X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ממשלת ישראל העניקה זכיונות לחיפושי גז ונפט, והמגזר הפרטי השקיע בהם הון עתק עכשיו רוצים לשנות את כללי המשחק, ובסוף מתפלאים שהמשקיעים מדירים את רגליהם מכאן
▪  ▪  ▪
מי חשב שהזכיינים יצליחו? [צילום: פלאש 90]

בשנות ה-60 כתב אפרים קישון פיליטון על קבוצת אילי הון יהודים המבקרים בישראל. אנשי משרד האוצר מכניסים אותם לאולם גדול ומשוכלל ששמו "המחלקה למניעת רווחים קלים". זהו מרכז מודיעין מתקדם העוקב אחרי כל מי שמתעשר או מרוויח ונוקט מיידית פעולות לתיקון המעוות.
בין היתר מגלה המחלקה, כי מפעל פרטי מסוים רושם רווח ושיש לו אישור מפורש משר האוצר לחלק דיבידנדים. "באופן פורמלי הם מכוסים", מהרהר בקול מנהל המחלקה, "אבל מי חשב שהם באמת ירוויחו?". מיד יוצא צו לפתיחת המשק לייבוא מתחרה ועל המפעל החצוף מוטל מס גבוה. "שילמדו מהחברה הממשלתית 'חול זך' שכבר 12 שנים מפגינה רתיעה מפני כל רווח שהוא", פוסק המנהל.
יובל אחרי, כך בדיוק נראית המדיניות הממשלתית בתחום הגז: הזכיינים עשו הכל לפי תנאיה של המדינה, אבל מי חשב שהם יצליחו וירוויחו? אז יאללה, בואו נשנה את הכללים תוך כדי תנועה. עד עכשיו שיחקנו כדורגל; מעכשיו משחקים כדורסל. שניהם משחקי כדור קבוצתיים, אז מה כבר ההבדל?
זה התחיל בנושא התמלוגים. ההסכמים נחתמו תחת משטר תמלוגים מסוים. נכון, מיושן ובלתי רלוונטי בעליל, אך המדינה היא שקבעה אותו והיא שפעלה לפיו. אז אחרי שהתברר שהזכיונות שווים הון, באה המדינה והקפיצה חד-צדדית את התגמולים.
עכשיו הסיפור הוא מבנה השוק. ושוב: המדינה ידעה בדיוק אלו זכיונות היא מעניקה ולמי. אי-אפשר לשנות את מבנה הבעלות בהם ללא אישורה. ההשלכות היו ידועות וברורות מראש. רק על דבר אחד לא חשבו בירושלים: שיימצא כל כך הרבה גז. אז עכשיו באים ואומרים לזכיינים: אופס, טעות. אתם גדולים מדי ומצליחים מדי. אתם עלולים גם להיות רווחיים מדי. לכן אנחנו נקבע מי יחזיק מה ומי ימכור מה ובאיזה מחיר.
בתוך כל המהומה והוויכוח, שוכחים ומשכיחים עובדה אחת: המדינה לא השקיעה אגורה אחת בשדות הגז. את השקעות העתק - מאות רבות של מיליוני שקלים - ביצעו היזמים הפרטיים. הכסף היה שלהם, הבעיות היו שלהם, הסיכונים היו שלהם. למעשה המדינה אומרת, שחלוקת העבודה היא כזאת: המגזר הפרטי ישקיע והמגזר הציבורי ירוויח.
אין ספק ששדות הגז הם משאב לאומי השייך לציבור כולו. לכן בעליהם משלמים דמי זיכיון ומיסים. אך אין זה אומר שהמדינה יכולה להתנהל בצורה כוחנית ולהתערב בשוק החופשי בכל פעם שנראה לה שיש כאן מטמון ממנו היא יכולה להרוויח בלי שום מאמץ. זה היה אפשרי במדינות הקומוניסטיות; לא פלא שהן עברו מן העולם.
מעבר לכל אלו, יש כאן עניין בעל חשיבות אסטרטגית. דוח של האו"ם שפורסם השבוע הצביע על צניחה של כמעט 50% בהשקעות הזרות בישראל בשנה שעברה. זה נבע ממבצע צוק איתן, מתנועת החרם ומעסקות-ענק חד-פעמיות שעיוותו את נתוני ההשוואה. אבל יש עוד נקודה סופר-חשובה: העדר הוודאות בתחום הרגולטורי.
משקיעים צריכים ודאות. הם צריכים לדעת מהם כללי המשחק בתחום פעילותם. הם צריכים לדעת כמה מיסים ישלמו. הדברים נכונים פי כמה וכמה בהשקעות-ענק ארוכות טווח. אנחנו בישראל לא ממש מכירים את זה, אבל בעולם חושבים שנים רבות קדימה ולפי זה מחליטים ופועלים.
בישראל יש מספיק גורמי אי-ודאות מדיניים, ביטחוניים ופוליטיים. אסור, אסור לחלוטין, להוסיף עליהם גורמי אי-ודאות פופוליסטיים הנקבעים לפי גחמות של פוליטיקאים ופקידים. עם כל הכוונות הטובות שלהם, אנשים כמו אריה דרעי, דייוויד גילה ושלי יחימוביץ' גורמים למשק נזק בל ישוער, הגדול עשרות מונים מכל נזק שאולי גורם לו מבנה משק הגז.
אם הפופוליסטים יצליחו, תוך כמה שנים לא יהיו שום ויכוחים על זכיונות, תחרות ומחירים; פשוט לא יהיה עם מי. אילי ההון בסיפורו של קישון היו בטוחים ש"המחלקה למניעת רווחים קלים" היא פרודיה לכבודם. רק חיוכו המסתורי של איש האוצר כאשר יצאו מהאולם הסגיר את האמת. בישראל של 2015 אין מחלקה למניעת רווחים קלים; יש ממשלה למניעת רווחים.

