X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פסל פסק דין של השופט המחוזי יהודה פרגו, לפיו ניתן להעניק פיצוי של 100,000 שקל ללא הוכחת נזק על הפרת פטנט
▪  ▪  ▪
הנדל. להתבסס על נתונים

הקושי בקביעת נזק שנגרם מהפרת פטנט אינו מתיר לבית המשפט לקבוע פיצויים בצורה שרירותית - קובע (יום ג', 6.10.15) שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל.
הנדל הורה לשופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, יהודה פרגו, לשוב ולדון בפיצוי שישלמו חברות תביג ובידוד פלוס לחברת טויטופלסט על הפרת שני פטנטים שלה בתחום מיזוג האוויר. פרגו קבע שהחברות ישלמו פיצוי של 200,000 שקל, אך עשה זאת על דרך האומדנא בלבד.
הנדל מציין, כי אין מקום להימנע לחלוטין מקביעת פיצוי ללא הוכחת נזק ומשימוש באומדן - "אך על בית המשפט לבסס את האומדנה על מכלול הנתונים המצביעים על היקף הפגיעה". הנדל מצטט פסיקה קודמת בנוגע לקריטריונים שיש להביא בחשבון בעת קביעת הפיצוי, ומוסיף:
"האפשרות לפסוק פיצויים על-פי אומדנה מרחיבה מאוד את שיקול הדעת של בית המשפט, ומקלה על פסיקת פיצויים במצבים של אי-בהירות ראייתית מסוימת. בה בעת, אין בה כדי לטשטש את תכליתו הנזיקית של הסדר הפיצויים הקבוע בחוק הפטנטים - העמדת הנפגע במקום בו היה אלמלא התרחשה ההפרה, ותו לא. אכן, רק לעיתים רחוקות ניתן יהיה להתחשב בשיקולי ענישה בקביעת שיעור הפיצויים".
פרגו לא יישם את ההלכה
הנדל קובע, כי פרגו שגה בצורה בה קבע את סכום הפיצוי, בין היתר משום שלא יישם את הקריטריונים שקבע בית המשפט העליון לפסיקתו ומשום שלא התייחס בצורה ישירה לפרמטרים שהוצגו לו. הנדל מוסיף:
"אכן, בית המשפט קמא הצביע על הקשיים בכימות רווחי המערערים או נזקי המשיבה, ואולם אין בקשיים אלה כדי להתיר קביעה שרירותית של פיצויים. אדרבה, בהעדר נתונים מדויקים, על בית המשפט להיעזר באינדיקטורים המספקים אמות מידה חלופיות, גם אם חלקיות, להערכת נזקי הנפגע. כך, למשל, הימנעותו של בית המשפט קמא מבירור היקף המכירות של מוצרי המערערים מעוררת תהיות".
שני קשיים בפסיקה
עוד אומר הנדל, כי קיים קושי משפטי בהחלטתו של פרגו להישען על חוק עוולות מסחריות וחוק זכויות יוצרים, בקובעו שכמו בשני חוקים אלו - גם בנוגע להפרת פטנטים ניתן להעניק פיצוי של 100,000 שקל ללא הוכחת נזק. הקושי מצוי בשני רבדים, אומר הנדל:
"ראשית, במישור הפורמלי. חוק עוולות מסחריות וחוק זכויות היוצרים אכן קובעים פיצוי ללא הוכחת נזק, אך באותה מידה חוק הפטנטים אינו מטיל פיצוי דומה. נדמה כי כאשר עסקינן בכלי מיוחד של הטלת פיצוי ללא הוכחת נזק, שהוא בגדר יוצא מן הכלל, העדר הוראה מפורשת של המחוקק מקים משוכה גבוהה ומכובדת.
"שנית, מבחינה תכליתית, התכלית הנזיקית העומדת בבסיס הסדרי הפיצוי בדיני הפטנטים, שונה מן התכלי ות העומדות בבסיס ההסדרים אליהם הפנה בית המשפט קמא, אשר מעניקות משקל מרכזי להיבט ההרתעה. משכך, הרלוונטיות של היקש זה מוטלת בספק רב, ואינה משכנעת אף כשלעצמה. ההישענות על הסדרים חקיקתיים רחוקים מבליטה את אשר חסר בתיק זה, והוא העדר קביעת
אומדנה על סמך בחינת נתוני התיק".
השופטים נעם סולברג וענת ברון הסכימו עם הנדל. את תביג ובידוד פלוס ייצגו עוה"ד דוד גילת ומתן קובץ', ואת טויטופלסט - עוה"ד נחמן כהן-צדק, יוסי מרקוביץ ונתניאל אגו.

תאריך:  07/10/2015   |   עודכן:  07/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא לפיצוי שרירותי על הפרות פטנטים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מוטרף לגמרי
מיאש  |  7/10/15 16:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
טמפה בפלורידה היא יעד חדש שהוסיפה החברה ב-25 בספטמבר    מסוף אוקטובר תתווסף העיר ניירובי בקניה ללוח הטיסות של לופטהנזה, בתחילת דצמבר גם קנקון ממקסיקו וכן מאלה במלדיביים ומאוריציוס שיבואו בעקבותיה. פנמה סיטי תסגור את רשימת היעדים החדשים במרס 2016
אלעזר לוין
חויבה להחזיר למבוטחים כספים שגבתה שלא כדין    השתמשה בשמאים חיצוניים בניגוד להוראות    העבירה באיחור מידע למבוטחיה    פסגות נקנסה ב-1.05 מיליון, איילון ב-1 מיליון, הכשרה ב-900 אלף, שלמה ב-700 אלף
איתמר לוין
"למה כועסים על המערכת המשפטית שבדקה את הירש בשביל הדרג הממנה?"    "אם יש מערכת שמתפקדת - זו המערכת המשפטית"
אלעזר לוין
ג'ראלד שוורץ, אחד מאנשי העסקים העשירים בקנדה, רכש ממשפחת משה מני בניין היסטורי ברוטשילד 55 בתל אביב, יחד עם הבניין הסמוך, שהוא הבית הראשון ששופץ בעיר    שני הבניינים לשימור, ועל ייעודם טרם הוחלט
עופר וולפסון
החייל נפצע קל מדקירות על-ידי פלשתיני שחטף את נשקו וניסה לירות בו    המחבל נורה ונהרג    רה"מ נתניהו ביטל יציאתו לגרמניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il