X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תורה ללא תקנה? [צילום: AP]
"מוטב לא לתקן בתורה, כדי שלא ייעלבו"
פסק הלכה שנוי במחלוקת: אין לגעור בקורא בתורה אם טועה בקריאה כי יש בתיקון הלבנת פנים
דור של רכיכות
פסק הלכה זה שנוי במחלוקת ויוצר מדרון חלקלק. הנוהג הקדמון בבתי כנסת, שעד היום נשמר ברבים, הוא שכאשר מדובר בטעות שיש עימה שינוי משמעות מחזירין את הקורא, וכאשר בטעות שאין עימה שינוי משמעות גוערין בו. הנוהג גם היה שמי שעולה לקרוא הוא זה שגם קורא. כאשר נוכחו האשכנזים שהעולים לתורה שוגים, הנהיגו להעמיד בעל-קורא כדי שלא לביישם. אולם קלקול גורם קלקול, וכך רבים מבעלי-הקורא אינם קוראים כדבעי בלשון המעטה, ולבושתם של חלק מבתי הכנסת לא נמצא בהם אפילו בעל קורא אחד לרפואה. הגישה הפשרנית הזו גרמה לגידול דור של רכיכות שנעלבים מכל הערה עניינית, שלא לדבר על גערה. מזל שלא נמנעים מלתקן ספרים פגומים מחשש להעלבת הסופר. קוראים בתורה כלאחר-יד, כאילו דקדוק במילותיה ובטעמיה של תורת ה' הוא המלצה בלבד וכל המדקדק תבוא עליו ברכה.
בניגוד לגישה הרופסת האמורה, שהפילה חללים גם בקרב הספרדים ובני עדות המזרח, עומדת איתן התפישה החינוכית המסורה מדורי דורות (ומשומרת בקרב העדה התימנית) שאינה רואה בדורות קדמונים מלביני פנים ומייחסת להם עבירות מדאורייתא. אדרבה, אם לא יתבייש הילד – כיצד ילמד? ייתכן בהחלט שבעקבות עדינות-היתר של דורנו יש צורך לרכך את הגערה, ודאי שלא ללוות אותה במקל כבעבר, אך להימנע מגערה? במקום לחנך נופלים שדודים לרגלי תפישות מודרניות, מלבישים עליהן כסות יהודית לכאורה של הלבנת פנים תוך העמדה מלאכותית של ערכים נוגדים לכאורה, ויוצרים דור של בורים ועמי ארצות שאינם יודעים לבטא את לשון הקודש.

האם על המתפללים לחדול מלתקן את שגיאות הקורא בתורה מחשש שהקורא בתורה ייפגע? כך לפחות טוען יונתן רזיאל, רב ממעלה אדומים. במאמר המתפרסם בשנתון החדש של תחומין היוצא על-ידי מכון צומת, הוא טוען שהערה לקורא היא הלבנת פנים ולכן היא עבירה על איסור תורה.
לפי רוב פוסקי ההלכה, כך נכתב, קריאת התורה היא ציווי מדברי חכמים ואין לגעור בקורא גם אם יטעה בקריאה, אפילו אם השמיט אותיות וודאי אם טועה בניקוד ובטעם.
עוד הוא כותב כי שאל את ראש ישיבת ברכת משה במעלה אדומים הרב נחום רבינוביץ וכי הרב אמר שיש לדחות את קריאת התורה שהיא מדרבנן מפני איסור הלבנת פנים שהיא מדאורייתא. בשאלת פסק הרמב"ם כי במקרה של טעות הציבור אינם יוצאים ידי חובתם, השיב הרב שעדיף שהציבור לא יצא ידי חובת קריאה, ובלבד שלא יעבור על איסור הלבנת פנים.
במאמר צוין לכתחילה, יש להקפיד בקריאה נכונה אפילו של דקדוק אות אחת. אך בדיעבד, במקרה של טעות, שיטת רוב הפוסקים ובהם המנהיג, תרומת הדשן, הטור, הבית יוסף, הב"ח ואליה-רבה היא שאין לגעור בבעל הקורא בכלל ואפילו בהשמטת אותיות, אך הרמב"ם סובר שיש לחזור על כל טעות וניתן להבין כך גם בשו"ע.
