בעיות הרב-קו, הכרטיס החכם בתחבורה הציבורית, שוב עולות על שולחנה של הכנסת, והפעם בוועדה לפניות הציבור. מנהל אגף תקציבי סובסידות ופיתוח ב
משרד התחבורה, אריה זדה, הודיע (יום ג', 7.7.15) כי לאחר החגים ניתן יהיה להטעין את כרטיסי הרב-קו של כל מפעיל, באינטרנט דרך המחשב האישי באמצעות מכשיר חכם שיחולק לציבור ככל הנראה בחינם. בנוסף עדכן זדה כי בקרוב יצא מכרז על הפעלת תשלום דרך הסלולר. נראה כי המכשיר המתאם למחשב לביצוע תשלום יחולק חינם ע"י משרד התחבורה.
עוברים לערך צבור עוד אמר כי בכוונת משרד התחבורה לבטל את הערך החוזי (כרטיסיות) ולעבור להשתמש בערך צבור. הוא העריך כי בכל הארץ, למעט אולי בירושלים (תלוי בסיטיפס), יונהג ערך צבור עד הרבעון הראשון של 2016.
זדה התייחס לחוסר התיאום בין מרכזי השירות ובישר לנוכחים כי שהחל במאי 2015 מרכזי השירות החלו לעבוד בצורה מסונכרנת, לנוכח הקמתה של מערכת סליקה. "הפכנו את מאגר הנתונים למאגר אחד שקוף שכל נוסע יכול לפנות אליו. אם פעם כדי לשחזר כרטיס היית צריך לכתת רגליים בין עשרה מפעילים, היום כל אחד מהמפעילים יודע לסנכרן בין מה שקורה בכל השאר".
כמו-כן הודיע זדה כי משרד התחבורה תגבר את מרכזי השירות בירושלים, בתל אביב ובחיפה, והוסיף עמדות נוספות בקניונים ובמקומות נגישים שיהיו פתוחים לציבור מתשע בבוקר עד תשע בערב.
איציק כהן, ראש תחום חשבות וכלכלה ב
חברת דן הודיע לוועדה שחברת דן הניחה אתמול מכתב על שולחן משרד התחבורה בו הם מעדכנים שהם יכולים כבר עכשיו לבצע הטענת כרטיסים בסלולר וכי בעוד חודש יאפשרו טעינת כרטיס באמצעות האינטרנט.
הוועדה, בראשות ח"כ
ישראל אייכלר, התכנסה בעקבות פניות רבות שהגיעו אליה על בלבול שגורם כרטיס הרב-קו. בין היתר הפונים הלינו על כך שהם תמיד נמצאים בחרדה מכיוון שהם לא יודעים מה היא יתרת הכרטיס, על כך שילדים מורדים מהאוטובוס מכיוון שהם מגלים שהכרטיס ריק רק על האוטובוס עצמו ואין להם מזומן, על מחסור במכשירי הטענה, על כך שאין אחידות בין החברות השונות לגבי מכשירי התיקוף, על כך שניתן לטעון עד 8 חוזים בלבד על כרטיס, ובמיוחד על כך שאין כתובת שניתן לפנות אליה בעניין התקלות הרבות.
חיוב כפול באופן תמוה, זדה דחה את הטענה על חיוב כפול במעבר בין חברות וטען כי ב-99.9% מהמקרים המערכת עובדת מצוין. נציגי ארגון נוסעי התחבורה הציבורית תחבורה בדרך שלנו ונציג 15 דקות דחו טענה זו וסיפרו על כך שהם מקבלים תלונות רבות מאוד מצד נוסעים שהמערכת גונבת מהם. זדה אמר כי עד סוף השנה יבוצע החזר כספי לנוסעים.
נציג חברת דן העריך בדיון כי כ-100 כרטיסים הולכים לאיבוד מדי חודש. נציג אגד אמר כי בשנה אובדים 85 אלף כרטיסים באגד בלבד ולנוסעים ניתנים החזרים בסך של כ-6 מיליון שקלים. הוא ציין כי רבים מהמאבדים הם סטודנטים וילדים. לדבריו, הבעיה חריפה יותר בציבור החרדי שכאשר הורה מאבד ארנק הוא מאבד מלבד הכרטיס שלו גם כמה כרטיסים של ילדיו.
המכונות הבעייתיות של סיטיפס זדה ציין כי רפורמת תעריפים מיושמת היום חלקית בחיפה (60%), בגוש-דן (50%) ובירושלים (90%). הוא רמז כי חברת סיטיפס מסכלת את יישום רפורמת התעריפים בשל המכונות המיושנות שלה ובגללה אין "ערך צבור". נציג סיטיפס טען כי המכונות של החברה טובות ונבנו לפי תקן אירופי. הנוכחים גוללו את עלילות מערכות התשלום של סיטיפס וציינו בין היתר כי אינן מקבלות שטרות של 50 שקלים ולפעמים אינן מנפיקות כרטיסים בשל היעדר עודף - דבר הגורם לנוסעים לקבל קנס של 180 שקלים.
היו"ר אייכלר אמר: "אין עוד דבר כזה במדינה שכרטיס שמחייב שמונה מיליון אזרחים הוא איננו חוקי מפני שהחוק עוד לא אישר את הכרטיס הזה, שבהומור נקרא כרטיס חכם. מה שקורה היום זה שאנשים עולים על האוטובוס ואז מתחיל משא-ומתן. במקום שהנהג יתרכז בכביש הוא צריך להתווכח עם הנוסעים. אחד הדברים הנוראיים ביותר זה שזה כרטיס אישי. אני לא מבין למה אדם שקונה כרטיס לא יכול לתת אותו לאשתו, לילדיו או למישהו אחר. יש פה עניין צרכני, קניתי בכסף את הכרטיס, למה שמישהו יגיד לי אם אני אסע בו או אשתי ילדיי או חבר. הוועדה דורשת שהכרטיס לא יהיה אישי. כמו-כן הוועדה דורשת לחדד נהלים כך שאזרח ותיק יוכל לקבל הנחה לנסיעה בודדת, מה שלא קורה היום.
אם הכרטיס לא חוקי אני רוצה לחזור לכרטיסייה הישנה כאופציה. מי שרוצה, יסבול מהכרטיס. אי-אפשר לאלץ עם שלם לסבול ממשהו שהוא לא מותר בחוק".
נסיעת המשך בכרטיסייה בודדת אייכלר דחה את טענת משרד התחבורה לפיה אין לאפשר נסיעת המשך לרוכשים נסיעה בודדת, בפרט לקשישים ולבני נוער, ואמר כי הוא מצפה מן המשרד לאפשר זאת.
ח"כ
רועי פולקמן (כולנו): "הבעיה היא שבמקום שזה ייצור אווירה הולכת ומשתכללת שבה אנשים רוצים לעבור לתחבורה ציבורית זה רק הולך ונהיה מסובך יותר. יש חבלי קליטה אבל אנחנו כבר חמש שנים בחבלי קליטה. אני אשמח לקבל לוחות זמנים, מתי יהיה רב קו שעובד חלק בלי תקלות? אם צריך נעזור בחקיקה, אבל ברמה המקצועית יש פה עניינים טכנולוגים שאפשר לפתור".