X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המניה צללה 35% וגם אג"ח החברה הגיבו בירידות חדות של עד 13% לאובדן הקשר עם הלווין צבר ההזמנות מעמוס 5 עמד על 136 מיליון דולר, כ-20% מהצבר של כלל לוויני עמוס
▪  ▪  ▪

דיווח שהועבר לבורסה במוצאי שבת חשף דרמה בחברת חלל תקשורת, והוביל היום לצניחה במניית החברה שבשליטת שאול אלוביץ'. חלל איבדה במהלך המסחר כ-35% משווי השוק שלה ואולי גם את הסיכוי להימכר בעסקה שעומדת על הפרק מזה זמן. ירידות חדות של עד 13% נרשמו באג"ח של החברה.
חלל, המספקת שירותי תקשורת לווינית באמצעות לוויני "עמוס", הודיעה כי אתמול (שבת) בשעה 06:45 בבוקר ניתק הקשר עם הלווין עמוס 5 ופסקו השירותים המסופקים על ידו ללקוחות. "בשלב זה, אין בידי החברה מידע על מהות התקלה שגרמה לאובדן הקשר", דיווחה חלל, וציינה כי עד כה לא הצליחה לחדש את הקשר עם הלווין. ככל שחולף הזמן מאובדן הקשר, הסיכוי לחדשו הולך ופוחת.
הלווין מבוטח ב-158 מיליון דולר
עמוס 5 ששוגר לחלל בדצמבר 2011 משמש את החברה לאספקת שירותי תקשורת לווינית בעיקר באפריקה. בחברה ציינו כי הלווין מבוטח בסכום כיסוי כולל של 158 מיליון דולר. "החברה מבקשת להבהיר, בהתאם לבחינות מקדמיות אשר בוצעו על ידה, כי ככל שיתרחש כשל מוחלט (total loss) של הלווין, תהיה לכך השפעה זניחה על ההון העצמי של החברה", כתבה חלל בדיווח לבורסה. מבטחי הלווין הם ככל הנראה קונסורציום של חברות בינלאומיות, ובחברה כבר יצרו קשר עם המבטחים וההערכות הן שלא צפויה בעיה בקבלת הסכום. במקרה שאכן מדובר בטוטאל לוס, מדובר על-פי הערכות בשבועות ספורים עד לקבלת הכסף.
הסיבה לכך שהפגיעה בהון העצמי מוגדרת כזניחה על-ידי החברה היא שהלווין רשום בספרי חלל בשווי שמתקרב ל-153 מיליון דולר, כך שהביטוח (במקרה של טוטאל לוס) מכסה זאת ואף יותר מכך. עם זאת, לאובדו הלווין ישנן גם משמעותיות הנוגעות למחזיקי איגרות החוב של חלל. סדרה י"ב מובטחת בין היתר בשעבוד ראשון על נכסי עמוס 5 ומערכותיו לרבות תקבולי הביטוח של הלווין, והיקפה הנוכחי של היתרה הבלתי מסולקת לפי דיווח החברה היא כ-140 מיליון דולר. עם קבלת תקבולי הביטוח, יבוצע פירעון כפוי ומואץ של הסדרה, והיתרה של תקבולי הביטוח תשולם למחזיקי סדרות י"ג ו-י"ד, שלהם שיעבוד שני על עמוס 5 (ושיעבוד ראשון על עמוס 6).
מבחינת לקוחות הלווין, ההערכה היא שלא צפויות תביעות לפיצויים על הפסקת השירות, הן בשל אופי החוזה שנחתם מולם והן בשל העובדה שמדובר במעין "כוח עליון". עם זאת, הוצאות אפשריות בתחום זה יכולות להגיע מהחלטה אפשרית של חלל לרכוש לווין ישן או לחבור לחברה שמפעילה לווין שכבר שוגר, על-מנת לספק חלופה ללקוחות שנפגעו.
תגובת יתר של השוק?
כאמור, מניית חלל צנחה היום בחדות ואיבדה כשליש משווי של 1.1 מיליארד שקל, שלפיו נסחרה עד הבוקר. הנפגעת העיקרית היא בעלת השליטה יורוקום, שבבעלות שאול אלוביץ', שהפסידה במהלך היום מעל 235 מיליון שקל "על הנייר". לפי דוחות חלל, צבר ההזמנות מעמוס 5 (שאורך חייו היה אמור להיות עד שנת 2027) עמד בסוף המחצית הראשונה של השנה על 136 מיליון דולר, כ-20.1% מהצבר של כלל לוויני עמוס.
ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר, העריך היום את ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של הלווין ב-35 מיליון דולר בשנה. לדבריו, היוון תזרימי ה-EBITDA עד סוף חיי הלווין מייצר שווי של כ-250 מיליון דולר לעמוס 5, ובהפחתת הוצאות מסוימות, הוא מגיע לשווי של 200-210 מיליון דולר.
יעקובי מציין את תקבולי הביטוח שמגיעים לחברה ומעריך שהפגיעה בשוויה היום אמורה הייתה להגיע ל-40-50 מיליון דולר בלבד, כך ששווי החברה היה אמור לרדת לכ-900 מיליון שקל (בפועל, כאמור, השווי נחתך בהיקף גדול בהרבה). לאור זאת מציין יעקובי כי ייתכן שתגובת השוק היום מהווה "תגובת יתר של מחזיקי המניות של החברה".
מאיר סלייטר, מנהל המחקר בירושלים ברוקראז', כתב היום כי למרות אובדן השווי המשמעותי הצפוי במניה, "בעלי האג"ח צפויים לקבל את כספם, גם אם רק בשווי הפארי ולא בשוויים גבוהים יותר שבהם נסחרו הבוקר". הוא ציין כי "צריך לקחת בחשבון שהסיכון של כל פעילות החברה גדל".
