כשני מיליון שיחות טלפון המגיעות למוקד 100 במהלך שנה אחת הן שיחות שמבצעים מטרידנים ואנשים המוסרים דיווחי שווא. מדובר בכ-20% מכלל השיחות המגיעות למוקד 100 במהלך שנה אחת, שמספרן עומד על כ-10 מיליון שיחות.
את הנתון המדהים חשף רב-פקד ג'ורג' קיוורקיאן, נציג המשטרה בדיון שהתקיים בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת בהצעת חוק להטלת קנס כספי של 14,400 שקלים על אדם שיתגלה כמי שביצע קריאת שווא לאחד ממוקדי החרום של ישראל.
"התופעה מאוד מכבידה ומפריעה לנו בעבודה. כ-20% מכ-10 מיליון שיחות בשנה שהם כ-2 מיליון שיחות בשנה, הן שיחות מטרידות", אמר רפ"ק קיוורקיאן. לדבריו, שיחת הטרדה עלולה לעלות בחיי אדם.
עם זאת, הביע התנגדות להצעת החוק כפי שהיא, בשל העומס שהיא עלולה ליצור על עבודת המשטרה. "משמעות הצעת החוק היא שבשנה יפתחו מאות אלפי תיקים פליליים. לא נוכל לפתוח כמות כה גדולה של תיקים פליליים. זה דורש כוח אדם עצום. ההמלצה שלנו היא פעולות מניעה ולא רק ענישה", אמר.
עוד חשף בפני הוועדה כי המשטרה אימצה נוהל חדש, שהתקבל בהתייעצות עם משרד המשפטים, אשר לפיו במקרה של שיחה שמזוהה כשיחה מטרידה, מסומן מספר הטלפון של בעל הקו והוא מקבל אזהרה. "אם ההטרדה נמשכת, שיחה נוספת מקו זה לא נענית", ציין.
עוד הוסיף והציע כי חברות התקשורת יחייבו את המטריד במחיר גבוה על השיחה. זאת, כאמצעי לחץ על המטרידים. "בנוסף, אנחנו מציעים חסימה מנהלית של קו הטלפון ללא רישום פלילי. אנחנו חושבים שהקנס לא ימנע את ההטרדות".
נציגת מד"א בדיון אמרה כי גם בארגון ההצלה הלאומי פועלים לפי נוהל דומה. "23% מהשיחות, למוקד מד"א, הם שיחות הטרדה. מחודש מרס השנה עד היום, נטרלנו 230,000 שיחות מטרידות. אנו מאפשרים להם לחייג למספר אחר בתשלום אם הוא יזדקק לטיפול רפואי", אמרה.