קו רכבת המהיר לירושלים (A1), שאמור לקצר את זמני הנסיעה מתל אביב לכדי 28 דקות, נבנה בשנים האחרונות. קציני הנציבות הארצית לכיבוי ולהצלה שסיירו בתוואי הקו שכבר נבנה מזהירים כי הוא אינו בטיחותי.
בחדשות2 דווח, כי במכתב ששלח לאחרונה ראש אגף הבטיחות בכיבוי למנכ"ל
רכבת ישראל בעז צפריר, נכתב: "בנייה בניגוד לדרישת הכבאות בכלל, על אחת כמה וכמה בניית מנהרות רכבת תת-קרקעיות וגשרים גבוהים וארוכים אשר ישמשו אלפים רבים של בני אדם מדי יום לאורך שנים רבות, הינה מנוגדת לדין ומסכנת חיי אדם".
במהלך הסיור, שקיימו אנשי הכבאות לפני חודשים אחדים, הם גילו כמה מחדלי בטיחות חמורים בהם: היעדר נתיבי גישה לרכבי חרום והצלה אל המנהרות התת-קרקעיות והגשרים הגבוהים, במקרה של אסון, לרבות שריפות. הנציבות אומרת כי התקן אושר לרכבת ישראל עוד לפני תחילת הבנייה, אך היא בחרה להתעלם ממנו ולהפר את החוק.
תיקון הליקויים, לפי התקן הישראלי המחייב, צפוי לעלות לרכבת ישראל עשרות מיליוני שקלים ואף לדחות בזמן שטרם הוערך את מועד פתיחת הקו.
אין זו הפעם הראשונה בה קיים חשש לבטיחות הנוסעים ברכבת ישראל.
מבקר המדינה התריע בכמה דוחות על הנושא, נחתם הסכם בטיחות, אולם ככל הידוע עד היום לא כל סעיפיו יושמו.
- תגובת דובר רכבת ישראל, ישראל טל סרנגה: "הרכבת מחויבת לחוקים לתקנים המחייבים לכיבוי אש, ובכלל. פרויקט הענק של הקו המהיר לירושלים הוא חדשני הנדסית וגם טכנולוגית, בו יסעו לראשונה רכבות חשמליות. לכן, הוקמה ועדה משותפת לנציבות כיבוי-האש ולרכבת ישראל, במטרה לקבוע את תרחישי הייחוס ואופן ההתמודדות איתם. הוועדה מיועדת להגיש את מסקנותיה לנציב הכבאות הראשי ולאנשי רכבת ישראל בעוד מספר שבועות, אז יוחלט על המענה".