אם זה נכות פיזית, שכלית או נפשית, אנשים מוגבלים תלויים פעמים רבות אך ורק בתחבורה הציבורית, אופציית הניידות היחידה עבורם. עם זאת, דווקא אלה שזקוקים לה אולי יותר מכל, מתקשים להתנהל בה וממעטים להשתמש בה.
מוקד טלפוני מאויש יסייע ויעודד אנשים מוגבלים להשתמש בתחבורה הציבורית ובכך לתרום ליציאה מהבית, להרחבת אפשרויות תעסוקה ולהשתלבות בקהילה.
המוקד הוא אחד מפירות פרויקט "גלגלי דרום וצפון" - תוכנית להנגשת המרחב הציבורי לאנשים עם מוגבלות. מטרת התוכנית, של מסד נכויות (מיסודם של ג'וינט ישראל, ממשלת ישראל וקרן משפחת רודרמן), הקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי, ותחבורה היום ומחר, לסייע לאלפי אנשים עם מוגבלות המרותקים לביתם לצאת אל המרחב הציבורי, לנהל אורח חיים עצמאי יותר ולהשתלב בקהילה.
המטלפנים למוקד יקבלו מענה בנושאים הבאים:
- תיווך בין הפונים לבין מתנדבים אשר ילוו אותם בתחבורה הציבורית, ברגל, או ברכב פרטי - ביישובים בהם פועל מערך המתנדבים (בשלב זה אשדוד, אשקלון ונתיבות. יורחב בהמשך).
- סיוע בתכנון נסיעה פרטנית המורכבת משימוש באוטובוסים, רכבות ומוניות. תוכנית הנסיעה תותאם לצרכי הנסיעה של הפונה וכן לצרכיו המיוחדים, כגון כיסא גלגלים, מוגבלות ראייה וכיו"ב, ותכלול מידע כגון לו"ז של אוטובוסים נגישים, מידע על הצורך בתיאום עלייה עם כיסא גלגלים או סיוע לכבד ראייה ברכבת ישראל, הזמנה מוקדמת של כרטיס נסיעה וכו'.
- הגשת תלונה עבור הפונה על התחבורה הציבורית - אי-הגעת אוטובוס נגיש, התנהגות לא נאותה של הנהג, היעדר מידע נגיש על גבי התחנה או באוטובוס והיעדר מערכת כריזה כמתחייב בחוק וכו'.
- מתן מידע על מימוש הנחות וזכויות שונות - הסבר מפורט על הזכאויות להנחות בתחבורה הציבורית והנחיה במימושן, עלייה לאוטובוס עם כלב נחייה לכבדי ראייה, קבלת עזרה מהנהג בעלייה למונית וכו'.
הפעלת המוקד תתבצע באמצעות חברת Call-יכול אשר מונה כ-150 עובדים עם מוגבלויות פיזיות, נפשיות וחושיות. החברה היא המעסיק הגדול ביותר של אנשים עם מוגבלויות בשוק החופשי.
המוקדנים יעברו הכשרה על-ידי "תחבורה היום ומחר" ויקבלו חוברת עזר. ההכשרה תאפשר למוקדנים הייעודיים הענות נאותה לצרכי הפונים ותכלול הכרות עם מאפיינים וצרכים של בעלי מוגבלויות מסוגים שונים, הכרות עם מערך התחבורה הציבורית באזור ונגישותה ופתרונות נגישים נוספים, התמצאות ושליטה באתר אינטרנט לתכנון נסיעה בתחבורה הציבורית, הגשת תלונה ל
משרד התחבורה וזכויות וזכאויות בתחבורה של אנשים עם מוגבלויות. כל פנייה שתתקבל במוקד תישמר במאגר הנתונים של החברה, דבר שיאפשר הפקת דוחות מתקדמים לפי אפיונים וניתוחים שונים על-מנת לשפר עוד יותר את השירות ולמקדו לבעיותיהם של האנשים עם המוגבלות.