X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דוח המבקר על היערכות העורף לחרום

התחבורה הציבורית לא הייתה ערוכה לשלג

המבקר: בסופת השלגים לא נקבע גורם מתכלל והיה מחסור בנהלים לחרום, לרבות באשר לאופן הפעלת תחבורה ציבורית נוסעים התקשו להגיע לרכבות כדי לצאת מירושלים בשל הצירים החסומים
▪  ▪  ▪
אוטובוסי אגד בירושלים [צילום: צבי וינשטוק/אגד 02]
גורם מתכלל בדרג גבוה
מבקר המדינה אינו מסתפק בתשובות הנקודתיות, ורומז כי ראוי שרשות החרום הלאומית תהיה הגוף שיתכלל אסונות טבע. בדוח נכתב: "אין די בסמכויות שבשגרה לתת מענה הולם למצבי חרום שאינם מלחמה. על כן על הממשלה לפעול להסדרת מצבים אלה כדי לאפשר העברת אחריות וסמכויות לגוף שליטה אחד שינהל את האירוע. גוף זה צריך להיות מאויש על-ידי כל הגורמים הרלוונטיים של משרדי הממשלה ועל-ידי מומחים לתחומים שונים (לתחבורה, לרעידות אדמה, לחומרים מסוכנים וכו') כדי שיוכל לטפל בכל סוגי התרחישים בעת מצב חרום שאינו מלחמה. לגוף זה תהיה הסמכות להכין נוהלי עבודה ולהנחות את כל הגופים הנוגעים בדבר בנוגע לאופן ההיערכות לתרחישים של מצבים אלה".

סופת השלגים הקשה בדצמבר 2013 חשפה ליקויים קשים בהיערכות הרשויות ומשרד התחבורה בפרט להזרמת התנועה ולפעילות התחבורה הציבורית. התברר שלא נקבע בחקיקה ובפועל לא היה בסופה גורם מתכלל אשר לו הסמכות לנהל את הסיוע האזרחי במצב חרום שאינו מלחמה - לרבות אספקת מזון ותרופות - ובזמן רגיעה יהיו לו הסמכויות להגביר את רמת המוכנות של כלל גופי המשק ולשפר אותה.
מן הביקורת של המבקר עלה כי אין נהלים המסדירים את אופן הפעילות של מפעילי התחבורה הציבורית ואת רמת השירות הנדרשת מהם במצבי חרום שאינם מלחמה הנובעים מפגעי טבע.
רכבת ישראל הפעילה אומנם רכבות מתחנת מלחה לגוש-דן, אך הן לא היו בתפוסה מלאה משום שחלק מהנוסעים שהגיעו לירושלים ברכבת לא יכלו להמשיך ליעדם בעיר בשל צירי התנועה החסומים, ונאלצו לשהות בתחנה שעות רבות. מאותה הסיבה אזרחים ששהו בירושלים לא הצליחו להגיע לתחנת הרכבת. המבקר קובע כי על משרד התחבורה ועל הרשות המקומית לתת עדיפות לפינוי הצירים אל תחנות הרכבת ומהן.
במצבי חרום אזרחיים אין נהלים המסדירים את פעילותם של מפעילי התחבורה הציבורית ואת רמת השירות הנדרשת. משרד מבקר המדינה מעיר כי על משרד התחבורה לדאוג שבמסגרת ההסכם עם מפעילי התחבורה הציבורית הם יאמצו נוהל מתאים למצבי חרום אלה. משרד התחבורה הודיע כי עד הרבעון השלישי של 2015 תושלם הכנת נוהל לשעת חרום.
הנחיות סותרות
המידע על מצב הכבישים לא הגיע באופן מסודר אלא ממנהלי התנועה של אגד בשטח, ועל פיו הועברו הנחיות למנהלי התנועה המחוזיים ולסניפים באופן מאולתר באמצעות ווטסאפ. לא היו תיאומים לגבי הפעלת התחבורה הציבורית בזמן הסופה בין אגד ויתר מפעילי התחבורה ובין משרד התחבורה, המשטרה ועיריית ירושלים. המשטרה ומשרד התחבורה מסרו לאגד וליתר מפעילי התחבורה הציבורית הנחיות סותרות, וגם בהנחיות שנתנה משטרת ירושלים למשטרת התנועה הארצית היו סתירות.
בהיעדר היערכות מוקדמת לא היה אפשר להפעיל את התחבורה הציבורית בעת הסופה ואחריה. בנוסף, לא היה מטה הסברה או גוף אחד שירכז את המידע וימסור אותו לציבור הנבוך.
בתשובת משרד התחבורה צוין כי הופקו לקחים ונרכשו שרשראות נסיעה בשלג ל-100 אוטובוסים וכן לרכבי גרר. המשטרה הוסיפה כי הפיקה לקחים ויצרה ממשק עבודה בין אגף התנועה ומשרד התחבורה, וציינה שבסוף של 2014 תכלל מטה ההסברה של משרד ראש הממשלה את פעילות כלל גופי הדוברות הרשמיים.

