X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
גנרל חמיד גוּל נחשב לאיש החזק של איסי, המודיעין הפקיסטני טיפח את טאליבן וארגונים ג'יהאדיסטיים נוספים גול עיצב את המדיניות הפקיסטנית ופיקח על ביצועה, ובעיניו טאליבן חזק ופופולרי היה כלי חשוב בביצועה
▪  ▪  ▪
לוטננט-ג'נרל חמיד גוּל [צילום: AP Photo/B.K. Bangash]

לוטננט-ג'נרל חמיד גוּל, שהיה ראש המודיעין הפקיסטני איסי (ISI), מת משטף-דם במוחו בביתו ליד אסלאמאבאד בסוף השבוע שעבר. גול היה בן 79 במותו.
גנרל גול, נחשב לאיש החזק של המודיעין הפקיסטני גם אחרי שסיים את כהונתו. התבלט בעת מלחמת אפגניסטן נגד ברית-המועצות מתחילת שנות השמונים במאה הקודמת, וניהל מערכה קשה לתמיכה במורדים האפגניים. כמו-כן, היה נץ טורף בכל הקשור ליחסי הודו-פקיסטן. אומרים, שהיה אבי טאליבן, אך גול לא יצר את טאליבן, אלא טיפח אותו. לכן, מתאים לו הכינוי, "הסנדק של טאליבן". חוגים ליברליים קראו לו, "הקˍצב של האפגנים", ושמחו כשהלך לעולמו.
גול היה אידיאולוג של הקו הנצי-שמרני הפקיסטני, והיה אהוד על חוגי ימין, על חוגים איסלאמיסטיים ועל צבא פקיסטן. מטבע הדברים, למרות השפעתו הרבה על מדיניות ארצו, גול היה ידוע פחות מזיא אלחאק, שהיה השליט הצבאי של ארצו בעת המלחמה נגד הרוסים באפגניסטן.
גול הדריך את המורדים המוסלמיים בחבל קאשמיר ההודי, הנמצא במחלוקת בין שתי המדינות מאז הקמתן בשנת 1947. לדברי ההודים, יש תיעוד רב, המוכיח שגול סיפק למורדים הדרכה ואמצעי לחימה.
גול פרש בשנת 1989 מראשות איסי - ארגון המודיעין הפקיסטני - לאחר כהונה של שנתיים, והפך ליועץ צבאי, שתמך בגלוי במורדים בקאשמיר ובארגונים האיסלאמיסטיים בפקיסטן ובאפגניסטן.
בהשראתו, הפכה פקיסטן לעורף בטוח להם. אז עוד תמכה ארצות-הברית במוג'אהידון - המורדים באפגניסטן - שסילקו את הרוסים מאפגניסטן.
השינוי במדיניות האמריקנית לא השפיע על גול. עם איסי פעל להבטיח שבקאבול תקום ממשלה אוהדת לפקיסטן. גול עיצב את המדיניות הפקיסטנית ופיקח על ביצועה, וטאליבן (שהוקם בידי בנאזיר בהוטו, ראש הממשלה, ונאסיראולה בדאר, שר הפנים שלה) חזק ופופולרי היה כלי חשוב בביצועה.
עם סיום תפקידו באיסי, פעל גול בפוליטיקה הפקיסטנית. קשריו עם ארגון המודייעין הורעו לאחר שגנרל פרוואז מושארף, נשיא פקיסטן, החליט להצטרף למלחמה האמריקנית בטרור אחרי אירועי אחד-עשר בספטמבר 2001. הצעד הזה היה בניגוד למחשבות של קצינים בכירים - בהווה ובעבר -בצבא פקיסטן, שתמכו באיסלאמיסטים. האמריקנים האשימו בגלוי את צבא פקיסטן ואת איסי בסיוע לטאליבן. גול התנגד קשות למדיניות האמריקנית באפגניסטן, וסבר, כי הארגונים האיסלאמיסטיים בארצו ובאפגניסטן הנם יסוד לשלום בר-קיימא באזור.

תאריך:  23/08/2015   |   עודכן:  23/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
פשרה בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בטענה שתדיראן הטעתה את רוכשי המקררים של אמקור ואמנה בנוגע לנפח שלהם
עידן יוסף
על מקבלי הצווים הוטלו הגבלות כניסה ליהודה, לשומרון ולחלקם אף לירושלים    חלקם חויבו במעצר בית    במקבלי הצווים - קטינים אחדים
איתמר לוין
בית המשפט העליון מצטרף לביקורת החריפה של המחוזי על התנהגות חוקרי המשטרה, אשר השפילו את המותקפים    קורא לשפר את ההתייחסות לקורבנות במקרים דומים
איתמר לוין
ברק-ארז: העובדה שבני/בנות זוג מעדיפים לחיות כידועים בציבור משום שאינם יכולים להינשא, לא תעניק להם הקלה בתחום הראייתי כאשר הם טוענים לחזקת השיתוף בנכסיהם
אלעזר לוין
דניה-סיבוס נמצאת בשליטת לב לבייב    חברת CCECC הסינית היא בעלת 51% בשותפות שהוקמה לצורך בניית תחנת קרליבך    היו להם יותר מחודשיים להתכונן ולתכנן את הריסת הגשר ופינויו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il