לדברי הרב רזיאל, גם כשמתקנים, חל איסור מוחלט שיחידים מהציבור יצעקו על הקורא, אלא יש להעמיד גבאי יחיד שיהיה אחראי לכך.
הכותב מציין כי יש להיזהר במיוחד בבעל קריאה צעיר, הפגיע יותר מאדם מבוגר ומביא סיפור שארע לפני מספר שנים, שבו נער חילוני יתום מאב, שהתקרב לתורה ולמצוות, בגיל 15 עלה ל'בר-מצוה' וקרא בתורה. כשטעה תיקנו אותו מתוך הקהל, והיו שניסו להשתיקם, וכתוצאה מהמהומה ומהמבוכה הנער התרגש ונפגע עד שירד באמצע הקריאה כשעיניו זולגות דמעות ולא חזר לקרוא, וגם עזב את הדת.
"לא תמיד הקורא בתורה זוכה ליחס הולם, ופעמים הוא הופך לטרף קל לציבור הנדמה ללהקת אריות האורבת לו." כותב רזיאל, "למעשה, 'מנהג ישראל' הוא שבציבור מתקנים כל שגיאה של הקורא, לא רק שגיאות הנושאות עמן שינוי משמעות, אלא גם שגיאות בהטעמת מלעיל ומלרע או בטעמים שאין בהן שינוי משמעות. בדרך כלל ה'תיקון' נעשה באמצעות צעקות מכל עבר. פעמים גערה זו עלולה לבייש את הקורא, וקוטעת את רצף הקריאה. מלבד ביזיון קדושת בית הכנסת והמתפללים, ההפרעות מקשות על הבנת הקריאה ועלולות להשיג את התוצאה ההפוכה שהתכוונו הצועקים. קהילות אחדות ממנים גבאי מיוחד שאחראי להתיקונים, ובאופן זה נמנעים מביזוי המקום, אבל עדיין נותרה סכנת הלבנת הפנים ובלבול הקורא והשומעים גם יחד".

תאריך:  17/07/2015   |   עודכן:  17/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מוטב לא לתקן בתורה, כדי שלא ייעלבו"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לפחות אין עסקינן בתחבורה בשבת
היהודי הניצחי  |  17/07/15 13:36
2
דור של רכיכות
היהודי הניצחי  |  17/07/15 13:51
3
גערה
הכהן1  |  17/07/15 14:12
4
חיים דנמיים והתורה לא תשתנה
שלמה בן דויד  |  17/07/15 14:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופט שהם בעניינו של הרב שיינברג: הנזקים שייגרמו לו אינם שונים מאלו הנגרמים לכל חשוד; יש אינטרס מיוחד לפרסם את שמו של חשוד בעבירות מין
עידן יוסף
"מה יש לך נגד בן-גוריון?" שאל המראיין, אריה אבנרי, בערב ראיונות אינטלקטואלי בבית הסופר בתל אביב, את ד"ר אורי מילשטיין. "בן גוריון אומנם הקים את המדינה, אבל הוא הקים אותה רע, ובייחוד את מערכת הביטחון" - השיב מילשטיין - "ועל כך כולנו שילמנו וממשיכים לשלם את המחיר - במלחמת לבנון השנייה ובמבצע צוק איתן"
עידן יוסף
מנהיגי רוסיה, בריטניה וארה"ב התכנסו אחרי מלחמת העולם השנייה לדון בחלוקת גרמניה ובתשלומי הפיצויים
אלעזר לוין
פלא פלאים: רפאל כהן השתכר 4,000 שקל לחודש, ומהכנסה זו(!) קנה שש דירות, וגבה שכר דירה ב-1.44 מיליון שקל    האמנית ליליאן אורבי קנתה 10 דירות והעלימה 1. מיליון שקל    ירון כהן העלים הכנסות ב-1 מיליון שקל
איתמר לוין
המדינה: בארי לא ידע שפישר גייס תרומות עבור ילדים במטרה לשחד אותו    אישום נוסף: פישר קיבל מששון חי מאות אלפי דולרים והבטיח לסגור תיקים נגדו    פישר ודוד מואשמים גם בניסיון להרחיק את עו"ד ניסים מרום מחקירת ביטון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il