X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ראש אגף המחקר במשרד, רן שגב, מציב ארבעה תסריטים לעתידה של סוריה: תיקו אסטרטגי, התערבות אירנית רבת עוצמה, ניצחון לקיצוניים בראשות דאעש והתערבות מערבית לטובת סונים מתונים
▪  ▪  ▪
רודפים אחרי האירועים [צילום: AP Photo/SANA]
"הגולן - כמו מדינה"
אמ"ן צריך לצאת ולהתחיל לשתף פעולה עם האקדמיה ומכוני מחקר אחרים. "חובה להכיר את האיסלאם. חובה להכיר את התרבות של האזור, את השפה הערבית, את המנהגים. המזרחנים הם חוט השדרה, לצידם חוקרי מדעי המדינה, סוציולוגים, כלכלה. אמ"ן סגור בתוך עצמו. הוא צריך לצאת מהכלוב ולשתף פעולה עם גורמים חיצוניים, בעיקר באקדמיה ומכונים שונים". כך אומר (יום ד', 1.7.15) תת-אלוף (מיל.) עמוס גלבוע, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, בכנס המל"מ ולישראל דיפנס.
גלבוע ציין, שהשוני המרכזי של סוריה כיום הוא הכמות. בעוד שבעבר הייתה ממשלה אחת ותהליך קבלת החלטות אחד, כיום ישנם הרבה ארגונים, סוגים רבים של קבלת החלטות, כלכלות רבות ועוד. מעבר לכך, אמר גלבוע, השינויים אינם קורים באופן רציף אלא בקפיצות גדולות.
אחת ההשלכות הגדולות של הנושא, אומר גלבוע, היא חוסר הוודאות לעתיד, כאשר מתרחשים דברים שהם מעבר לדמיון. השלכה נוספת הוא השינוי במבט על תמונת המודיעין, כאשר עולה הצורך בהבנת התמונה הכוללת יותר מבעבר ויורד כוחה של הידיעה הבודדת. השינוי השלישי נוגע לכוונות ויכולות, כאשר לאור המצב הסבוך בסוריה, קשה יותר למדוד את הכוונות והיכולות של ארגונים שונים.
עוד אמר גלבוע, שהמחקר צריך להכיר את הנעשה בשטח ואת הפרטים הקטנים, אך לא לחקור אותם. ההתעסקות המחקרית המודיעינית העיקרית צריכה להיות רמת הגולן, וזו צריכה להיות כמו מחקר על מדינה. כמו-כן, צריך להמשיך לעקוב על תנועת נשק קונבנציונלי ולא קונבנציונאלי בסוריה והאפשרות של העברת נשק מסוריה ללבנון.

"אין סוריה. המדינה הסורית כפי שהכרנו אותה לא קיימת יותר. בשאר אסד שולט רק ב-30%-40% מהמדינה". כך אומר (יום ד', 1.7.15) ראש אגף המחקר במשרד המודיעין, רן שגב. הוא דיבר בכנס המל"מ וישראל דיפנס.
"סוריה לא הייתה קלה למחקר בתקופתו של חאפז אסד", העיר שגב. "אם לוקחים מושג וזה ההבדל בין סודות לתעלומות, בסוריה של חאפז היו הרבה סודות. היה תהליך קבלת החלטות סדור, ידענו מהם היעדים של המשטר ויכולנו לבנות את תמונת המצב האסטרטגית.
"היום סוריה זה לא מדינה, לא תהליך קבלת החלטות, אלא משהו מסוג ההתרחשות ההיסטורית האדירה כמו המהפכה הצרפתית. הכלים האנליסטיים לניתוח סוריה אלו כלים שבונים תוך כדי התרחשות, כאשר ההתרחשות מקדימה את יכולת ההבנה. להסתכל על התהליכים זה ברדיפה אחרי האירועים, וגם להכניס אותם למסגור ולשאול מה זה עושה למדינת ישראל".
לדעת שגב, קיימים ארבעה תרחישים אפשריים להתפתחויות בסוריה. הראשון: "סוג של תיקו אסטרטגי. המשטר יוצר יתרון מול המורדים. יש עצירה, המורדים מתעשתים ואנחנו נמצאים במערכת הזו כאשר האיזורים האסטרטגיים של המשטר יישארו בחזקתו עם יכולת חיבור בין האיזורים. כל השאר יכול ליפול לידי המורדים. מבחינת ישראל, כנראה לא יידרשו החלטות קריטיות".
