ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, שבראשה יעמוד ח"כ
דב חנין, תוקם בשבוע הבא ותעקוב מקרוב אחר התקדמות פרויקט הרכבת הקלה בגוש-דן. כך הודיע (יום ג', 30.6.15) יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ
איתן כבל, בישיבה שקיימה הוועדה לבחינת הפרויקט. בפתח הדיון ביקש היו"ר כבל סקירה על ההיערכות לקראת תחילת העבודות במרכז תל אביב וההתמודדות עם ההשפעות שיהיו לעבודות על הציבור ועל בעלי העסקים.
הגדלת שימוש בנת"צים שר התחבורה ישראל כ"ץ הדגיש כי כבר כעת מתבצעות עבודות בשטח, אך לא ידע להשיב לשאלה מה יעד השימוש של משרדו לשימוש בתחבורה הציבורית בתקופת העבודות. עם זאת, ציין כי השימוש בתחבורה הציבורית במטרופולינים עומד היום על 20% ואין סיבה שלא יהיה כמו ביתר המטרופולינים בעולם, סביב 50-40 אחוזי שימוש.
כ"ץ אמר כי המיזם מהווה גם הזדמנות למעבר לשימוש בתחבורה הציבורית וציין כי כיום "המעמד הבינוני מדיר את רגליו מהתחבורה הציבורית". לדבריו, המפתח יהיה בקידום נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים). הוא קרא לראשי הערים לשתף פעולה בנושא.
עוד ציין השר כי הפעימה השנייה המושמצת של הארגון-מחדש בתחבורה הציבורית בגוש-דן הביאה לעלייה של 6% במספר המשתמשים בתחבורה ציבורית במטרופולין. הוא לא הביא תימוכין לדבריו. News1 מזכיר כי לפני שנים אחדות התחייב כ"ץ לפרסם בשקיפות לציבור סקר מקיף שנעשה לבחינת תוצאות הפעימה, אך עד היום מסתיר
משרד התחבורה את הסקר האמור וסיבותיו עימו.
כ"ץ מעריך שמיזם הרכבת הקלה יעלה 16.1 מיליארד שקלים - אומדן מוסכם על כל משרדי הממשלה, ואמר כי הוא משוכנע לחלוטין בתקפות האומדנים ולוחות הזמנים לביצוע. עוד אמר כי הוא משוכנע שרוב הציבור תומך במיזם. לגבי הסדרי התנועה החדשים העריך כי ההתרעה תהיה חמורה מאשר המצב בשטח. כ"ץ, שנמנע בדרך כלל מלעלות על אוטובוסים, אמר כי הוא מתכוון להיות על האוטובוס הראשון בזמן תחילת העבודות, אך לא התחייב לסיורים דומים בהמשך. הוא שב ומתח ביקורת על המלצת מנכ"ל חברת נת"ע לצאת לדרך שעה מוקדם יותר וביקש ממנו להשאיר לאחרים המלצות מעין אלה. אחד הח"כים העיר בהומור כי יש להוסיף שעה לשעון.
הנחת ארנונה לבעלי עסקים על מתווה הפרויקט - מחציתו בגובה פני הקרקע ומחציתו תת-קרקעי - אמר כי הוא עדיף מאשר שהכל יהיה מעל, כי כך נמנע חיכוך עם יתר גורמי התחבורה. הוא הוסיף כי הוא לא מקל ראש בהשפעה על הציבור, התעשיה ובעלי העסקים ואמר כי "כלקח מירושלים, עיריית תל אביב צריכה לתת הנחות בארנונה לבעלי העסקים ואני לוקח על עצמי להביא את האישורים ממשרד הפנים". היו"ר כבל הבהיר כי הוועדה תתייצב בעניין זה לצד השר כ"ץ ותיתן לו גיבוי.
עבודה לא קלה מנכ"ל חברת נת"ע,
יהודה בר-און, אמר כי העבודות יחלו ב-2 באוגוסט מאחר שבאוגוסט יש קיטון דרמטי בנפחי התנועה. הוא ציין כי בתחילה הסדרי התנועה יהיו קשים, אך הם ישתנו וישתפרו במהלך שלוש השנים הבאות לטובת הנהגים והתחבורה הציבורית. הוא ציין כי עם תחילת העבודות יהיו 3,500 מקומות חניה בחניונים מהם ייצא שירות הסעיות, כעבור כחודשיים יתוספו עוד 500 מקומות חניה ובעוד כˉ8-6 חודשים יהיו בסך-הכל 8,000 מקומות חניה בחניוני חנה וסע. עוד הוסיף הדובר כי ההתחלה יתבצעו העבודות בטור כדי לאפשר הסתגלות להסדרי התנועה החדשים, ובסוף - בעוד חודש וחצי, תחל עבודה על כל 9 תחנות תת-קרקעיות במקביל, תוך שמירה על תנועה רציפה לאורך התוואי, אך עם כמות נתיבים קטנה יותר.
בר-און ציין כי התקיימו מפגשים עם בעלי העסקים, ונת"ע תאפשר לכל בעלי העסקים גיבוי לוגיסטי לפריקה ולטעינה באופן רציף. "עם הרבה אחריות, אין שום סיבה בעולם - בדקנו עצמנו ובדקו אותנו - שבאוקטובר 2021, ואולי לפני כן, הרכבת לא תיסע", אמר בוודאות.
