בתום שבועות של דיונים ולאחר עיכובים רבים, אישרה (יום א', 15.11.15) ועדת הכספים את תקציב המדינה לשנות התקציב 2015 ו-2016. תקציב המדינה ב-2015 עומד על 383.86 מיליארד ש"ח ושיא כוח אדם עומד על 89,345 משרות. התקציב ב-2016 יעמוד על 424.81 מיליארד ש"ח ושיא כוח אדם יהיה: 91,042 משרות.
דיוני התקציב היו סוערים ובשיאם, עזיבת חברי האופוזיציה את חדר הוועדה הערב, במהלך ההצבעות האחרונות, תוך מחאה על האופן שבו שונו סעיפים רבים בתקציב ע"י האוצר עוד בתחילת היום בסמוך להצבעות בעקבות הסיכומים הקואליציוניים, דרישות ועדת הכספים במהלך העבודה על חוק ההסדרים וההסכמות שהושגו בנושא תקציב הביטחון ב-2016. חברי האופוזיציה הביעו תרעומת על-כך שעקב קוצר זמן, אנשי האוצר הציגו חלק מהמספרים בתקציב בעל-פה ודרשו לדחות את ההצבעות למחר עד שכל ספרי התקציב המעודכנים יונחו לפניהם. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, דחה את טענותיהם והדגיש, שלמרות השינויים הרבים שהוכנסו בתקציב, כל חברי הוועדה קיבלו פירוט מלא של השינויים וכי בניגוד לאישורי תקציב בעבר, ההצבעה בוצעה על כל סעיף וסעיף בנפרד תוך פירוט מלא של מרכיביו. עוד ציין, כי "כל המסמכים הוצגו בפני חברי הכנסת, גם אם במסמכים נוספים על הספרים המקוריים" וכי "החל ממחר יחל הדיון במליאת הכנסת ושם יונחו כל הספרים המעודכנים בטרם האישור הסופי של התקציב בקריאה שנייה ושלישית".
גפני: "אני שנים רבות בכנסת ומעולם לא התנהלו ההצבעות על התקציב בצורה כה שקופה וכה מפורטת. קיבלנו את כל האישורים מהיועצים המשפטיים ונהגנו על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה והצגנו את כל הסיכומים עם הסיעות ועם חברי הכנסת בפני הוועדה". אכן הליך אישור התקציב נעשה בשקיפות תקדימית, כשלראשונה בתולדות ועדת הכספים, חשף משרד האוצר את ההסכמים הקואליציוניים ואת הקצאות המשאבים לסיעות, לרבות סיעות האופוזיציה בטרם החלו ההצבעות. במסמך שהניח אגף תקציבים באוצר על שולחן הוועדה, הופיע פירוט הקצאת הכספים לפי סיעות ולפי ח"כים. הקצאת הכספים מאפשרת לחברי הכנסת, כחלק מתפקידם הציבורי, לקדם מטרות ציבוריות שונות, רובן במסגרת התקציבים הקיימים במשרדי הממשלה. מבין המטרות אליהן מיועדים הכספים: תחומי חינוך, רווחה, שוויון חברתי, דתות, חיזוק רשויות בשלטון המקומי ועוד.
כאמור קדמו להצבעות על התקציב מספר דרמות ובראשן אי-הסכמות על תקציב הביטחון, איומי סיעות בקואליציה להצביע נגד התקציב אם לא ימולאו ההסכמים הקואליציוניים עמן ושינויים שהוכנסו לספרי התקציב עקב כך ע"י פקידי האוצר, אך עודכנו באיחור אף לאחר שהדיונים לקראת ההצבעות כבר החלו. על-כך נוספו טעויות במספרים שהופיעו בפרק המילולי של התקציב, שלטענת האוצר נבעו מטעויות טכניות או 'טעות סופר', כפי שציינו הפקידים. גם זה הוביל לעיכובים בתחילת ההצבעות. הוויכוחים בתוך הקואליציה הובילו לדחיות חוזרות ונשנות בתחילת ההצבעות על התקציב וכמובן לשינויי מספרים בסעיפי התקציב. בין השאר, עלו דרישות סיעות
ש"ס ו
הבית היהודי לקיים את שהובטח להן במו"מ הקואליציוני: מע"מ אפס על תחבורה ציבורית (ש"ס), ביטול הקיצוץ במשרד החינוך, תוספת תקציבית לחטיבה להתיישבות (הבית היהודי) ועוד. בנוסף, דרשו הסיעות מהאוצר לעמוד בהתחייבות להקצות כספים לחברי הכנסת מהסיעות השונות למטרות חברתיות וציבוריות שונות. במסגרת ההסכמים האלה, שכאמור הוצגו במלואם לפני חברי ועדת הכספים, קיבלו כספים גם חברי כנסת מהאופוזיציה כיו"ר מר"צ, ח"כ
זהבה גלאון וח"כ
מיכל בירן (
המחנה הציוני).