תרחיש שני, שבעיני שגב פחות סביר, הוא שבעקבות חתימה על הסכם אמריקני-אירני בנושא הגרעין, וכאשר ארה"ב מתחילה לראות באירן גורם מייצב איזורי מול דאעש, מטילה טהרן את כל כובד משקלה להצלת המשטר העלאווי, עם או בלי אסד. "המשמעות האיזורית היא מכה ניצחת לציר הסוני, שאיבד אחרי ארבע-חמש שנות השקעה את סוריה לאירן. מבחינת ישראל, סוריה תהיה עם דומיננטיות אירנית ונעמוד מול חיזבאללה וצבא סוריה שנפרס לאורך כל הגבול הצפוני. המודיעין יצטרך לפתח את כל הסימנים המעידים לתרחיש כזה".
תרחיש שלישי, המשיך שגב, הוא שחיקה של המערכת השלטונית בסוריה שמתוחה עד הקצה ונפילתה של המדינה לידי המורדים. "זה אומר שהחליפות של דאעש במדינה חוגגת את ניצחונה בדמשק, ואנחנו מוצאים את הג'יהאד העולמי על הגבול הישראלי. זה הקרנה מיד לירדן, לכיוון מדינות המפרץ וזו גם מכה לארה"ב, שהכריזה על מערכה נגד דאעש ואז שוב הפסידה".
בתרחיש רביעי, שהוא "היחיד למוצא מתוך הבלגן הסורי", בונות ארה"ב ומדינות האיסלאם הסוני המתון יכולת התערבות אמיתית בסוריה לצד המורדים, תוך ניצול המערכה נגד דאעש והחולשה של צבא סוריה. הדבר יביא גם להסכם אמריקני-רוסי בדבר העברת השליטה במדינה עובר לידי סונים מתונים.
שגב סיכם: "בכל אחד מהתרחישים האלו, למודיעין יש תפקיד קריטי להכנת הדברים להבנת המציאות ולהסבר לקברניטים. אם ישראל תשחק נכון, ייפתחו הזדמנויות חדשות בפניה".

תאריך:  01/07/2015   |   עודכן:  01/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בכיר במשרד המודיעין: היום אין סוריה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
חיים שטנגר
על-רקע השינויים המבניים הפוקדים אזור המזרח-התיכון והמדינות הסובבות והקרובות לו דוגמת: טורקיה, אירן, עירק וסוריה, מן הראוי הוא כי מדינת-ישראל תפעל אצל בני בריתה ובראש ובראשונה אצל ארה"ב, להשגת תמיכתה בהקמת מדינת כורדיסטן
אודי דקל, עומר עינב
המענה היחיד לשלושת התרחישים הוא חיזוק והרחבת מנופי ההשפעה הישראלים בדרום סוריה וברמת הגולן. לשם כך, מומלץ לתכנן אסטרטגיה משותפת עם ירדן, בגיבוי אמריקני, לכינון אזור השפעה משותף בדרום סוריה. במסגרת זאת, יש לחתור לתיאום עם שחקנים "חיוביים", כמו כוחות 'צבא סוריה החופשית', קהילות מקומיות וקבוצות מיעוטים, כגון הדרוזים
יוסי בלום הלוי
הבנת את זה ברוך? יש "מיליציה של מתנחלים" (כביכול), אז שתהיה לנו גם מיליציה של דרוזים אליבא דגורדון החכמולוג. ומי לא נלחם בפעולות הנערים הפרועים הללו?
רון בריימן
גם צודק, גם חכם: הערכת הסיכונים בקשר למעורבות ישראלית אפשרית למען הדרוזים בסוריה צריכה להיעשות לאלתר, וכך גם בחירת דרכי הפעולה האפשריות למזעור הסיכונים. ככל ששלבים אלה ייעשו מוקדם יותר ובאופן תקיף ונחוש יותר, כך ייתכן שייחסך הצורך לפעול בכוח בכלל וביבשה בפרט
עידן יוסף
בפשיטה לילית על בתיהם נעצרו תשעה חשודים בהשתלטות על אמבולנסים    מצב הפצועים היה קל-בינוני    שעה חלפה עד להגעת כוח תגבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il