X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דחה ארבע עתירות נגד הגבלת השכר בתביעות של יוצאי לוב ושל מי שהועסקו בעבודות כפייה בגטאות סולברג: "היו מי שראו לנצל ניצוֹלים וביקשו להתעשר על חשבונם. לכך אמר המחוקק - לא עוד"
▪  ▪  ▪
גטו ורשה [צילום: בית לוחמי הגטאות]

בג"ץ דחה (יום ה', 9.7.15) ארבע עתירות נגד החוק המגביל את הסכום שישולם לעורכי דין ולאחרים תמורת טיפול בתביעות של ניצולי שואה יוצאי לוב ושל מי שמקבלים פיצוי מממשלת גרמניה על עבודות כפייה בגטאות.
היוזמה לחקיקת התיקון באה בעקבות שינויים הן בישראל והן בגרמניה, אשר הקלו על הגשת התביעות בידי שתי קבוצות ניצולים אלו, והוא אושר בידי הכנסת בדצמבר שעבר. נקבע בו, כי התשלום יהיה לפי היקף העבודה וינוע בין 473 שקל ל-5,960 שקל, ובאופן יוצא דופן הוא גם מחייב להחזיר כספים שנגבו בעבר ועולים על סכומים אלו. העותרים, בעיקר עורכי דין וארגונים המייצגים ניצולים, טענו שהתיקון פוגע בזכויותיהם לפי חוק יסוד חופש העיסוק.
השופט נעם סולברג אומר כי שורה של נימוקים מובילים לדחיית העתירות. העיקרי שבהם הוא, שהתמורה בגין העיסוק אינה חלק מליבת זכות היסוד לחופש העיסוק - וזו לא נשללה מן העותרים. הוא מסכים עם עמדת המדינה, לפיה היכולת לגבות תשלום מופרז אינה חלק מזכות היסוד לעיסוק, ומדגיש את החשיבות שבמניעת ניצולם של ניצולי שואה באים בימים.
סולברג אומר: "גביית שכר טירחה מופרז, אף אם חוקית היא, לעולם אינה צודקת - קל וחומר בנידון דידן. ניתן אל ליבנו, כי התגמולים בהם עסקינן נועדו לפצות את הניצולים בגין אותן רעות רבות וצרות אשר מצאום בימי המלחמה הקשים, פיצוי שאין בו ולוּ מעט מזעיר כדי לכפר ולהקל על סבלם הרב. לדאבון הלב, תחת אשר ינהגו בהם ביתר הגינות וביתר חמלה, היו מי שראו לנצל ניצוֹלים וביקשו להתעשר על חשבונם. לכך אמר המחוקק - לא עוד".
ביחס לרטרואקטיביות ולחובת החזרת הכספים אומר סולברג, כי זו אכן חריגה - אך בלעדיה יהפוך התיקון לאות מתה, שכן הרוב המכריע של הניצולים בהם מדובר כבר חתמו על ייפויי כוח והסכמי שכר טירחה. עוד מזכיר סולברג, כי גם בעבר הגביל החוק את שכר הטרחה בגין ייצוג הניצולים. הוא גם דוחה את אזהרת העותרים, לפיה הגבלת השכר תביא לכך שלא יימצא מי שיסכים לטפל בניצולים, באומרו שעדיין נותרו להם תמריצים כלכליים משמעותיים.
לסיכום אומר סולברג: "התיקון, תכליתו - ראויה, אמצעיו -
מידתיים. המטפלים בתביעות, יש שכר לפעולתם, ובידם להמשיך ולהתפרנס בכבוד בהתאם למדרגות הקבועות בתיקון, איש איש על עבודתו וכפי עמלוֹ". הנשיאה מרים נאור והשופט חנן מלצר הסכימו עם סולברג.
את העותרים ייצגו עוה"ד אילן בומבך, יריב רונן, דוד ידיד, דורון עצמון, יעקב יעקובוביץ, ישראל פדר ועמרם דואני. את הכנסת ייצג עו"ד גור בליי. את המדינה ייצגה עו"ד חני אופק, ואת הקליניקה לסיוע לניצולים באוניברסיטת תל אביב - עו"ד יעל עבסי-אהרוני.

תאריך:  09/07/2015   |   עודכן:  09/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ אישר הגבלת שכ"ט בטיפול בניצולי שואה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
החזר כספי
567  |  9/07/15 20:50
2
בושה וחרפה שגבו עשרות אלפים מנ
שלמה טריפולי  |  10/07/15 11:56
3
מה עם ניצולי שואת אוסלו??
מקס פאואר  |  10/07/15 12:54
4
לפני הגזל של עורכי דין יש גזל
ישע  |  10/07/15 15:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
יפעת גדות
לדברי יו"ר עמותת ניצולי מחנות ריכוז וגטאות, זכויות שהיו מוענקות לפי החוק הקודם נמחקו, וטרם הושבו - למרות ההבטחות מגורמים ממשלתיים    גם הגדלת מענק הזקנה המוענק אוטומטית לקשישים מעל גיל 80, איננו מוענק לאור החוק החדש
צבי גיל
ד"ר קמילה קלאוזינסקה, ד"ר בתיאולוגיה ובהיסטוריה יהודית מהאוניברסיטה היאגיילונית בקרקוב, היא צעירה פולניה שהפכה את תיעוד המורשת היהודית בעירה ובארצה למשימת חיים
עידן יוסף
עידן יוסף
מחקר היסטורי-צבאי: זאב ז'בוטינסקי צפה בגיל 17 כי היהודים צפויים לשואה באירופה    "אם בנימין נתניהו וחבריו בליכוד רואים את עצמם תלמידי ז'בוטינסקי עליהם לחולל מהפכה עברית"
יצחק דנון
הכשרה נדרשת להעביר 2.6 מיליון שקל לחברה לאיתור נכסי הנספים בשואה, בטענה שמכרה קרקעות של קורבנות שואה באזור חיפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il