X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הישאם סולימאן. מייצג ה"שחורים" [צילום: שירי לוי]
שחקנים ערבים: התיאטרון לא רואה בנו שווים
מלינים על כך שלא מתייחסים לכשרונם אלא לערביותם יהושע סובול:״במציאות שלנו הרוח נושבת היום חזק ימינה, כדי לעוף עם הרוח מספיק להיות גרגיר אבק, לא צריך להיות בן אדם!״
סובול (במרכז). ללכת מול המקובל [צילום: שירי לוי]

יום העיון שערך החוג ללימודי תאטרון במכללה האקדמית גליל מערבי בנושא "יהודים וערבים בתיאטרון ובמחול הישראלי" היה הלכה למעשה ההזדמנות היחידה במסגרת הפסטיבל ליוצרים ואנשי תאטרון ערבים וביניהם הישאם סולימאן, סלמאן נטור, יוסף אבו-ורדה סאלווה נקארה ורבים נוספים להשמיע את קולם האומנותי וה"מחתרתי" לצד קולם של מחזאים, במאים, שחקנים ואנשי תאטרון יהודים כמו: יהושוע סובול, מוטי לרנר, דורון תבורי, איציק ויינגרטן ואחרים, שגם הופיעו בקטעי משחק.
במהלך חבר-דיון העוסק בליהוק שחקנים ערבים בתאטרון הישראלי התייחסו הדוברים לקשיים איתם מתמודדים שחקנים ערבים:
יוסף אבו-ורדה (הבורר, גמר גביע): "אנחנו השחקנים לא מלהקים, אנחנו משחקים את התפקיד שמתבקש מאתנו בתור שחקנים ערבים. אני הבנתי בשלב מוקדם שאני אגלם בתיאטרון או בקולנוע את המיעוט, את הגיבורים ה'שחורים' יותר. אני אף פעם לא יודע מה אני יותר - ערבי או מוכשר. אין לנו את הפריבילגיה לדבר על התחלואים של החברה הערבית. נתנו לי להבין שאני אף פעם לא אשחק את המלט או את המלך ליר כי אני ערבי".
הישאם סולימאן, שחקן (פאודה), במאי ומנהלו האומנותי של תיאטרון הפרינג' בנצרת, התייחס לאפליה שהוא חש כאשר התבקש לחתום על חוזה פרילאנסר בתיאטרון: "הכריחו אותי לחתום על חוזה פרילאנסר (ולא כשחקן-בית) אם אני רוצה להשתתף בהצגות התיאטרון. אמרתי שאני לא רוצה והם אמרו - אלה התנאים שלנו. חתמתי, בכיתי והבטחתי לעצמי שאני לא חוזר להצגות יותר ומאז התרחקתי מהבמה. אני לא זוכר מתי שיחקתי בהצגת תיאטרון, רק בטלוויזיה וקולנוע".
הוא סיפר סיפור נוסף שממחיש את הנחיתות של אמן התאטרון הערבי: "הזמינו אותי מהקונסוליה הבריטית לאירוע של מנהלי תאטרון (הישאם מנהל מעבד תיאטרון בנצרת). לא היה שם אף ערבי. ואז נשאלה שם שאלה - מה אתה עושה פה?".
המחזאי יהושע סובול אמר במהלך המושב של מפגש מחזאים בנושא "איך כותבים דמות של ערבי בתיאטרון דובר עברית": ״הבעיה העיקרית שלנו היא המצפון, ובהבעת הדמות של הפלשתיני, יש הרבה אנשים שלפני שהם אומרים משהו הם מנסים להקשיב לקול הפח של שבשבת הרוחות על גג המבצר, כדי לדעת מה להגיד ואז קולותיהם הם קולות של פח. במציאות שלנו הרוח נושבת היום חזק ימינה, כדי לעוף עם הרוח מספיק להיות גרגיר אבק, לא צריך להיות בן אדם. כדי ללכת נגד הרוח או לעמוד בה אתה צריך להיות נטוע עמוק-עמוק בתוך ערכים שהם מעבר לרוח הזמן ומעבר לרוח התקופה. זה בעצם אומר ללכת מול כל מה שהיום מקובל בחברה הישראלית״.
