קבעה ההלכה, כי מי שניסה לבצע עבירה והפסיק אותה - צריך להוכיח שחרטתו נבעה ממניעים מוסריים כדי להיות פטור מעונש ג'ובראן קובע: עצם הפסקת המעשה מלמדת על יסוד החרטה
▪  ▪  ▪
ג'ובראן. "אין אלא לתהות" [צילום: פלאש 90]

כאשר אדם מפסיק לבצע עבירה מתוך חרטה על מעשיו, אין צורך בחרטה מוסרית כדי לפטור אותו מעונש, אלא די בכך שחדל ממעשיו כדי לקבוע שהתחרט. כך קובע (יום ג', 16.6.15) בית המשפט העליון, בשנותו את ההלכה המחייבת בנושא זה.
השופט סלים ג'ובראן מנתח בהרחבה את סעיף 28 לחוק העונשין, הקובע: "מי שניסה לעבור עבירה לא ישא באחריות פלילית לניסיון, אם הוכיח שמחפץ נפשו בלבד ומתוך חרטה, חדל מהשלמת המעשה או תרם תרומה של ממש למניעת התוצאות שבהן מותנית השלמת העבירה". סעיף זה נכנס לחוק במסגרת תיקון בשנת 1992, שהשווה את העונש על ניסיון לביצוע עבירה לעונש על ביצועה המלא.
ג'ובראן עומד על תכלית הסעיף מתוך דברי ההסבר והדיון בו בכנסת, ומגיע למסקנה הייתה לעודד את העבריין לחזור בו ולהימנע מהשלמת העבירה. לצד זאת הוא מזכיר, כי בשנת 1999 קבע בית המשפט העליון, כי "הסעיף מדבר ב'בעל תשובה' ולא במי ששוקל שיקולי כדאיות". לפי הלכה זו, על החרטה לנבוע משיקול מוסרי ולא משיקול תועלתני (למשל: כאשר העבריין רואה ניידת משטרה מתקרבת לעברו).
לדעת ג'ובראן, פרשנות מחמירה זו חוטאת למטרתו של החוק, שכן תוצאתה היא שאין לעבריין תמריץ לחדול מביצוע העבירה - כאשר עונשו זהה בין אם יחדל ממעשהו ובין אם ישלים אותו. לדבריו, דרישה לחרטה מוסרית קיימת רק בחוק האתיופי, בעוד שיטות חקיקה אחרות - למשל בגרמניה, בארה"ב ובבית הדין הפלילי הבינלאומי - קובעות שדי בהפסקת ביצוע העבירה כדי להוכיח חרטה. עוד מראה ג'ובראן, שזוהי גם גישתו של המשפט העברי. "אין אלא לתהות על פשר חריגותו של הדין הישראלי", הוא מעיר.
"לצורך עמידה בתנאי של הפטור עקב חרטה, אין העושה נדרש למהפך נפשי עמוק עד כדי חזרה בתשובה, אלא עליו לחזור מכוונתו לבצע את העבירה", קובע ג'ובראן. הדרישה בחוק לפיה הפסקת הניסיון תיעשה "מחפץ נפשו בלבד", הוא מוסיף, יוצרת לכאורה מחסום קשה בדמות בחינת ליבו של העבריין - אך ראיית החרטה כנובעת ממעשיו, מאפשרת להוכיח גם על "חפץ נפשו".
הדברים נאמרו בהחלטתו של בית המשפט העליון לדחות את ערעורו של אדם שהורשע בניסיון לרצוח את בתו בת ה-14. האיש חנק את בתו, סבר שמתה ואז הזעיק את המשטרה במטרה להציל את חייה. ג'ובראן קובע, כי האיש חדל ממעשיו לא "מחפץ נפשו" אלא משום שסבר כאמור שבתו כבר מתה - ולכן אינו יכול ליהנות מהפטור הקבוע בסעיף 28.
השופטים אורי שהם ויורם דנציגר הסכימו עם ג'ובראן, תוך שהם מציינים במפורש את תמיכתם בשינוי ההלכה בנוגע לחרטה. את האב ייצג עו"ד נועם בונדר, ואת המדינה - עו"ד דגנית כהן-ויליאמס.

תאריך:  18/06/2015   |   עודכן:  18/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: הפסקת מעשה - עדות לחרטה בפלילים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת גלובספורט
הצהובים, שכבר הובילו 0-2 על הפועל אילת בסדרת חצי הגמר של ליגת העל, ספגו שלושה הפסדים רצופים לקבוצה הדרומית, ולראשונה מזה 22 שנה - לא ייקחו חלק בגמר הפלייאוף    זאת הפעם הרביעית בשמונה השנים האחרונות בה המועדון הכי מעוטר בכדורסל הישראלי מאבד את האליפות
איציק וולף
במהלך דיון בעתירה שהוגשה למניעת הריסת מבנים שנבנו בבית אל על קרקע בבעלות פלשתיני ואשר היו אמורים להיהרס עד לחודש מרס נזפו הנשיאה נאור והשופטים חיות ורובינשטיין בעותרים ובפרקליטות המדינה על בקשתם להתעלם מפסק הדין החלוט    טרם ניתנה החלטה
איתמר לוין
זוננשיין משמש כיועץ למכרזים גדולים ובהם עיר הבה"דים ומכרזים של הרכבת    סניגורו: הוא מקבל עמלות מחברות פרטיות וזה אינו שוחד    ביהמ"ש התיר לפרסם את שמו שבוע לאחר שנעצר
איציק וולף
שרת המשפטים תעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה הצעה להענקת סיוע משפטי בחינם לנפגעי ולנפגעות עבירות מין, ללא מבחן הכנסה    "על נפגעי העבירה מוטל נטל נפשי כבד, עלינו לעשות כל מה שנדרש להקל על הקושי שאיתו הם מתמודדים"
איציק וולף
ראש הממשלה הצהיר כי כבר נקבע שמדינת ישראל תקבל מהחברות הפרטיות מיסים ובשיעור גבוה בתמורה לגז והוחלט שרוב הגז שנמצא בים אל מול חופי ישראל ישמש את המשק הישראלי    "אנחנו לא חיים בבועה, כשמדינת ישראל חיפשה גז - היא לא מצאה. חברות פרטיות הצליחו למצוא"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il