X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אחרי הסערה הציבורית והפוליטית:

בג"ץ אישר הריסת בתים

דחה את העתירות נגד הריסת בתיהם של חמישה רוצחי ישראלים נאור: ההריסה מרתיעה ומוצדקת לנוכח המציאות הביטחונית המדינה תפצה שכנים שייפגעו מההריסות
▪  ▪  ▪
אפקט הרתעתי [צילום: סולימאן חאדר, פלאש 90]
לא יהיה דיון נוסף
נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, דחתה (יום ה', 12.11.15) בקשה לקיים דיון נוסף בפסק הדין שאישר עקרונית הריסת בתי מחבלים. לדבריה, "בפסק הדין מושא הבקשה לא מצא בית המשפט
לנכון לדון מחדש בהלכה בדבר הריסת בתים, בשים לב לכך שהיא אושרה בסמוך לפני כן בשני פסקי דין.
"טענתם המרכזית של המבקשים היא כי יש מקום לקיים דיון נוסף מאחר שטענותיהם העיקריות לא נדונו לעומק בפסק הדין. דא עקא, דיון נוסף אינו מהווה מסגרת מתאימה לפריסתן של טענות מסוג זה. הליך זה נועד לדיון נוסף בקביעות מפורשות ומפורטות של בית המשפט ולא לשאלות שבהן בית המשפט לא דן".
עוד מציינת נאור, כי העתירה שהגיש המרכז להגנת הפרט ואשר נדחתה, דנה בסוגיה העקרונית של ההריסות וכך ממילא הוצב בפני האגודה רף גבוה במיוחד. "עתירה זו במועד שבו הוגשה לא הייתה האכסניה המיטבית לטענותיהם של המבקשים; וממילא גם הבקשה שלפני אינה מתאימה לכך", היא קובעת.

בג"ץ אישר (יום ה', 12.11.15) להרוס את בתיהם של חמישה מבין ששת המחבלים שרצחו את בני הזוג הנקין, דני גנון ומלאכי רוזנפלד. הנשיאה מרים נאור והשופטים חנן מלצר ונעם סולברג דחו עתירות שהוגשו נגד ההריסות בידי בני משפחותיהם של הרוצחים, שכניהם ובעלי הדירות, וזאת למעט בניין אחד שבעליו חויב לפנותו מבני משפחתו של המחבל עד 17.11.15.
נאור קובעת, כי מן המידע שהוגש לבית המשפט עולה, כי הריסות בתים אכן מהוות צעד הרתעתי והיו מחבלים-בכוח אשר נמנעו מביצוע פיגועים בשל החשש שבתיהם ייהרסו. היא מזכירה, כי הפסיקה מחייבת להשתמש רק במשורה בצעד זה, אך מוסיפה שבמקרים הנוכחיים יש לכך הצדקה: "כאלה הם כל המקרים מושא הצווים שלפנינו, אשר עניינם בפיגועים אכזריים, שבהם נרצחו אזרחים ישראלים בדם קר. כל זאת, על-רקע המציאות הביטחונית הקשה, בה מדי יום מתבצעים לצערנו פיגועים ונסיונות פיגועים המכוונים נגד אזרחי ותושבי ישראל".
לצד זאת, מותחת נאור ביקורת על כך שלבעלי הדירות ולדייריהן הוקצבו רק 48 שעות להגיש השגות על צווי ההריסה, אשר חלו ברובן בימי שישי ושבת, ותוהה האם רק יד המקרה בדבר. במקרים הנוכחיים לא נגרם עיוות דין המצדיק לבטל את הצווים בשל כך, אומרת נאור, אך ככלל - "על המשיבים לקבוע לעצמם נהלים
סבירים בעניין המועדים הרלוונטיים, לרבות משך הזמן להגשת השגה". היא מוסיפה: "ככלל, מן הראוי לכלול בהודעה על כוונת ההחרמה וההריסה פירוט ולוּ מינימאלי של החומר הראייתי הקיים כנגד החשוד המתגורר בבית המיועד להריסה", גם אם את המידע המלא לא ניתן למסור מטעמי ביטחון.
ההריסה מותנית בפיצוי
על-פי פסק הדין, ייהרסו בתיהם של: חוסני חסן אבו שאהין, שרצח את דני גונן; מאעד צאלח גמעה חאמד, שרצח את מלאכי רוזנפלד; ובתיהם של כרם לוטפי פתחי רזק, סמיר זהיר אברהים כוסא ויחיא מוחמד נאיף עבדאללה חג' חמד שרצחו את בני הזוג הנקין. משפחתו של עבדאללה מניר צאלח אסחאק, שהשתתף ברצח רוזנפלד, תפונה מהדירה ששכרה, וזאת מאחר שהריסת הבניין בן שמונה הקומות לא תהווה אלמנט מרתיע ותפגע בצורה בלתי מידתית בבעליו.
עוד קבעה נאור: "בשים לב לצורך לאזן בין התועלת המושגת לבין הנזק הנובע ממנה, מן הראוי להתנות את ההריסה בתיקון או פיצוי בגין הנזק שייגרם כתוצאה ממנה לצדדים שלישיים תמי-לב. ללא תנאי זה, לא נוכל לומר כי ההריסה היא מידתית". היא דחתה את עמדת המדינה, אשר ביקשה להתנות את הפיצויים בכמה תנאים, ובהם שלא יינתן פיצוי בידי הרשות הפלשתינית ושהנזקים לא ייגרמו בשל הפרות סדר במהלך ההריסה:
"ככלל אין מקום לסייג מראש את חובתם של המשיבים לשלם
פיצויים לצדדים שלישיים שאינם קרובי משפחה של המחבל בכך שהייתה התרשלות בתכנון או בביצוע או בתנאים אחרים. ברירת המחדל צריכה להיות הפוכה – ישולמו פיצויים או יתוקנו הנזקים. איני שוללת כי בנסיבות חריגות לא יידרשו המשיבים לשלם פיצויים. אולם, כאמור, איני סבורה כי יש לקבוע מראש את המקרים החריגים שבהם יהיו המשיבים פטורים מכך".
"המשפט הבינלאומי צריך להתפתח"
סולברג דחה את הטענה לפיה אין להרוס בתים משום שלא קיימת הוכחה ברורה בדבר האפקט ההרתעתי של צעד זה: "לעתים מזומנות על הרשות לקבל החלטות קשות, גם כאשר שוררת אי-בהירות בנוגע לכלל ההשלכות שלהן. במצבים רבים, דברים אלו אינם ניתנים להוכחה מדעית, והם נסמכים על תבונתם ושיקול דעתם המקצועי של הגורמים המוסמכים. אם נטלת מהם סמכות זו, נמצאת מעַקֵר – הלכה למעשה – את יכולתן של רשויות המדינה להתמודד עם אתגרים חדשים".
סולברג מסכים עם הקביעה לפיה ההריסה מרתיעה: "אף אם התוצאה ההרתעתית של הריסת הבתים מוגבלת מבחינת הזמן והמקום, די בכך שבזכות ההריסה מצילים אנו נפש אחת על-מנת שיהיה הדבר כדאי, על-אף הסבל הכרוך בכך לבני משפחתו של המפגע". הוא מציין שלא ניתן לערוך מחקר אמפירי בנושא, אך קורא למדינה לאסוף נתונים ולבחון לאורם את מדיניותה.
בנוגע לטענה לפיה הריסת הבתים מהווה הפרה של החוק הבינלאומי, מביע סולברג את התקווה "שחכמי המשפט הבינלאומי ומלומדיו ימשיכו לפתח את ההיבטים המשפטיים הייחודיים למצב של לחימה
בין מדינה ריבונית לבין ארגוני טרור, ולהסדיר תחום זה תוך מציאת איזון הולם בין ההגנה ההומניטרית על זכויות האדם מחד-גיסא, לבין שמירת יכולתן של מדינות להילחם בארגוני טרור באופן אפקטיבי מאידך-גיסא".
הדיון בעתירות לווה בסערה ציבורית, לאחר שהשופט עוזי פוגלמן הוציא לפני שבועיים צו זמני שאסר על ביצוע ההריסות עד לדיון בעתירה. ההחלטה גררה התקפות חריפות על בג"ץ מצד גורמים בצד הימני של המערכת הפוליטית, אך בדיעבד התברר שהיא הייתה מוצדקת, שכן המדינה הודתה שטעתה לגבי אחת הדירות.
הדיון התקיים שבוע מאוחר יותר ובלחצם של השופטים הסכימה המדינה לנהלו כאילו הוצא צו על תנאי, כדי לזרז את ההליך. המדינה טענה שיש חשיבות רבה בביצוע מהיר של ההריסות כדי ליצור אפקט הרתעתי, אם כי נתונים שנדרשה למסור בהמשך ההליך העלו, כי בשנתיים האחרונות נדחו לתקופות ארוכות מחצית מן ההריסות שאישר בג"ץ. המדינה גם מסרה לשופטים בדלתיים סגורות מידע שלדבריה חיזק את הטענה בדבר הצד ההרתעתי של ההריסות.