"התערבות שאינה מקצועית"
הבמאי והמרצה בחוג ללימודי תיאטרון במכללה האקדמית גליל מערבי, סיני פתר, הנחה את אחד המושבים המסקרנים ביום העיון שבחן את אופן הצגתם של יהודים וערבים בראי ההיסטוריה של התיאטרון הישראלי וסבור כי לא ניתן לנתק את המציאות הנוכחית מהעבר ולהתעלם מהמגמות המסתמנות בתרבות הישראלית.
"תיאטראות רפרטואריים כמו הבימה והקאמרי מאז ומעולם נגעו בעצבים החשופים של החברה הישראלית ובכללם יחסי יהודים-ערבים. ההצגה 'השיבה לחיפה' שביימתי בהפקת התאטרון הקאמרי הייתה שנויה במחלוקת, אך זכתה לתמיכה ומעולם לא צונזרה או הייתה נתונה ללחץ פוליטי. הצגה אחרת כמו 'הטווס מסילוואן' בה משחקים זה לצד זה יהודים וערבים קצרה שבחים ופרסים בינלאומיים ומהווה מודל ליצירת תיאטרון שיתופי מוצלח. כיום המודלים הללו מתחילים להתערער בעקבות התערבות שאינה מקצועית ולא ברור היכן תיעצר המגמה".
חאולה חאג' דיביסי (חצוצרה בואדי) התייחסה לתחילת קריירת המשחק שלה: "בהתחלה שמחתי שרוצים אותי בגלל שאני ערבייה שבאה מכפר יאסיף ודוברת ערבית ועברית. עד שגיליתי שמקבלים אותי רק בזכות זה, לא בגלל שאני כשרונית".
ראודה סלימאן התייחסה לקשיים הנוכחיים הניצבים בפני השחקנים הערביים: "אני משחקת כיום בתיאטרון יפו. יש שם שיתוף פעולה בין שחקנים יהודים וערבים והצגות שדוברות בשתי השפות. לשמו של התאטרון השתחל גם התואר "התיאטרון הערבי-עברי יפו". שאלתי למה אי-אפשר לקרוא לזה התיאטרון הישראלי יפו? אמרו לי שבזכות התואר ערבי עברי אפשר לזכות ביותר תקציבים לתאטרון שגם כך הוא מדולדל מבחינה תקציבית. כיום אני לא בטוחה אם זה עוזר או מזיק".

תאריך:  30/09/2015   |   עודכן:  30/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שחקנים ערבים: התיאטרון לא רואה בנו שווים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הצואה האשכנזית הלבנה והאיכותית
בוזגלו מהמבחן  |  1/10/15 16:16
2
יישןם האזרחות הישראלית
הצדקנית  |  1/10/15 19:54
3
נו מה לעשות,
נובל  |  2/10/15 16:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
היא וקרוב משפחתה חשודים בעבירות מרמה והפרת אמונים    החשד: פעלה לקידום עניינים הקשורים לעסקי קרוב המשפחה
עידן יוסף
נשיא המדינה השתתף הערב במעמד "הקהל" שהתקיים ברחבת הכותל, נשא דברים בפני רבבות המשתתפים שהגיעו מכל קצוות הארץ וקרא פרקי תהלים
גור מגידו, משה ליכטמן
ביהמ"ש בניו-יורק חייב את מימן להחזיר הלוואה שנתנה אמפל לחברת מרחב שבבעלותו    ההלוואה, שלה מימן היה ערב אישית, ניתנה לצורך הוצאה לפועל של פרויקט להפקת תחליף דלק מסוג אתנול בקולומביה, שלא יצא לפועל
עידן יוסף
אבו מאזן לא התנער בעצרת האו"ם מהסכמי אוסלו, אך ציין כי כשם שישראל מתנערת ממחויבויותיה כך גם הרשות הפלשתינית אינה מחויבת להם
מחלקה ראשונה
במטוס הנוסעים שנשכר לטיסה לא היו אמצעים לשיחות חוץ    ממלא-מקומו השר כ"ץ: לא הורה על תגובת צה"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il