נתיבי ישראל לא קיבלה סמכויות

כמה ימים לאחר שיא הסופה, כינסה הנהלת נתיבי ישראל דיון הפקת לקחים. בדיון העיר המנכ"ל כי לדידו נתיבי ישראל לא ניהלה את אירוע הסופה באופן המיטבי. בדיון התברר כי נתיבי ישראל לא נערכה כראוי לסופה, התקשורת עם המשטרה לא הייתה מיטבית, ועקב מגבלה תקציבית לא עלה בידי נתיבי ישראל להפעיל קבלנים לתיקון המפגעים. נוסף על כך היה מחסור בציוד ולא היו רכבי שטח 4X4.
ביקורת המבקר מצאה כי חלק מהפערים שהוצגו במסגרת הפקת הלקחים של נתיבי ישראל טרם תוקנו, בעיקר בנוגע לחוסר היכולת בעת כוננות מזג אוויר לפרוס בשטח לזמן ממושך צוותי חרום המועסקים באמצעות קבלנים פרטיים עקב מגבלת תקציב. עד סוף פברואר 2015 טרם הוסכם וגובש נוהל מחייב המסדיר את שיתוף הפעולה הנדרש מהמשטרה ומנתיבי ישראל בשגרה ובחרום. נתיבי ישראל ומשטרת ישראל השיבו במאי 2015 למשרד מבקר המדינה כי טיוטת הנוהל נמצאת בהליך אישור סופי.
הביקורת העלתה כי משרד התחבורה הטיל על נתיבי ישראל את האחריות לנהל בחרום את מערך הכבישים הבין-עירוניים שמפעילות ומתחזקות חברות אחרות, אך לא הסדיר את סמכויותיה המשפטיות להנחות את החברות להיערך למצבי חרום ולשפר את מוכנותן ולכן אינה יכולה לממש את האחריות שהוטלה עליה.
לדעת המבקר, אי-מתן סמכויות לנתיבי ישראל או לכל גורם אחר להנחות ולבקר את החברות המפעילות את כבישים 6 ו-20, המוגדרים ככבישים חיוניים למצבי חרום, פוגע בהיערכות ובמוכנות של כבישים אלו, ועל משרד התחבורה להסדיר סוגיה זו לאלתר.

אי-רישום הצמ"ה

בשנת 2004 פרקה מע"צ ותחתיה הוקמה חברה ממשלתית - נתיבי ישראל, אשר עליה הוטלו גם תפקידי מע"צ בחרום. בביקורת נמצא כי משרד התחבורה אינו מאפשר לנתיבי ישראל גישה למאגרי המידע של משרד הרישוי בשל חוק הגנת הפרטיות. עקב אי-הסדרת מכשול משפטי זה, רישום ציוד מכני הנדסי ( צמ"ה) לשימוש אזרחי וניהולו לשעת חרום אינם נעשים יותר מעשר שנים. לפיכך אין בידי נתיבי ישראל או בידי משרד התחבורה המידע הנחוץ על צמ"ה שתוכל החברה לגייס בשעת חרום. בשעת חרום, אפוא, נסמכת נתיבי ישראל על קבלנים מרותקים המוגדרים כ"מפעלים חיוניים". אולם במצבי חרום שאינם מלחמה אין מנגנון כאמור, וריתוק בצו של עובדים או קבלנים פרטיים חיוניים אינו מוסדר בחקיקה.

