X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
עמית: מותר להיות נוקשים במניעת הסתננות, צריך להיות אנושיים כלפי מי שהסתננו הנדל: האינטרס של תושבי דרום ת"א פועל לדחיית העתירה חיות: איטיות רבה בטיפול בבקשות הפרטניות למקלט
▪  ▪  ▪
נאור. חוות הדעת העיקרית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

השופט עוזי פוגלמן אומר בפסק הדין בנוגע לחוק המסתננים (יום ג', 11.8.15), כי התיקון הנוכחי, שמעמיד את תקרת תקופת המשמורת על שלושה חודשים, מפחית במידה ניכרת את הפגיעה שההחזקה במשמורת מסבה לזכות לחרות ולזכות לכבוד. אין מניעה חוקתית להחזיק לפרק זמן זה, המקובל גם בעולם, את מי שהיגר בצורה בלתי מוסדרת למדינה לשם זיהויו והרחקתו ממנה.
בנוגע למרכז "חולות" אומר פוגלמן, כי ככל שהתכלית המוצהרת של "מניעת השתקעות" תפורש כתכלית שעניינה "הפחתת הנטל" מן הערים שבהן מרוכזים מרבית המסתננים באופן זמני, מדובר בתכלית ראויה. אשר לתכלית שעניינה "מניעת התחדשותה של תופעת ההסתננות בישראל" ציין פוגלמן, כי נהיר שמדובר בתכלית הרתעתית ביסודה, ותכלית זו אינה ראויה. עם זאת, פוגלמן הצטרף לעמדתה של הנשיאה מרים נאור, לפיה אין מניעה שליישום התכלית של מניעת השתקעות במרכזי ערים יתלווה אפקט הרתעתי.
פוגלמן הצטרף לעמדתה של נאור, לפיה פגיעתן של הוראות החוק המתירות החזקה במרכז שהייה לתקופה מרבית של 20 חודשים בזכויות החוקתיות, אינן עומדות ביחס ישר לתועלת המופקת מהן ולפיכך דינן בטלות. לדעתו, יש מקום לבטל גם את ההסדר המאפשר לממונה ביקורות הגבולות להעביר מסתנן למשמורת בגין הפרות משמעת.
בשולי חוות דעתו עמד פוגלמן על כך, שיישום אחר של החוק היה יכול להשפיע גם על בחינת מידתיותו. אם היו ניתנים במרכז השהייה תנאים משופרים יותר; אם "דמי הכיס" היו מאפשרים למסתננים מידת אוטונומיה גדולה יותר; אם לא היה מרכז השהייה מרוחק כל כך ממקומות יישוב, היה בכך להשפיע על מתחם המידתיות, וכפועל יוצא - על שאלת החוקתיות.
ג'ובראן: מותר להגביל הגירה
השופט יצחק עמית סבור, כי המדינה רשאית לנקוט מדיניות הגירה נוקשה כלפי חוץ, כלפי עתיד, וצופה פני מסתננים פוטנציאליים. התכלית ההרתעתית, אשר באה לשרת את הניסיון לבלום את תופעת המסתננים, אין בה פגם חוקתי כשלעצמה, בהיותה באה להגן על שורה ארוכה של אינטרסים מהותיים של המדינה ושל החברה בישראל. לכן, משמורת בת שלושה חודשים היא חוקתית.
לעומת זאת, וביחס הפוך לאותה נוקשות צופה פני עתיד, עמית סבור, כי ראוי היה למדינה לגלות חמלה ואנושיות כלפי אותם שכבר נכנסו לישראל לפני שנים. לדעתו, הדרך הנפתלת של "דלתות מסתובבות", קרי: הוצאת המסתננים ממרכזי הערים, העברתם אל שולי המדבר למשך 20 חודש, משם חזרה למרכזי הערים, ובמקביל, הוצאתם של אחרים ממרכזי הערים "למלא את מקומם" במרכז השהייה, מעוררת את החשש שמא יש כאן תכלית נסתרת של "טרטור" המסתננים ושבירת רוחם, כפי שטענו העותרים. עמית הצטרף לדעתו של פוגלמן בנוגע לאיסור ההעברה ל"חולות" מסיבות משמעתיות.
השופט סלים ג'ובראן הדגיש, כי תכלית מניעת השתקעותם של המסתננים היא ראויה, בהתבסס על כך שזו זכותה של מדינה לגבש מדיניות הגירה המבקשת לצמצם תמורות דמוגרפיות לא רצויות. ג'ובראן הסכים עם נאור לגבי אורך המשמורת ואורך השהייה במרכז "חולות", ודחה את עמדתם של פוגלמן ועמית בנוגע להחזקה ב"חולות" כאמצעי משמעתי.
מלצר מציע פתרון יצירתי
השופט ניל הנדל סבר, כי יש לדחות את העתירה על כל חלקיה, בין היתר בשל הריסון הנדרש מבית המשפט בבואו להתערב בפעם השלישית במלאכת החקיקה. לדעתו, אופיו של התיקון החוקתי ה"מספרי" שביצעה נאור לגבי השהות המירבית במתקן "חולות" - מ-20 חודש ל-12 חודש (באופן זמני) - הוא מוקשה, שכן לא ניתן לכמת את התקופה המקסימאלית באזמל מנתחים.
הנדל אומר: "אין בכך התעלמות מהמצב המורכב והקשה של המסתננים, וממר-גורלם בארצות מוצאם. עם זאת, יש לזכור כי ישנה קבוצה אחרת הנפגעת מהתופעה, היא תושבי השכונות בהן התפתחו ריכוזי מסתננים. אין זה פשוט להעמיד סבל מול סבל, קבוצה מול קבוצה, יחיד מול יחיד. תפקידו של בית המשפט הוא להכריע בסכסוכים, בשדה המציאות.
"בשאלה שעל הפרק, יש מקום להתחשב בהשלכות קיצור התקופה על התושבים. עלינו להיות רגישים לשתי הקצוות: מצד אחד, הציווי בדבר אהבת הגר, הדאגה לו והרגישות לפליט על-רקע טלטולי עמנו לאורך ההיסטוריה. מצד שני, הכלל לפיו 'עניי עירך קודמין'. האינטרס האנושי של התושבים שעומד מנגד חייב להיות חלק מן הנוסחה. הוא פועל לכיוון דחיית העתירה".
השופטת אסתר חיות עומדת על כך שבית המשפט נדרש בפעם השלישית לבטל הוראות באותו חוק עצמו, אך לדעתה הדיאלוג שהתקיים בין הכנסת לבית המשפט בעקבות שתי העתירות הקודמות, תרם תרומה לא מבוטלת לצמצום הפגיעה בזכויות אדם על-פי החוק. חיות מותחת ביקורת על האיטיות הרבה בה מטפלת המדינה בבקשות מקלט פרטניות המוגשות שלו, ומציינת גם שרק 0.9% מהן אושרו. לדבריה, התנהלותה של המדינה בהקשר זה לגבי נתיני סודן ואריתריאה, לוכדת אותם במצב מתמשך ובלתי אפשרי של ערפל נורמטיבי בנוגע למעמדם, על כל ההשלכות הקשות הנובעות מכך לגבי זכויותיהם.
השופט חנן מלצר הציע פתרון חילופי לסוגיית אורך השהייה ב"חולות", השאוב מהמשפט באירופה. לדעתו, רק אם תתווסף בחוק חלופה מקדמית של תיחום גאוגרפי, שתגביל את האיזורים שבהם מבקשי המקלט יהיו רשאים לשהות, ניתן יהיה להשלים עם תקופת השהייה של 20 חודשים. זו תופעל רק אם המסתננים לא יעמדו במגבלת התיחום, ואף זאת בכפוף לכך שהסמכות להנפיק הוראת שהייה תמומש בריסון. השופטים צבי זילברטל ויורם דנציגר הסכימו עם נאור.

