X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בלש התרבות אלי אשד: "הספרות הבדיונית חזתה התפתחויות טכנולוגיות עתידניות, טוב יותר מפוליטיקאים ומאנשי ביון. הדוגמה המפורסמת היא ז'ול וורן, אך גם סופרים ומשוררים אחרים, שלא לדבר על מדינאים ואנשי ביון ומודיעין, לא חזו את הקומוניזם ואת עליית האיסלאם הקיצוני"
▪  ▪  ▪
קומוניזם. חכמים לאחר מעשה

"איש לא חזה, בסוף המאה הקודמת או בתחילת המאה הנוכחית, את פעילותם של חמישה מוקדים בעולם לחידוש החליפות המוסלמית: דאעש בעירק ובסוריה, אל-קאעידה בתימן, באירן ובטורקיה, ובוקו-חארם בניגריה. לא רק מדינאים ואנשי ביון ומודיעין הם אלה שלא חזו את ההתפתחות הדרמטית הזאת, אלא גם משוררים ומחברים של ספרי מדע בדיוני ומלחמות עתידיות, שמיטיבים לחזות התפתחויות טכנולוגיות עתידניות, טוב יותר מפוליטיקאים ומאנשי ביון. ואם לא חזו - הופתעו ושילמו מחיר יקר!". דברים אלה השמיע בלש-התרבות והמומחה לספרות עתידנית, אלי אשד, בחלקה השני של סדנת אלפרדו למלחמה הבאה, שעסקה במלחמות הבאות, על-פי סופרים ומשוררים.
דוגמה מפורסמת לחיזוי מצד הספרות הבדיונית היא ז'ול וורן, שחיבר ספרים עתידניים במאה ה-19, אך גם הוא וגם סופרים ומשוררים אחרים, שלא לדבר על מדינאים ואנשי ביון ומודיעין, לא חזו הפתעות אידיאולוגיות, כמו הנהגת משטר קומוניסטי ברוסיה ב-1917.
לפי אשד, אין כמעט ספרים ישראלים על מלחמות בעתיד, ומה שיש נמצא בשוליים. יוצא דופן היה ספר שחזה כמעט בדיוק את "מבצע קדש" ב-1956. הצנזורה הצבאית חשדה שלמחבר היה מידע פנימי והזמינה אותו לבירור, אך אנשיה השתכנעו שהמחבר חזה את ההתפתחויות המדויקות של המבצע, ללא שום ידע חיצוני והדלפות.
ראש השב"כ והמוסד לשעבר, איסר הראל, שנחשב למומחה-ביון גדול, פרסם ב-1971 רומן בשם "ג'יהאד", על איחודן של קבוצות טרור מוסלמיות וגרמניות כבאדר-מיינהוף, מתוך כוונה לפוצץ את מסגד אל-אקצה ולגרום למלחמת דת. התיאור של הראל לא התאים להתפתחויות. ב-1969 פרסם יצחק חייק ספר בשם "המלחמה הבאה", ובו חזה מלחמה בין ישראל למדינות ערב, שתסתיים אחרי ארבעה ימים בניצחון מוחץ של ישראל, יותר מאשר בששת הימים.
במלחמת יום הכיפורים התרחש ההפך. לדברי אשד, איש בישראל לא חזה את ההתפתחות של חיזבאללה בלבנון - מארגון טרור קטן לארגון חזק יותר ממדינת לבנון עצמה, ושהוא ישלוט בה למעשה. הסיבה לכך היא, לדעת אשד, שבתחום המלחמות, סוברים הסופרים שמה שהיה הוא שיהיה. חשיבה כזאת לדבריו, אפשרית באופן מוגבל בתחום הטכנולוגי, אך לא בתחום האידיאולוגי.
בדיון שהתפתח, טען אביתר בן-צדף, העורך לשעבר של "מערכות" - כתב העת של צה"ל, שלא ניתן עקרונית לחזות את עתיד המלחמות. הגנרל האיטלקי דואה, לדוגמה, חזה בתחילת המאה הקודמת שמי ששולט בשמיים - ינצח במלחמות. מלחמת יום הכיפורים הפריכה תחזית זאת. האדמירל האמריקני מאהן חזה שמדינה השולטת בימים, לעולם לא תובס. אך בריטניה, מלכת הימים, הובסה על-ידי גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. "שום דיסציפלינה איננה יכולה לחזות עתיד רחוק יותר מחמש שנים", סיכם בן-צדף.
המנחה, ד"ר אורי מילשטיין, טען שבהרבה תחומים נחזה העתיד: כמו ברפואה או בשיגור לווינים לחלל, שהתבצעו בפועל זמן רב אחרי שנחזו. "הטעם לכך הוא שאנחנו מבינים את אבני היסוד של התחום הפיסקלי, הכימי והביולוגי, ויכולים לגזור מהם פוטנציאלים, שעל פיהם ניתן לחזות את העתיד. בתחום התנהגות בני אדם, ובייחוד במלחמות, מתקשים לחזות את העתיד, אפילו מומחים, כי צבאות מסתירים את האמת ממלחמותיהם, ומפרסמים מיתוסים. על סמך מיתוסים ניתן לפעמים לחזות רק מיתוסים, אך לא את העתיד הריאלי", דבריו.

