יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ
איתן כבל, הודיע (יום ד', 12.8.15) על יוזמה להקמת קרן פיצויים לבעלי עסקים בתוואי עבודות הרכבת הקלה.
כבל (
המחנה הציוני) יוזם ביחד עם חברי ועדת הכלכלה הצעת חוק שתחייב הקמת קרן פיצויים המיועדת לבעלי עסקים בתוואי עבודות הרכבת. המטרה היא שהצעת החוק תוגש בשם חברי ועדת הכלכלה מיד עם פתיחת מושב הכנסת הבא, כשכמה שיותר ח"כים מכל סיעות הבית יחתמו עליה.
ח"כ כבל מסר: "לא ייתכן שבפרויקט שעולה מיליארדי שקלים, לא יימצא סכום שיפצה את בעלי העסקים אשר יהיו הראשונים לשלם את המחיר הכבד של הרכבת הקלה. מחיר איבוד הפרנסה הוא לא פחות מטראומה, וחשוב שנזכור שמאחורי כל עסק יש אנשים ועומדת משפחה. כיוון שמדינת ישראל לא הצטיינה עד היום, בלשון המעטה, בפיצויי תושביה - עיין ערך הרכבת הקלה בירושלים, מפוני גוש-קטיף, מלחמת לבנון השנייה - אינני מוכן שהמצב הזה ימשך ועלינו לתת מענה לאותם אנשים שסובלים בעקבות החלטות"
על חלופת ההנחה בארנונה לאותם בעלי עסקים, אמר ח"כ כבל שהנחת ארנונה לא תפתור את הבעיה, וכי חייבים לפעול למען פיצוי ולא הנחה. "צריך פיצוי משמעותי שימתיק ולו במעט את הסיוט שעובר על אותם בעלי עסקים ומשפחותיהם", אמר כבל.
מודל לוס אנג'לס בקבוצת אלוני האפט תומכים בהצעה של כבל, ואף הציעו מודל המדבר על קרן שתפעל ליד מנהלת הפרויקט ותהיה מתואמת בהתאם לתוואי ההתקדמות של העבודות, על פני התחנות הבאות שיוקמו. כלכלני החברה ניתחו את השפעת קרן פיצויים בעיר לוס אנג'לס שבארה"ב. בלוס אנג'לס הקימה חברת התחבורה העירונית קרן פיצויים דומה בתנאיה, גורסים באלוני האפט. הקרן הוקמה בעת חפירה של קווי המשך לרכבת התחתית. קרן הפיצויים בלוס אנג'לס מחלקת 10 מיליון דולר בכל שנה לאורך 6 שנות העבודה. עלות ההקמה של הקווים מוערכת בכ–6 מיליארד דולר, כאשר הקרן המוצעת היא בגובה של כ-1% מעלות ההקמה. עם זאת, לדברי אלוני האפט, הפתרון מונע מלוס אנג'לס פגיעה כלכלית של מיליארדי דולרים על פני שנות העבודות.
בעלי העסקים מפגינים: "מפקירים אותנו" הערב (ד', 12.8.15) בשעה 19:00 תתקיים הפגנה ברחבת בית רובינשטיין בלינקולן 20 מתחת לגשר מעריב הפגנה של בעלי העסקים העובדים והלקוחות, בשיתוף מטה המאבק להצלת העסקים על תוואי הרכבת ותנועת "עצמאים עושים שינוי". התנועה ומטה המאבק להצלת העסקים על תוואי הרכבת הקלה דורשים את הקמתה של קרן פיצויים נזילה לבעלי העסקים, ביטול תשלומי אגרות והיטלים למשך תקופת העבודות והכנסת שלושה נציגים של בעלי העסקים במנהלת העבודות.