X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מספר אנשי הסגל הבכיר באוניברסיטאות והרופאים החדשים נמצא בירידה מתמדת מזה מספר עשורים הצפיפות בכבישים גדלה ומספר החרדים חסרי ההשכלה מאמיר מסקנת מכון שורש: האיום הקיומי של ישראל - מתוכה עצמה
▪  ▪  ▪
עתיד קודר [צילום: פלאש 90]

במהלך שנות ה-70' ותחילת שנות ה-80' של המאה הקודמת, השתנו העדיפויות הלאומיות של ישראל מקצה לקצה. כתוצאה מכך, עברה המדינה לתוואים כלכליים-חברתיים חדשים שהפכו מאז ליציבים למדי - אך אלה הם תוואים רבי-עשורים שאינם בני קיימא בטווח הארוך. כך עולה (יום ג', 13.10.15) מניתוח מדריך מוסד שורש לחברה וכלכלה בישראל, בראשות דן בן-דוד, המספק מבט-על על ישראל של ימינו: היכן היינו, היכן אנחנו נמצאים, לאן פנינו מועדות (ובאיזו מהירות), מהן ההשלכות, ומה ניתן לעשות בהקשרים אלה.
הניתוח מתייחס לשלל סוגיות אקוטיות הפוגעות בחברה בישראל, ומאיימות על קיומה בטווח הארוך. כך למשל, מציין הניתוח כי מספר אנשי הסגל הבכירים באוניברסיטאות המחקר ביחס לאוכלוסייה ירד ביותר מ-50% במהלך ארבעת העשורים האחרונים. בצד השני של סקאלת החינוך, ובניגוד לדעה הרווחת, עולה כי קבוצת הגברים החרדים הגדולה ביותר באוכלוסייה היא בעלת השכלה שאינה עולה על 8 שנות לימוד. שיעור הגברים החרדים עם השכלה של 8 שנות לימוד ומטה גדל עם הזמן ועבר את קו ה-50%. בדיקה מעלה כי שיעור החרדים האמריקנים בעלי תארים אקדמיים כפול משיעור החרדים בישראל בעלי תארים אקדמיים - מה שמצביע על כך שהבעיה העיקרית היא פוליטית ולא דתית.
בקרב כלל התלמידים בישראל, נמצא כי לא רק שהישגי התלמידים במתמטיקה ומדע הם בין הנמוכים בעולם המפותח, לישראל השיעור הגבוה ביותר של ילדים בעלי יכולות מתחת לרמה המינימלית של ה-OECD בפתרון בעיות.
בתחום הרפואי המצב לא טוב בהרבה: מספר מיטות בתי החולים לנפש ירד לקרוב למחצית מספר המיטות לפני ארבעה עשורים. בנוסף, שיעור הרופאים הקשישים בישראל היה בין הנמוכים בעולם המפותח לפני שלושה וחצי עשורים - והיום הוא הרבה מעל השיעור בכל המדינות המפותחות.
בעבר, גם הצפיפות על כבישי ישראל הייתה זהה כמעט לזו שבמדינות אירופה הקטנות ב-1970 - ואילו היום היא פי שלושה מהצפיפות שם, למרות שבישראל הרבה פחות כלי רכב לנפש.
הפריון הכולל של ישראל - גורם מרכזי לצמיחה כלכלית - הינו פחות מרבע מגובהו לפני 1973. פריון העבודה בישראל אינו רק נמוך, הוא הולך ונסוג יותר ויותר - במונחים יחסיים - מהמדינות המובילות בעולם מאז אמצע שנות השבעים - עם השלכות כבדות על היכולת העתידית של המדינה לשמור את צעיריה המשכילים והמיומנים ביותר.
עוד עולה מן הנתונים כי כבר היום, מחצית מהאוכלוסייה אינה משלמת מס הכנסה בעוד ש-20% מהאוכלוסייה מממנים 89% מסך תקבולי מס ההכנסה. ואלה הם "משלמי המס" העתידיים שלנו: כמחצית מאוכלוסייתה העתידית של ישראל, לפי הנתונים, מקבלת היום השכלה של עולם שלישי בתחומי הליבה.
הניתוח של שורש מציע אלטרנטיבה למצב וקובע כי אם שיעורי התעסוקה ופריון העבודה בקרב חרדים וערבים ישראלים לא יתכנסו לשיעורים של יתר האוכלוסייה, הגירעון הממשלתי (כאחוז מהתמ"ג) צפוי לגדול ביותר מפי ארבעה בעוד שיחס החוב-תוצר ירקיע לגבהים של פשיטת רגל.
כמו-כן, ללא שדרוג משמעותי בתשתיות ההון הפיזי וההון האנושי, הצמיחה הכלכלית העתידית של ישראל תקטן לפחות ממחצית גובהה היום.
כדי לשפר את המצב לא צריך לפנות למיקור חוץ. הניתוח של שורש מראה כי הידע כבר נמצא בישראל: בתחומים אקדמיים מרכזיים, אוניברסיטאות ישראל מדורגות בין המובילות בעולם. כמו-כן, היכולות יוצאות הדופן של ישראל מושכות היום השקעות ישירות זרות בקצב גבוה יותר (יחסית לתמ"ג) מממוצע מדינות ה-7G בעוד שהשקעות ההון סיכון בארץ הן ברמות גבוהות יותר - במידה ניכרת - מכל מדינה אחרת.
בנוסף, בהשוואה בין 173 מדינות על-פי רמת חיים וגודל משפחה, ישראל היא המקרה החריג מחוץ לכל הקבוצות - מעין ממוצע משוקלל של ארה"ב ואריתריאה. הדוח מסכם כי העדיפויות הלאומיות שלה היום יקבעו היכן היא תהיה בעתיד.