תאריך:  31/07/2015   |   עודכן:  31/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"המדע הבדיוני לא צפה הפתעות אידיאולוגיות"
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
המערב חשב שהגיע
לוליק  |  31/07/15 07:10
2
המערב חשב שהגיע
לוליק  |  31/07/15 07:10
 
- לא תהיה מנוחה ונחלה עד קץ ל"ת
הימים  |  31/07/15 12:23
3
הרצאה מעוררת מחשבות...זוועה
חשדנית  |  31/07/15 09:58
4
אין להתפלא שבעבר לא היו
ראומה  |  31/07/15 10:05
 
- מדובר בחטא הדוגמטיזם ל"ת
האידאולוגי  |  1/08/15 17:54
5
בדרך למטרה הסופית...
חשדנית  |  31/07/15 10:09
6
התכנית: להתחזק באמצעות סכסוכים
חשדנית  |  31/07/15 10:23
7
מי הם החיילים של ארה"ב ?
חשדנית  |  31/07/15 10:46
8
ארה"ב מקדמת מלחמת עולם |||
חשדנית  |  31/07/15 10:57
9
המדע הבידיוני צדק
אהרון שחר  |  31/07/15 16:29
 
- התפתחות זאת גלומה בעצם
אורי מילשטיין  |  31/07/15 17:50
 
- אתה צודק, סליחה, אז מה
אהרון שחר  |  31/07/15 19:32
 
- הפרדוכס הראשון המכונה, "החטא
אורי מילשטיין  |  1/08/15 08:18
10
התורה חזתה וחוזה את מה שקורה
שלמה בן דויד  |  31/07/15 16:35
 
- יש בזה ל"ת
משהו  |  1/08/15 15:06
11
הנבואה נתנה לשוטים
יואל קורנבלום  |  1/08/15 18:01
12
המדע הבדיוני כשל עוד יותר
כג  |  6/11/19 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ממלא-מקום המפכ"ל הודיע כי צוות חקירה בראשות ניצב (בדימ.) ישראל יצחק יבחן את התנהלות המשטרה ואת כשליה לאחר שלא הצליחה למנוע מישי שליסל לדקור אנשים שנית במצעד הגאווה    השר ארדן: נצטרך לבדוק את עצמנו - איך נפרצה האבטחה
אלעזר לוין
חברת שפיר תשלם סכום זה תמורת רכישת מגרש מהאחים שפירא    51 מיליון בעד המגרש, 10 מיליון לנאמן של לנדאו, 11.8 מיליון היטל השבחה, 2.4 מיליון מס רכישה    השופט אורנשטיין פסק השבוע, ששווי המגרש הוא רק כ-30 מיליון שקל בלבד.
עידןי יוסף
בשל העבודות על הרכבת הקלה החליט שר התחבורה לאסור על נסיעת רכבי שרים ואישי ציבור נבחרים בנתיבי התחבורה הציבורית במרכז הארץ    תותר נסיעה בנת"צים ביתר חלקי הארץ
איתמר לוין
ביהמ"ש המחוזי אימץ את מסקנת בית משפט השלום ודחה את תביעתו של אילן שדה בעקבות תגוביות על מאמר חריף בנושא השואה שפרסם באתר
איציק וולף
הירידה באחוזי המתגייסים - בשל התנכלות במגזרים הללו לצעירים המתגייסים לצה"ל    "נציגי משרד הביטחוןן לא יכולים להיכנס לבתי ספר בפזורה הבדואית"    הפרקליטות: המשנה לפרקליט המדינה מטפל בהסתה נגד מתגייסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il