כמו-כן במהלך הדיונים וההצבעות היום, הודיע ראש אגף התקציבים, אמיר לוי, לבקשת רכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ
אראל מרגלית (המחנה הציוני), כי האוצר הקצה כספים ועומד בהתחייבויותיו עוד מהסיכומים על חוק ההסדרים: 75 מיליון ש"ח לטובת מענקים למעבר לרופאים לפריפריה, 170 מיליון ש"ח לטובת הורדת 0.5% בריבית על משכנתאות לזכאי משרד השיכון, 16 מיליון ש"ח לטובת מענקים בסך 200 אלף ₪ ליתומים משני הורים בעקבות פיגועים וכן שהכנסות המדינה מהחלת חוק 'ששינסקי 2' בנושא מיסוי הרווחים ממשאבי הטבע, יופנו לחיזוק התעסוקה בפריפריה.
עוד קדמה להצבעות, דרמה סביב תקציב הביטחון ב-2016, שלאחר שהוועדה המשותפת לוועדת הכספים ולוועדת החוץ והביטחון דחתה אותו בהנחיית שר הביטחון, הוחלט במו"מ שהוא יעמוד על 56.1 מיליארד ש"ח ויגדל באמצעות תוספת של עוד 3 מיליארד ₪ אם מערכת הביטחון תעמוד בהתחייבויות הנובעות ממסקנות ועדת לוקר.
יו"ר ועדת הכספים גפני סיכם את העבודה האינטנסיבית על התקציב ואמר: "אני גאה במה שהוועדה עשתה בחוק ההסדרים, בחוק התקציב. אנחנו מגישים למליאה חוק הסדרים וחוק תקציב ראויים שמכבדים את ועדת הכספים ואת הכנסת. תקציב וחוק הסדרים ראויים שייטיבו עם כלל אזרחי המדינה". גפני: "לראשונה בתולדות המדינה בעקבות הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, הוצגו כאן כל ההסכמים הקואליציוניים בפירוט מלא. הכל גלוי מי ביקש מה, לאיזה סעיף תקציבי זה עובר ומהו המנגנון שבו הכספים יועברו. לראשונה בתקציב המדינה הגיע לכאן פירוט מדויק של הכספים המוגדרים הללו ואיך מתבצע הליך חלוקתם. אנשי האוצר הציעו לי לעשות הצבעה אחת על הכל וכן על התקציב כמקשה אחת, אך נהגנו באחריות ועברנו סעיף-סעיף ואף איתרנו טעויות שתוקנו בזמן אמת. יוצא מכאן תקציב כשר למהדרין מן המהדרין שנשען על חוות הדעת של היועצת משפטית לוועדה והיועץ משפטי לכנסת".
גפני הביע תסכול מהתנהלות האופוזיציה במהלך ההצבעות על חוק התקציב, חרף העובדה שנענה לרבות מבקשות חבריה ואמר: "העברנו חוק הסדרים מושלם שלא יצא מכאן כפי שנכנס. הוכחנו שאיננו חותמת גומי. עשינו תיקונים ושינויים לטובת הציבור. אך חברי האופוזיציה נהגו איתי שלא בהגינות, לאחר שנתתי להם כל שביקשו והכל בשביל פיליבסטר שלא תורם לרווחת הציבור ולא כלום. עשינו דברים לטובת הציבור: 75 מיליון ₪ למענקים לרופאים בפריפריה, משכנתאות בריבית טובה יותר לזכאי משרד השיכון שבנקים מסחריים לא נותנים להם הלוואות ודאגנו ליתומים ולעוד מטרות חברתיות ראשונות במעלה. למרות זאת, האופוזיציה נהגה שלא בהגינות כשלקראת ההצבעות האחרונות עזבו בטענה שהיה מחטף. על איזה מחטף הם מדברים, מעולם לא אושר תקציב בצורה כה שקופה ומפורטת. וגם הסיכומים הקואליציוניים לטובת עבור פעולות חיוניות שאינן בבסיס התקציב עבור ילדים נכים, ילדים נכים, כבדי שמיעה, בני נוער וכד'".
לאחר שנפלו כל הרביזיות (בקשות להצבעה מחדש) על סעיפי חוק התקציב, אישרה בכך ועדת הכספים את התקציב סופית, ועתה הוא יועבר להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, במקביל להצבעות על חוק ההסדרים. גפני: "העברנו בשקיפות חסרת תקדים ותוך מיצוי מלא של הפיקוח הפרלמנטרי על הממשלה, את התקציב. תקציב ראוי וחברתי שמשקף את הצרכים החברתיים של אזרחי ישראל".