עוד עולה כי ועדת השרים שפעלה במהלך הכנס האחרון של הכנסת נמנעה מלנקוט עמדה ודחתה את הדיון בכמעט שליש מהצעות החוק שעלו לדיון. בתוך שנתיים בלבד צמח שיעור הצעות החוק בהן הוועדה לא קיבלה החלטה בתום הכנס מ-3% לכ-28%.
במרבית המקרים, ועדת השרים קובעת למתי נדחה הדיון בהצעת החוק, אולם היא אינה חשה מחויבת לעמוד בלוחות הזמנים שקבעה לעצמה. כך, בהצעות חוק רבות שהיו אמורות לעלות שוב לדיון עוד במהלך כנס הקיץ הנוכחי טרם התקבלה החלטה, ובהצעות חוק שעלו לקראת סוף הכנס נקבע כי הדיון יתקיים בתוך שבועות ספורים — זאת למרות שוועדת השרים אינה מתכנסת בתקופת פגרת הכנסת.
ב'משמר החברתי' מציינים עוד כי בכנס הקיץ הקצרצר שבו הוועדה התכנסה שבע פעמים בלבד, נעשתה דחיית דיון במרבית הצעות החוק רק פעם אחת בלבד, אולם ההחלטה על חמש הצעות חוק נדחתה פעמיים ואף שלוש. "למעשה, ברוב המכריע של המקרים שבהם החליטה הוועדה לדחות את הדיון - לא התקבלה החלטה עד תום הכנס", ציינו.
נירית מוסקוביץ', מנכ"ל המשמר החברתי, אמרה בעקבות פרסום הנתונים כי דווקא בתקופה שבה יותר ויותר אזרחים בישראל דורשים מחברי הכנסת לתת דין וחשבון על מעשיהם, מתנהל במחשכים תהליך מקביל, שבו הממשלה מחלישה את הכנסת ומונעת ממנה לבצע את תפקידה. "מדד עצמאות הכנסת מצביע על מגמה של סירוס הולך וגובר של הליכי החקיקה בכנסת על-ידי הממשלה. במקום שאזרחים - באמצעות נציגיהם בכנסת - יהיו הריבון, הממשלה שולטת שליטה כמעט ללא מיצרים, ובדמעות תנין אף מלינה על "חוסר משילות", ציינה.