תאריך:  13/10/2015   |   עודכן:  13/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכון שורש: ישראל בנתיב שאינו בן-קיימא
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
///הדתיים וחרדים הופכים ישראל
מקום בלי עתיד ו..  |  13/10/15 08:37
 
- בדוק מי קיבל את ההחלטות
הג'וקר  |  13/10/15 09:57
 
- לכל החילונים הליברלים
שמואל יוסף  |  13/10/15 12:38
 
- לכל החילונים הליברלים
שמואל יוסף  |  13/10/15 12:38
2
מנכ"ל שורש איש קדימה
שדקר  |  13/10/15 09:54
 
- קדימה מתה בבון, נסה "המערך". ל"ת
בבון זה קוף.  |  13/10/15 11:47
3
זוכרים ה"אינטגרצייה" בבתי הספר
הגוי..  |  13/10/15 09:55
4
אוסף של שטויות.
אהוד פרלסמן  |  13/10/15 10:06
 
- יש עוד טמבל
אהרון שחר  |  13/10/15 12:29
5
בקיצור
אהרון שחר  |  13/10/15 10:26
6
חחחחחח נבואות.... ל"ת
נב  |  13/10/15 10:27
7
החרדים "חסרי ההשכלה"-סקר פוליט
יאיר הגלעדי  |  13/10/15 11:21
8
היחס חוב תוצר
מעדכן  |  13/10/15 11:47
9
פחות מיטות ורופאים? מצוין.
עזרי  |  13/10/15 12:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
אגודת 'לדעת' בתלונה לנציב שירות המדינה: העיתונאי יגאל רביד העליב עובדי ציבור ונהג בהתנהגות שאינה הולמת עובד מדינה
אלעזר לוין
יכסו 23% מהקנס בן 400 מיליון דולר, שהבנק שילם לשלטונות בארה"ב    לאמיתו של דבר, ישלמו המבטחים רק 66 מיליון דולר    רף, מאור ואיצקוביץ' יחזירו 5.1 מיליון שקל    שניים מחמשת חברי הוועדה "הלא תלויה" - דירקטורים בלאומי    לא תוגש תביעה נגד רואי החשבון, למרות שלא ערכו בדיקות כנדרש
מחלקה ראשונה
כיל מבטיחה את המשך פעילות הפוספט שלה גם במצב בו שדה בריר לא יאושר ותעשיית הפוספט בישראל תיסגר    השותפות האסטרטגית כמעט ומכפילה את נתח השוק הגלובלי של כיל בתחום הפוספט
עידן יוסף
יפעת גדות
מחקר חדש בשיתוף פעולה בין תחומי איפשר פיתוח שיטות ביולוגיות בזן שמרים לצורך יכולת מוגברת לקליטת מתכות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il