כאמור, אובדן עמוס 5 מעמיד מכשול גבוה בפני מכירתה של חלל שעומדת על הפרק מזה זמן. לפני כחודשיים וחצי דיווחה חלל לבורסה כי מספר גורמים הביעו עניין בבדיקת היתכנות לעסקת מיזוג או רכישה אפשרית שלה. על-רקע הליך מכירת החברה, אישרו בעלי המניות של חלל באסיפה הכללית שהתקיימה באוקטובר את הגדלת המענקים לבכירי החברה אם וכאשר תושלם עסקת מכירת החברה. ככל הידוע, בשלב זה אין שינוי בתהליך, אם כי צניחת שווי החברה בוודאי תהפוך אותו למסובך יותר.
הוא לא ישוב (כנראה)
יותר מיממה אחרי שאבד הקשר עם לווין התקשורת עמוס 5 העריכו היום מומחים שהסיכויים שיחזור וישדר אותות אל תחנת הקרקע שבמרכז הארץ קלושים. סדרת לוויני התקשורת עמוס מבוססת ברובה על אלה שיוצרו במפעל חלל של התעשיה האוירית. עמוס 5 הוא היחיד בסדרה שיוצר בידי התאגיד הרוסי NPO-PM. הוא שוגר בסוף 2011 והיה אמור לספק שירותים לחלל תקשורת במשך כ-15 שנה.
"לווין כזה לא אמור לחדול מפעילות אחרי פחות מארבע שנים", אמר היום גורם ישראלי בכיר המעורה בתעשיית הלווינים. "חלל העדיפה לרכוש את הלווין מהרוסים כי באותו המקרה הם שמו על השולחן הצעה כספית אטרקטיבית מזו של התעשיה האוירית".
שיגורו של עמוס 5 לחלל סבל מעיכוב, לאחר שבדיקה מקדימה שנעשתה לו חשפה תקלה באחת מיחידותיו. גם בהמשך חלל לא רוותה נחת מהלווין ושורה של תקלות שחווה בחייו הקצרים מרטו שוב ושב את עצביהם של ראשי החברה. במקרה אחד הקשר איתו ניתק למשך 4 שעות, במקרה אחר התגלתה תקלה באחד מספקי הכח שלו, ששיבשה את ההפעלה של חלק ממנועיו, ובמקרה נוסף נפגעה היכולת של הלווין להעביר מתח חשמלי למנועיו.
"ייתכן שלעולם לא נדע מה קרה"
התקלה שאירעה אתמול היא כמובן החמורה ביותר. "זו תקלה טכנית", אמר היום ל"גלובס" יו"ר סוכנות החלל הישראלית, הפרופ' יצחק בן-ישראל: "הוא נעלם כבר מעל 24 שעות, שהן זמן הקפה אחת של כדור-הארץ והסיכוי שיחזור לשדר הוא קלוש". לדבריו, "תעשיית הלווינים הרוסית הייתה בעבר תעשיה מפוארת ומתקדמת אך דעכה מאוד במשך השנים בגלל בעיות כלכליות. כיום היא כבר לא מהמתקדמות בעולם".
רשימת הסיבות שעשויות להוביל לשיתוק או לאובדן הקשר עם לווינים היא ארוכה. אחד האיומים היא החשיפה שלהם להתנגשות עם פסולת חלל, כמו שברים של טילים או לווינים ששבקו ועדיין משייטים בחלל. טל ענבר, ראש מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, מציין גם כי "רכיבים שנמצאים בלווין - כמו תאים סולאריים, מערכות שמוליכות חשמל, מערכות הינע ועוד יכולים להיכשל". לדבריו, "ייתכן גם מצב של פגיעה מכוונת", למרות שהוא מדגיש כי הוא אינו "רואה סיבה שמישהו ירצה לפגוע דווקא בלווין הזה. ייתכן שנדע מה קרה, אך ייתכן מאוד שגם לא נדע".

תאריך:  22/11/2015   |   עודכן:  22/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מניית חלל התרסקה 35% לאחר הדיווח על עמוס
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אם ל"ת
יוסי--ס  |  22/11/15 21:07
2
אם כשל תוכנה יתכן ש מונה מסוים
יוסי--ס  |  22/11/15 21:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
גברה האהדה לאנשי כוחות הביטחון וההצלה, זאת לצד עליה קטנה באהדה לימנים וכן לישראלים שבוחרים לחיות בחו"ל    מנגד, בג"ץ ומבקר המדינה דווקא חווים ירידה ניכרת בשנתיים האחרונות וצעירים שלא משרתים בצבא נמצאים גם השנה בקצה הרשימה
איציק וולף
יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת מאשים את ראש הממשלה כי אינו מעביר לעיון חברי הוועדה מסמכים ותכתובות הנוגעים למתווה הגז    "הגשתי לו במכתב רשימה ארוכה של מסמכים, מידע, ניירות, סיכומים, פרוטוקולים, ניירות עמדה, הסכמים וסיכומים. אני מצפה לתשובות ברורות"
מירב ארד
במספר התאונות עם נפגעים מסתמנת ירידה בקצב של 1.7% החל בחודש מאי 2015 ועד אוקטובר 2015
אלעזר לוין
המחירים עלו ב-1.4%, אך מכיון שהמדד ירד ברבעון הנסקר ב-1.1% נרשמה התייקרות ריאלית של 2.5%    ההתייקרות במשך שנה - 6%    רק בירושלים ובתל אביב הוזלו הדירות
איציק וולף
מחבל דקר ישראלית פצע אותה בפלג גופה העליון, והיא מפצעיה בשערי צדק    שם ההרוגה: הדר בוכריס    חשש לחדירת מחבל ביישובים בבקעת הירדן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il