תאריך:  09/09/2015   |   עודכן:  09/09/2015
+נבחנת הקמת שדה תעופה בינ"ל ברמת דוד
16:00 09/09/15  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ישמש חלופה למקרה של סגירת נתב"ג בחרום  ▪  דוח המבקר: התעופה האזרחית לא הייתה ערוכה בזמן צוק איתן, והשירות בשדה עובדה היה ירוד

שמים סגורים בצוק איתן [צילום: AP]
+שליש מהרשויות לא ערוכות למקרי חרום
15:59 09/09/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שורה של גופים אחראים על מצבי חרום - אך לאף אחד מהם אין סמכות כוללת  ▪  הרגולטורים לא יכולים לכפות על הרשויות המקומיות לציית להוראותיהם  ▪  חלק מלקחי אסון הכרמל טרם יושמו

מחלוקת על המימון [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
+שפירא: העורף איננו מוכן לשעת חרום
15:58 09/09/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הליקוי המרכזי: העדר חקיקה וכתוצאה מכך - העדר גורם שיתאם בין כל המופקדים על הנושא  ▪  חשש מפני העדר תוצרת תעשייתית מספיקה לחרום  ▪  בעיות קשות בתחום התחבורה

לטפל בדחיפות בליקויים
+המיגון החלקי ברכבת לשדרות מסכן חיים
15:58 09/09/15  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הרשויות לא פעלו למיגון למרות סכנת הטילים  ▪  משרד התחבורה, משרד הביטחון וצה"ל נדרשים למגן ללא דיחוי את קו הרכבת אשקלון-שדרות כדי למזער את הסיכוי לפגיעה בחיי אדם

תחנת הרכבת בשדרות [צילום: רכבת ישראל]
+אין גורם אחד האחראי לשעת חרום בעורף
15:57 09/09/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

יעלון אמור היה להגיש לפני חצי שנה תוכנית עבודה לטיפול בעורף - ולא עשה זאת  ▪  שפירא דורש מנתניהו לקחת את הנושא לידיו  ▪  קורא לקבוע תקציב ברור להגנת העורף ולהימנע ככל האפשר מקיצוצים בו

היואם גדל מאז לבנון השנייה [צילום: AP]
+סכנה למחסור במזון חיוני בשעת חרום
15:57 09/09/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שפירא: לשקול להמליץ לתושבים להחזיק בבתיהם מלאי מזון לשעת חרום  ▪  בניגוד למקובל בעולם, לא נעשה בארץ שימוש בתקנים להמשכיות עסקית  ▪  קורא לממשלה לקבוע חקיקה מקיפה שתסדיר את הטיפול במקרי חרום

להתאים את המלאי לצרכים [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התחבורה הציבורית לא הייתה ערוכה לשלג
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
יעלון אמור היה להגיש לפני חצי שנה תוכנית עבודה לטיפול בעורף - ולא עשה זאת    שפירא דורש מנתניהו לקחת את הנושא לידיו    קורא לקבוע תקציב ברור להגנת העורף ולהימנע ככל האפשר מקיצוצים בו
איתמר לוין
שפירא: לשקול להמליץ לתושבים להחזיק בבתיהם מלאי מזון לשעת חרום    בניגוד למקובל בעולם, לא נעשה בארץ שימוש בתקנים להמשכיות עסקית    קורא לממשלה לקבוע חקיקה מקיפה שתסדיר את הטיפול במקרי חרום
אריאל י. לוין
שלח: אי-יישום מסקנות ברודט, הביא להכנה הלקויה של צה"ל במבצע צוק איתן    אלהרר: תקציב משרד הביטחון צריך להיות קבוע מראש, ובכך תיעשה ההתייעלות
איתמר לוין
צה"ל שיקר לנו במשך שנים; איילת שקד מתהדרת בנוצות לא לה; משה כחלון אינו אומר את האמת על התקציב; מלון קראון פלאזה בים המלח מנסה לעבוד על כולם; התקשורת מכזבת במזיד בנוגע לימין; ואיש אינו מאמין לתאריך היעד של הרכבת הקלה
ד"ר שמואל אבן
בעקבות דוח מבקר המדינה על תקציב הביטחון: יש לזכור שההתייעלות בצה"ל היא אמצעי ולא המטרה    גם בדוח המבקר וגם בדוח ועדת לוקר יש בעיות, וראוי לנקוט בגישה אחרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il