שדה התעופה בהרצליה, שהיה אמור להיסגר ולהתפנות בימים אלו, ימשיך לפעול עוד שלוש שנים, עד אוקטובר 2018 - כך החליטה (יום ג', 13.10.15) המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. בכך נענתה לפניית עמותת המשתמשים בשדה ומפקד חיל-האוויר לשעבר. ההחלטה התקבלה בדקה ה-90, יומיים לפני המועד שבו הבטיחה המדינה לפנות את השדה, 15 באוקטובר.
המדינה הודיעה בעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בתשובה לעתירה של תושבים, כי השדה יסגר ב-15 באפריל השנה, כדי לפנות את השטח לבניית עד 15,000 דירות. משתמשים בשדה פנו לבית המשפט העליון, שנתן אורכה להפעיל את השדה עד 15 באוקטובר. לפני כחודש הודיעה המדינה לביהמ"ש, שהחליטה להעביר את הנושא לדיון במועצה הארצית. דיון זה התקיים אתמול.
הנימוקים לסגירת השדה הם:
- השדה פועל זה שנים רבות ללא רשיון, על קרקע של רשות מקרקעי ישראל, אחרי שעם הקמת המדינה שימש בתחילה כשדה תעופה צבאי.
- אם יבקשו המדינה והרשות להכין תב"ע שתכשיר את השימוש בשדה, הם יתקלו בשתי בעיות: עיריית הרצליה מתנגדת, כי היא מבקשת לבנות על המתחם; שכנים יגישו תביעה לפיצויים (על-פי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה), בשל ירידת ערך דירותיהם.
- השדה משמש בעיקר לפעילות של "בעלי תחביבים", ובראשם בעלי כ-100 מטוסים פרטיים, ואין בו צורך חיוני למדינה.
- אפשר להעביר את פעילויות השדה לאתרים אחרים.
אולם עמותת המשתמשים בשדה, יחד עם מפקד חיל האויר לשעבר
הרצל בודינגר, העלו בפני בית המשפט נימוקים נגדיים.
העברה לשדה בעין שמר? בעוד 7 שנים - השדה משמש לא רק למטוסים פרטיים, אלא גם לאימון טייסים של אל-על, ובסיס מרכזי למטוסי הריסוס החקלאי. לכן, פעילותו חיונית למדינה. השדה גם יכול לסייע בשעת חרום, כתחליף מסוים לשדה דב (שגם הוא, אגב, עומד בפני פינוי...) פינוי השדה יפגע בהכשרת טייסים ובהדברת מזיקים.
- לא נמצא מקום חילופי לפעילויות השדה. נבחנו שדות התעופה בחיפה ובעין שמר, אך נמצא שאינם מתאימים. עין שמר, למשל, משמש כשדה התעופה צבאי, ואינו יכול לקלוט את הפעילות האזרחית; הואוכל להפוך לשדה אזרחי (לפי מנהלת מינהל התכנון בינת שוורץ) בעוד 7 שנים.
- אין אפשרות לבנות למגורים בשנים הקרובות על השטח. אין אפילו תוכנית מתאר, שלא לדבר על אישורי תב"ע בועדות.
גלנט: "ההליכים נמשכים 15 שנה" המועצה הארצית החליטה, כי במקביל לאורכה של שלוש שנים, תכין עיריית הרצליה תוכנית מתאר לבניה על השטח, הנמצא בצפון רעננה, בין כפר שמריהו לרעננה. אולם מכיוון שההליכים התכנוניים ומשכו שנים רבות, ברור כמעט לגמרי, שהשדה בהרצליה ימשיך לפעול גם לאחר 2018.
יש לזכור, שהכנת תוכנית המתאר היא רק שלב ראשון בדרך לבניה. לאחר מכן יש להכין תוכניות בניה מפורטות מאור, לאשרן בוועדה המקומית, להעבירן לאישור הוועדה המחוזית, כולל הליכי התנגדויות. בתום ההליכים, ומתן תוקף לתוכנית, תוכל רשות מקרקעי ישראל לחלק את המתחם למגרשים, ולהוציא מכרזים למכירתם.
כמה שנים דרושות לכך? שר הבינוי
יואב גלנט אמר שלשום (יום ב', 12.10) בוועידת הבנייה בהתיישבות, כי ההליכים מקבלת ההחלטה לייעד מתחם לבניית דירות, ועד לבניית הדירות בפועל, נמשכים 15 שנה! על-פי שר הבינוי, אין מה למהר ולפנות את השדה בהרצליה בעשור הקרוב.