X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחקרים רבים מצאו שתושבי הדרום סובלים מתסמיני פוסט טראומה גבוהים במיוחד לאור ירי הטילים הבלתי פוסק, אולם אף מחקר עד כה לא התמקד בתושבים המבוגרים המחקר החדש שנערך באוניברסיטת חיפה התמקד בסוגיה זו בפעם הראשונה
▪  ▪  ▪
יותר סימפטומים [צילום: פלאש 90]

לאור החשיפה הממושכת של תושבי אזור דרום הארץ להתקפות טילים, מחקר חדש באוניברסיטת חיפה מצא שלאנשים מבוגרים בגלאי 65 ומעלה, החיים באזור העיר שדרות ורצועת עזה יש סיכון גבוה פי חמישה לפתח סימפטומים פוסט טראומתיים לעומת אנשים צעירים הגרים באותם אזורים, כך עולה מהמחקר. "אנשים מבוגרים מסוגלים להתמודד עם אירוע טראומתי חד-פעמי או קצר טווח ואפילו נמצאו כעמידים יותר ביחס לצעירים בהתמודדות כזו, אולם הם מתקשים להתמודד עם אירועים ארוכי טווח להם הם רגישים יותר. אנשים מבוגרים יכולים למצוא קושי לאזן את חייהם במהלך אירוע מלחיץ מתמשך עקב מחסור במשאבים ובתמיכה חברתית", אמר ד"ר יובל פלגי מאוניברסיטת חיפה שערך את המחקר.
במחקרים רבים כבר נמצא כי החשיפה הממושכת של תושבי דרום הארץ להתקפות טילים גורמת עלייה במקרים של תסמיני פוסט טראומה בקרב התושבים, אולם עד כה המחקרים לא בדקו את ההשפעות על האוכלוסייה המבוגרת באופן ספציפי. זאת למרות, שדווקא לאוכלוסייה המבוגרת מאפיינים שעלולים להגביר את תחושת הסיכון, כמו למשל מוגבלות בתנועה, שמונעת מהם להגיע למרחב מוגן תוך 15 שניות גם אם הוא נחשב קרוב עבור אנשים צעירים יותר.
במחקר הנוכחי אותו ערכו ד"ר פלגי מהחוג לגרונטולוגיה באוניברסיטת חיפה, פרופ' מרק גלקופף מהחוג לבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה וד"ר רוני ברגר מהמחלקה לרפואת חרום באוניברסיטת בן-גוריון, השתתפו 343 נבדקים: 169 גברים ו- 174 נשים, מאזור העיר שדרות ורצועת עזה. בזמן מילוי השאלונים וקיום הראיונות וגם בחודשים שלפניהם נפלו כ-5 עד 10 רקטות ביום באזור. הנבדקים חולקו לארבע קבוצות גיל: צעירים 18-30, בוגרים 49 -31, גיל העמידה 50-64, ומבוגרים מעל גיל 65.
פי ארבעה
מתוצאות המחקר עולה כי לאנשים מבוגרים בגלאי 65 ומעלה יש סיכון של פי חמישה לפתח סימפטומים פוסט טראומתיים לעומת אנשים צעירים בגלאי 18-30. עוד נמצא, כי לאנשים בגילאים 50-64 היה פי ארבעה סיכוי לפתח סימפטומים ולאנשים בטווח הגילים 31-49 היה סיכון של פי שלושה לפיתוח סימפטומים פוסט טראומתיים לעומת קבוצת הגיל של האנשים הצעירים. "התוצאות מראות ששלושת קבוצות הגיל המבוגרות, גיל 31 ומעלה, דיווחו על יותר סימפטומים פוסט טראומתיים לעומת קבוצות הגילאים הצעירים. ככל שהאדם יותר מבוגר יש סיכוי גבוה יותר שיפתח סימפטומים פוסט טראומתיים" אמר ד"ר פלגי.
עוד ביקשו החוקרים לבדוק האם חשיפה בעבר לאירועים טראומטיים שאינם קשורים להתקפות טילים מגבירים את הסיכוי לסבול מפוסט טראומה כתוצאה מההתקפות. לדבריהם, נמצא כי מי שנחשף פעם אחת לטראומה בעבר הושפע לרעה, אולם מי שנחשף יותר מפעם אחת דווקא היה מחוסן יותר. כלומר, דווקא אלו שנחשפו בעבר ליותר אירועים טראומטיים שאינם קשורים לחשיפה לטילים, גילו עמידות גדולה יותר מאלו שלא נחשפו בעבר או נחשפו לאירוע טראומטי אחד בלבד. עוד התברר כי קשר זה היה חזק יותר בקרב גברים. "ממצא זה משקף את העמידות שאנשים עשויים לפתח, לאחר התמודדות טובה בעבר עם אירועי לחץ. אלו שהתמודדו בהצלחה בעבר עם מספר אירועי לחץ, חשים עמידים יותר להתמודדות עכשווית". אמר ד"ר פלגי.
"רוב המחקרים שנעשו עד היום על תסמונות של פוסט טראומה לא התמקדו באוכלוסייה המבוגרת על-אף שאוכלוסייה זו נמצאת בסיכון מוגבר לפתח סימפטומים פוסט טראומתיים כאשר הם חשופים באופן שחוזר על עצמו לסטרס. קיימת חשיבות כי רשויות הרווחה וגורמי הטיפול באזורים אלו יראו את הרגישות הייחודית של הזקנים באזורי טראומה מתמשכת ויקצו לכך משאבים ייחודיים", מסכם ד"ר פלגי.

תאריך:  07/07/2015   |   עודכן:  07/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיכון גבוה לפוסט-טראומה למבוגרים תושבי הדרום
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופטים רומזים שלא יתערבו במינויו של גלנט לשר הבינוי למרות פרשת הקרקעות במושב עמיקם    מלצר: אין ממצא שיפוטי נגד גלנט    נאור: אנחנו לא נהיה ועדת חקירה
יפעת גדות
נציב פניות הציבור ברשות השנייה השיב לפניית ארגון נעמת כנגד אופיין השוביניסטי של פרסומות גולדסטאר: "שוביניזם בהתגלמותו- לא היה מקום לשדר את הפרסומת במתכונתה הנוכחית"    יו"ר נעמת גליה וולוך: "קוראת לציבור לחשוב פעמיים האם הוא מוכן להמשיך ולצרוך את מוצרי החברה"
יפעת גדות
יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי: יש להקים מנהלת פרויקט יעודית להקמת מעונות סטודנטים    ח"כים: שוק הדיור נפגע כולו מהיעדר מעונות מסובסדים למגורי סטודנטים
עופר וולפסון
יפנה לבעלי הזכויות במטרה לקבל פירוט מלא של כל בעלי השליטה והעניין במשק הגז    תיבחן אפשרות לפרסום המידע לציבור
יפעת גדות
הקהילה האתיופית מונה 136 אלף אנשים, מתוכם 18 אלף בני נוער בין הגילאים 13-18    כיום מצליחים להגיע רק לכשליש מהם בגלל העדר תקציבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il