X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בג"ץ קובע: הסכם הרציפות משנת 1973 לגבי עובדים שעברו מקרן פנסיה לפנסיה תקציבית ולהפך - עומד בתוקפו למרות הרפורמה בתחום הפנסיה בשנת 2003
▪  ▪  ▪
אדלר. עמדתו התקבלה [צילום: יוסי זליגר]

אלפי גמלאים של שירות המדינה יקבלו תוספת של עשרות אחוזים לקצבאות. זו משמעותו של פסק דין מקיף (יום ג', 13.10.15) של שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, בנוגע להסכם בין הממשלה לקרנות הפנסיה משנת 1973 ולרפורמה המקיפה שנערכה בקרנות 30 שנה מאוחר יותר.
הסכם הרציפות מ-1973 קבע, כי במקרה של עובדים שהיו מבוטחים בקרן פנסיה ועברו לשירות המדינה, בה הייתה נהוגה פנסיה תקציבית, ולהפך - על קרן הפנסיה להשתתף, על-פי חלקה, בסכום הגימלה המגיעה למבוטח, וזאת על-פי השכר הקובע לפנסיה בשירות המדינה, ערב הפרישה לגמלאות, הנגזר ממשכורתו האחרונה של העובד.
הרפורמה ב-2003 החליפה את התקנונים השונים של קרנות הפנסיה בתקנון אחיד, במסגרתו נקבע גם חישוב אחיד לחישוב השכר הקובע לפנסיה. תקנות הרציפות בין הקרנות לבין עצמן בוטלו ונקבע הסדר חדש: "הקרן המשתתפת" (זו שבה היה העובד מבוטח בתקופת עבודתו טרם המעבר ל"קרן המשלמת" - שממנה פרש העובד לגמלאות) תישא בסכום הקיצבה שתשולם לעובד, כפי חלקה, על בסיס השכר שבוטח אצלה ערב המעבר לקרן המשלמת, כשהוא מוצמד לשכר הממוצע במשק במועד פרישתו של העובד לגמלאות.
התקנון האחיד לא קבע הסדר דומה ביחס למעבר מקרן למדינה ולהפך. עם זאת, נקבע בתקנון האחיד, כי הנהלת הקרן "תתאים נוסח הסכמי רציפות הנוגעים לפנסיה תקציבית או לקרן פנסיה ותיקה אחרת, שנחתמו לפני המועד הקובע, בהתאם להוראות פרק זה [העוסק במעבר מקרן לקרן] בשינויים המחויבים, ובכפוף לאישור הממונה". הוראה זו לא קוימה עד היום, אך בהתאם להוראת המפקח על הביטוח - החלו הקרנות להשתתף בקצבאות עובדי המדינה בהתאם לתקנון האחיד, מה שהפחית את הגמלאות בעשרות אחוזים.
בג"ץ החליט לדון בנושא לאחר שבית הדין הארצי לעבודה קבע בדעת רוב, כי הרפורמה של 2003 ביטלה את הסכם הרציפות. מלצר החליט לקבל, בשינויים מסוימים, את דעת המיעוט של הנשיא דאז, סטיב אדלר, ולהשיב על-כנו את הסכם הרציפות. הוא אומר, שהזכות שהוענקה לגמלאים-דהיום לפי הסכם הרציפות היא זכות קשיחה, בעלת מאפיינים מעין-קנייניים, שלא ניתן לבטל אותה רק מתוך הדינמיקה של הרפורמה.
מלצר מבסס את מסקנתו על ארבעה נימוקים עיקריים: הרפורמה אינה אומרת דבר על ביטול הסכם הרציפות, למפקח על הביטוח לא הייתה סמכות לשנות הוראות של הסכם שנחתם בידי שר האוצר, לשונו של התקנון האחיד מלמדת שהוא אימץ את הסכם הרציפות, והעדר תחולה של ההלכה הנוגעת לביטולם של הסכמים לבר-תקנוניים על הסכם הרציפות.
הגמלאים הסתמכו במשך עשרות שנים על הסכם הרציפות, ממשיך מלצר, ושינוי של הוראותיו כעת לא נגוע רק בחוסר תום לב אלא גם בחוסר הגינות. מלצר גם קובע בצורה מפורטת כיצד יחושב שכרם של גמלאים אלו לצורך קביעת הגימלה שיקבלו, על-פי העיקרון הבא: "חישוב המשכורת הקובעת עבור תקופת שירותו של הגמלאי בשירות המדינה ייעשה על-פי האמור בחוק הגימלאות, ואילו חישוב 'תקרת' השכר הקובע עבור חלקה של הקרן המשתתפת בתשלום הגימלה, ייעשה בהתאם לשיטת החישוב הקבועה בתקנון האחיד החל עליה, ביחס למבוטח פעיל בקרן".
עוד נקבע, כי הגמלאים יקבלו הפרשים בגין תקופת העבר מאז יצאו לגמלאות, בתוספת הפרשי ריבית והצמדה - סכומים הצפויים להגיע לעשרות אלפי שקלים לכל אחד מהם. המדינה והקרנות חויבו לשלם 40,000 שקל לכל אחד משני הגמלאים שעתרו לבג"ץ, וכן 80,000 שקל להסתדרות. השופטים יצחק עמית ואורי שהם הסכימו עם מלצר.

תאריך:  14/10/2015   |   עודכן:  14/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוספת ניכרת לאלפי גמלאים משירות המדינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ג'ובראן: זכות הערעור מצומצת יותר משום שהמערער כבר קיבל את יומו בבית המשפט; הדרישה לתשלום אגרה אינה סותרת את חוק יסוד כבוד האדם משום שקדמה לו
יוני בן-מנחם
חמאס דוחה את הביקורת עליה כי איננה נוטלת חלק פעיל בגל הטרור ומסרבת לירות רקטות לעבר ישראל    חמאס מבטיחה כי תפעל לשחרור כל המחבלים שנעצרו בגל הנוכחי בעסקת חילופי השבויים הבאה עם ישראל
עידן יוסף
צה"ל יעמיד את כוח האדם עד להקמת מערך אבטחה בבירה    תאובטח רק התחבורה הציבורית בירושלים אך לא ביתר חלקי הארץ    הכשרת המאבטחים תארך כחודש
איציק וולף
הממשל האמריקני מגנה את פיגועי הטרור בישראל אך שומר על יחס שווה לצדדים וקורא לשניהם להימנע מפעולות שיגרמו להסלמה    מזכ"ל האו"ם: האם ישראל פועלת בכוח מופרז?
איציק וולף
על-פי החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני ייהרסו בתיהם של מחבלים פלשתינים בפרק זמן של ארבעה ימים ממועד הפיגוע    ייהרסו גם בתי מחבלים שלא הצליחו לרצוח אלא 'רק' פצעו ישראלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il