תאריך:  26/06/2015   |   עודכן:  28/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גז ואיננו
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
בורות או כניעות מיותרת?
גולדבלט משה  |  26/06/15 08:21
2
תכתוב על המצח שלך מר לוין
ו  |  26/06/15 09:03
3
איתמר לוין אתה לוביסט עלוב!  ל"ת
כמה אתנן קיבלת מ?  |  26/06/15 09:14
4
איתמר ככתב כלכלכי רציני היית
אבי-בליזובסקי  |  26/06/15 09:58
5
פקידי מדינה שלומיאלים או משרתי
אחיתופל  |  26/06/15 10:51
6
צודק 100%. התגובות כאן מדהימות
אהוד פרלסמן  |  26/06/15 11:19
 
- כרגיל לא הבנת
גולדבלט משה  |  26/06/15 12:36
 
- שלא כרגיל, דוקא הבנתי.
אהוד פרלסמן  |  26/06/15 15:00
 
- פטנטים?
אחיתופל  |  26/06/15 17:06
 
- זה דוקא מענין
אהוד פרלסמן  |  26/06/15 23:34
 
- מסכים לדברים
יוסי מ  |  28/06/15 15:58
7
מדינת חלם זה כלום
משה מ  |  26/06/15 15:20
8
אוליגרכים ישראלים
יצחק כהן  |  27/06/15 01:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
לילך ויסמן, הדי כהן
דרעי סירב לחתום, והסמכות לאישור מתווה הגז עוברת לממשלה    מטעם דרעי נמסר: "מדובר בהחלטה בעלת השלכות עצומות וראוי שהיא תתקבל על-ידי הממשלה"    הקושי העיקרי: לאחר אישור הממשלה יובא המתווה לאישור הכנסת
לילך ויסמן
הקבינט המדיני-ביטחוני ידון היום בחשאיות במתווה הגז שהושג אתמול לאחר התגברות על המכשול האחרון    יו"ר האופוזיציה פנה ליו"ר הכנסת בבקשה לדון בנושא החשוב בכנסת: "יהיה לכך השלכה לדורות"
יצחק דנון
התנועה לחופש המידע ועמותת צלול מבקשות לקבל לידיהן העתקים מפוליסות הביטוח שהגישו בעלי זכויות לחיפושי נפט אל הממונה על הנפט ומידע על ערבויות נזקים שהופקדו על ידן
איציק וולף
הקבינט המדיני-ביטחוני ידון מחר בצהריים בפרטי הסדר הגז    מתנגדי ההסדר מתכוננים להפגנה: כל בית זכאי לחשבון זול יותר, מחיר הגז צריך להגיע עד 3 דולר ליחידת אנרגיה
הדי כהן
השותפויות ימכרו את המאגרים בתוך 14 חודשים, ואם לא יעשו זאת הם יועברו לחזקת נאמן לעוד 4 חודשים    מחר יתכנס הקבינט הביטחוני-מדיני לדון במתווה למשק הגז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il