X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הפעלת קווי הרכבת הקלה בגוש-דן גם ביום המנוחה השבועי עשויה להכניס למשק בין כרבע לכחצי מיליארד ש"ח
▪  ▪  ▪
בדיקה אינדיקטיבית
   עידן יוסף
כ"ץ: אוטובוסים בשבת? לא משתלם עסקית

   עידן יוסף
רוב מוחץ מחילוני ת"א בעד תח"צ בשבת

סימן שאלה גדול
קצת קשה להסיק מהבדיקה שנערכה מה ערכה הכלכלי האמיתי של תחבורה ציבורית בשבת, אולם ניתן ללמוד ממנה בעיקר את הנתונים אותם היא אינה משקללת ומה נדרש לה כדי להיות רצינית. על פני, הביטוי "תועלת למשק" נשמע כמו מונח מומצא שמשרת מטרה ואין בבדיקה הסבר למונח. תועלת למשק נמדדת לפי תוספת תפוקה ופריון - וזה אומר שהתועלת של הרכבת הקלה בשבת תלויה בכך שהעסקים סביבה יהיו פתוחים בשבת, מה שהוא כמובן בחזקת סימן שאלה גדול.
קשה למשל להעריך, מה יקרה אם בגלל שהרכבת הקלה תיסע בשבת הציבור הדתי/חרדי יחרים אותה כל השבוע? זו אגב הסיבה שעד היום אל-על לא טסה בשבת, למרות שהיא בבעלות פרטית: פשוט לא כדאי לה. בבדיקה אין שום התייחסות לעלויות הנוספות של הפעלה בשבת מבחינת החובה לשלם לעובדים 150% או 200% כמו ליתר ההשלכות הנלוות.
האם מישהו באוצר ירה חץ וסימן את המטרה מראש? עד לעריכת מחקר ממשלתי רציני בנושא לא באמת נוכל לדעת.

אם הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש-דן (מפתח תקוה לתל אביב) יפעל גם בשבת - ולא רק בימי חול כמתוכנן - תהיה בכך תועלת כלכלית למשק. כך עולה מבדיקה פנימית שערך משרד האוצר, והגיעה לידי News1.
מדובר בטיוטת בדיקה אינדיקטיבית (לא מחייבת) שכפי הידוע הוכנה ביוני 2014, ולכל המוקדם ביולי 2004.
מן הבדיקה עולה, בהנחה שהקו האדום יפעל בשבת, תהיה התועלת הכלכלית למשק בשנת 2020 בין 220 ל-430 מיליון שקלים בשנה. עוד עולה כי בשנת 2040, בהנחה שכל רשת הקווים של חברת נת"ע תפעל, תהיה תועלת כלכלית למשק של בין 230 ל-470 מיליון שקלים בשנה. מדובר בתועלת סמלית, אפסית במונחים של תקציב המדינה, שיש בה כדי לחסוך כמה שקלים לנוסע אך לא מעבר לכך [הסבר משמאל].
הטיוטה חסרה פרטים, ולא ברור ממנה האם היא מתייחסת להפעלה של קווי הרכבת הקלה והאוטובוסים רבי-הקיבולת לבדם או גם לרשת קווים מזינה בתל אביב.
עורכי הטיוטה ציינו כי הבדיקה לוקה בחסר, ותשובת הנסקרים כי תחבורה ציבורית בשבת תגרום להם לנסוע יותר בימי חול כמעט חסרת משמעות, משום שכלל לא בטוח שבפועל הם יעשו משהו דומה למה שהם אומרים. לדבריהם, השאלה החשובה היא כמה יותר הם יסעו.
עוד צוין בבדיקה כי מקדם ההפחתה הוכנס משום שדי ברור שגם אם אדם אומר שהוא ייסע יותר, אין זה אומר שהוא יוותר על כל או אפילו על רוב נסיעותיו ברכב הפרטי בימי חול.
בעבר התבטא שר התחבורה ישראל כ"ץ בנושא, ואמר כי תחבורה ציבורית בשבת היא אינה משתלמת עסקית. עם זאת, לא ידעו להציג במשרד התחבורה אף בדיקה שתאשש את הטענה. בהיעדר מחקר פרטי או ממשלתי אחר לא ניתן היה להפריך את הטענה. אולם כעת מתברר שישנה בדיקה המוכיחה ההפך. עם זאת, כאמור, לא ניתן להסיק ממנה מסקנות משום שמדובר בטיוטה חסרה וישנה, המתמקדת בגוש-דן בלבד. ברם, מדובר בבדיקה מקצועית ראשונה מסוגה בנושא מצד משרד ממשלתי. לאחרונה נשאל השר כ"ץ האם תפעל הרכבת הקלה בשבת והשיב כי הוא תומך בשימור הסטטוס-קוו אולם מי שיחליט בנושא לא יהיה הוא אלא שר התחבורה שיהיה בתקופה בה תחל הרכבת הקלה לפעול.
על כל פנים, גם אם יתברר שהרכבת תשתלם כלכלית, מדובר בסוגיה פוליטית וכדי להפעיל את הרכבת יהיה צורך בשינוי החקיקה הקיימת.

תאריך:  21/08/2015   |   עודכן:  21/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפעלת רכבת קלה בשבת משתלמת כלכלית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
חילול שבת אינו משתלם כלכלית
ים תיכונית  |  21/08/15 17:51
 
- אין תאונות דרכים בבני-ברק בשבת
:-)  |  21/08/15 18:03
2
השר כ״ץ אינו שר התחבורה ל"ת
אלא שר החנופה לדת  |  21/08/15 20:09
 
- הנסיעה בתחתית תעלה 35שח לפחות!
ע_הראל  |  22/08/15 23:46
3
המסמך הסודי הזה
כבש 44  |  22/08/15 18:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
בשל עבודות תשתית: שינויים בתנועת הרכבות בקו דימונה-באר שבע ובמקטע באר שבע מרכז-באר שבע צפון
איתמר לוין
השופטים מרשים לעצמם מה שהיו פוסלים אצל אחרים    חופש הביטוי נעלם כאשר מדובר בעמוס שוקן    מדוע וינשטיין וניצן לא רוצים לחקור את התאבדות ברכה?    קודם סוללים ואז בודקים את הבטיחות    וגם שני ענייני אוטובוסים
ד"ר יאיר ויסמן
בניית הרכבת הקלה בתל אביב תיקח שש שנים בלבד, הרבה פחות ממה שלקח לבנות קו רכבת קלה בסן-פרנסיסקו. בנוסף לכך איש לא חיכה לרעידת אדמה שתהרוס את גשר מעריב
עידן יוסף
עידן יוסף
עיריית הרצליה מושכת את העתירה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת    תפעיל על-חשבונה שירות הסעיות לחוף הים, לתקופת ניסיון בת חצי שנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il