תאריך:  12/11/2015   |   עודכן:  12/11/2015
+הורים לילדים-מחבלים ישלמו על מעשיהם
18:11 12/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

משרד המשפטים מציע לקבוע שאם ייתפסו מחבלים בני פחות מ-12, אותם לא ניתן להעמיד לדין, יחתמו הוריהם על התחייבות של עד 7,000 שקל, שתמומש אם הילדים יחזרו על מעשיהם

תמריץ להורה [צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
שמעון זיו
זהו שר החינוך של מדינת ישראל שצריך לחנך את כל הדורות הבאים    האם הוא לא צריך לתת דוגמה אישית כפי שלמד במגלן, האם אין הוא צריך לחזק את היסודות של המשטר במדינת ישראל?
גרשון אקשטיין
מאחר שלדעת מוחחים לא ניתן במחי יד לעצור את ההסתה שפועלת ומבעבעת זה שנים רבות הרי לא ניתן לחסל את גל הטרור רק בפעולות הגנה ומגננה של אזרחים, שוטרים וצה"ל
צ'לו רוזנברג
כשהרחוב משמש כאוניברסיטה של החיים, וכשחומר הלימוד באוניברסיטאות אלה אינו אלא חומר הסתה דתי, טרוריסטי, הילדים והנערים נוטלים על עצמם את המשימה לבצע את אשר מוריהם הרוחניים מטיפים להם. במצב זה אין כלל וודאות שעונשים כבדים על ההורים של הילדים-מחבלים בכלל ישיגו את מטרותיהם
מחלקה ראשונה
בחברון נעצר חשוד בביצוע הפיגוע במיצד    במהלך המעצר נורה למוות בן דודו של החשוד
יהודה דרורי
רשימות נוספות
סרטון החקירה הוביל לפיגועים  /  איציק וולף
ירושלים: מחבלים בני 13 דקרו מאבטח  /  עידן יוסף
המחבלת: אני עושה זאת בדעה צלולה  /  איציק וולף
שגרת טרור  /  אריאל י. לוין
עודף דמוקרטיה (ב) - הרס בית מחבל   /  ציפורה בראבי
מלחמת התשה פלשתינית   /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il