תאריך:  11/08/2015   |   עודכן:  11/08/2015
+מסתננים הם עבריינים
08:28 12/08/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

במקום לקטר על ההתערבות של בג"ץ בחוק המסתננים, צריך להשתמש - לצד הכלים המינהליים שהוא נותן - גם בכלים הפליליים שכבר קיימים. החוק הפלילי עונה במדויק על חולשות החוק המינהלי עליהן הצביע בג"ץ

דרושים עונשי מאסר [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוגלמן: שיפור תנאים ב"חולות" ישליך על החוקתיות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
להפוך את המתקן למלון***ואז אול ל"ת
יואילו להתארח בו   |  11/08/15 20:17
2
מדוע לא היו בהרכב שופטים דתיים
רחובות   |  11/08/15 23:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מהגרים
איתמר לוין
תשעה שופטים בראשותה של נאור אישרו להחזיק מסתננים בשמורת שלושה חודשים    אישרו ברוב דעות את יתר סעיפי החוק, למעט החזקה מירבית של 20 חודשים במרכז השהייה
איתן קלינסקי
אינני מצליח לתפוס איזו תשתית מוסרית יהודית התירה להחליט החלטה כל כך לא אנושית ולא יהודית - לגרש מהגרת עבודה, ש"עברה על החוק", כי היא הפרה את חוקי מכונת העבודה והביאה לאוויר העולם יצור אנוש
עופר וולפסון
91 אלף שוהים בישראל למטרת עבודה נכנסו באשרת תייר    כ-192 אלף עובדים זרים בישראל בסה"כ - מעל לשליש מהם ממדינות בריה"מ לשעבר ומתאילנד
יצחק דנון
קובע שאין לחייב את מעסיקיהם של מבקשי המקלט להפריש עבורם לחיסכון פנסיוני, כל עוד לא הוטלה חובה כזו בידי המחוקק או מחוקק המשנה
עידן יוסף
שרת המשפטים רומזת כי תרמה לכך פסיקת בג"ץ שפסל את החוק    הודיעה שתכנס ישיבה דחופה בנושא
רשימות נוספות
הפרה שיטתית של שמירת זכויות עובדים זרים   /  עופר וולפסון
תושבות בדרום ת"א תובעות בשל ההסתננות  /  יצחק דנון
בוטל הצו שמנע כליאת מסתננים ב"חולות"  /  איתמר לוין
פירוס בבג"ץ   /  מרדכי ליפמן
פעמיים מסתננים  /  עו"ד דוד סנדובסקי
זכויות אזרח - של מי?   /  עו"ד אברהם פכטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il