ח"כ
תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "הפרויקט מהווה הזדמנות פז בשנים הקרובות לעבור למטרופולין שיהיה מבוסס על תחבורה ציבורית, כי לא תהיה דרך אחרת להתנייע". עם זאת היא ציינה כי כדי שזה יקרה צריך ששירות המובטח, האכיפה בנת"צים ועוד אלמנטים אכן יקרו. ח"כ
קארין אלהרר (יש עתיד) קראה לוודא שההסדרים החדשים יונגשו גם לבעלי מוגבלויות. ח"כ
יואל חסון (
המחנה הציוני) אמר כי צריך לעשות הכל למנוע קריסת בעלי עסקים. ח״כ
איילת נחמיאס-ורבין קראה לשינוי צו הארנונה כך שיאפשר לרשויות להפחית זמנית את הארנונה או באמצעות ערבות מדינה אם העסקים הקטנים יזדקקו לאשראי. כמו-כן קראה לוודא כי הפגיעה הנגרמת להם כתוצאה מתשתיות כמו חשמל ומים אשר יופסקו בעת השיפוצים תהיה מינימלית. לדבריה, על הרשויות לאגם את המשאבים על-מנת למזער את הפגיעה בתושבים על-ידי ניהול השלבים הראשונים של הפרויקט על-ידי תקשורת אינטנסיבית עם הציבור. היא גם ביקשה להוסיף רשיונות למוניות על-מנת לשפר את זמינות התחבורה.
בתגובה משותפת של חמש הערים בתוואי הקו האדום, נמסר כי במסגרת הסיוע לעסקים יש לבחון מתן הקלות במס הכנסה, במע"מ, בחשמל, בהוצאות שכר דירה ובמתן פתרונות תחבורה אלטרנטיביים בחינם ללקוחות העסקים. ראש עיריית בת ים יוסי בכר הודיע כי ייתן הטבות והנחות מפליגות בארנונה (בכפוף לאישור משרד הפנים) לעסקים שיחליטו להשתקע בעיר.
חשש מתוהו ובוהו ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), אמר כי צריך לעשות הכל שהעסקים הקטנים לא יתמוטטו. הוא הוסיף כי חייבים להוסיף הרבה יותר נת"צים, ואמר כי לא נרכשו מספיק אוטובוסים חדשים. עוד אמר כי אין די במספר מקומות החניה הקיים וקרא להרחיב את חניון הנתיב המהיר. "כדי לבצע מהפכה גדולה ולגרום לאנשים להשאיר את האוטו בבית, אני מציע לשקול לאפשר גם את החניה בחינם", אמר.
לקראת הדיון ביצע ח"כ חנין עבודה מקיפה ממנה עלה חשש לתוהו ובוהו תחבורתי. "כמו ברפואה, כשהעורקים נסתמים - דרוש צינתור", אמר. "ובמקרה של גוש-דן, הצינתור הדרוש הוא נתיבי תחבורה ציבורית". לדבריו, דרוש שינוי תרבותי שישכנע את הציבור שנסיעה ברכב פרטי תהווה עבור הנהגים עונש בעוד שנסיעה בתחבורה ציבורית תביא אותם ליעדם במהירות, בנוחות ובזול. הוא ממליץ גם להגדיר נתיבי תחבורה ציבורית ולאכוף את השימוש בהם; להגביר הקישוריות בין הרכבת לבין אמצעי התחבורה האחרים; לרכוש אוטובוסים חדשים; לשלם שכר הוגן לנהגים וליידע את הציבור, כדי להקל על ההסתגלות לשינויים.
סגנית ראש עיריית תל אביב,
מיטל להבי, קראה לקדם את תיקון החקיקה שיאפשר סמכויות אכיפה לרשויות המקומיות. היא הסבירה כי העירייה יכולה לבצע אכיפה באמצעות מצלמות, שתהייה הרבה יותר אפקטיבית משוטר שעוצר את התנועה וגורם לגודש תנועה. עוד קראה להבי לדאוג ליידע את הציבור, שלדבריה אינו מבין את הסדרי התנועה החדשים. מנכ"ל לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל (לה"ב), מוטי שפירא, אמר כי הפתרון לבעלי העסקים הוא לא בארנונה, וקרא לשלב כוחות של האוצר ורשות המיסים ולמצוא פתרונות דומים לאלה שניתנים כמו במבצעים צבאיים כדוגמת "צוק איתן" ו"עמוד ענן". סגן ראש עיריית נתניה, אלי דלל, אמר כי צריך לנצל את ההזדמנות לסלול שבילי אופנים מנתניה ועד אשדוד. הוא הוסיף כי לתל אביב נכנסים לפחות 240 אלף כלי רכב ביום, ואמר כי 8,000 חניות זה רק פסיק קטן. הוא קרא "ליצור עשרות אלפי חניות אחרת הפקק יגיע עד נתניה".
היו"ר כבל הבהיר כי ועדת המשנה לתחבורה ציבורית תהיה הזרוע הארוכה שלו ושל הוועדה בטיפול בנושא, אותו הגדיר כ"פרויקט לאומי שכולם צריכים להתייחס אליו ככזה".