בית שמש, מבשרת ציון, עפולה, טבריה, נצרת עלית, צפת, יקנעם, יקנעם עלית, קריית טבעון, בית שאן, בקעת בית שאן, דלית אל כרמל, בנימינה, גבעת עדה, עספיה, ראש פינה, זכרון יעקב, אבו גוש, אביעזר, אלעד, אשתאול, באר טוביה, באר יעקב, בית זית, בית נקופה, כפר הרי"ף, נס הרים, נתיב הל"ה, צובא, קריית יערים, שורש, אורנים אלוני אבא, אלונים, בית אורן, בית לחם הגלילית, כפר חסידים, כפר יהושע, מגדל העמק, מגדל, מגידו, נשר, עין השופט, רמת ישי, רמת השופט, אום אל-פחם, בית אלפא, זרזיר, טירת צבי, כפר יחזקאל, כפר מנדא, כפר רופין.
|
|
|
|
ועד עובדי חברת סופרבוס וארגון כוח לעובדים הודיעו כי ישביתו (יום א', 6.12.15) את תנועת האוטובוסים בכל קווי החברה מתחילת השירות למשך חמש שעות (09:30-04:30). העובדים טוענים כי תנאי העסקתם נמוכים מן התנאים המקובלים בענף: נסיעה של שעה, מוגדרת כארבעים דקות בלבד ומתוגמלת בהתאם. הנהגים חייבים לעבוד בפיצולים, ולא לקבל תשלום על השעות הריקות שביניהם וכן אין כל הגדרה מתי מסתיים יום עבודה. מאהר זענין, חבר ועד ונהג בסניף בית שמש: "נוכחנו לגלות כי בחלק מהתחנות אין לנהג שירותים. המצב שבו נהג מבלה שעות על הכביש והחברה לא מאפשרת לו להתפנות כבן אדם, לא נתפשת!". סכסוך העבודה בין הצדדים נכנס לתוקפו ב-1 בדצמבר השנה, ובשבוע שעבר חולקו לנוסעים מנשרים המתריעים על אפשרות השביתה. "ניסינו להימנע מאפשרות השביתה בכל דרך, אך החברה מנסה בכל דרך להתחמק מכיבוד החוק ומניהול משא-ומתן עם העובדים, גם במחיר פגיעה בנוסעים. לא ייתכן כי החברה תזלזל בכלמעלה ממחצית מן העובדים, בשני אשכולות הפעילות של החברה אשר הצטרפו לארגון העובדים", אמר הארון שובש, חבר הנהגת הוועד ונהג באשכול העמקים. ביום חמישי נפגשו הצדדים לפגישת גישור במשרד הכלכלה, אך הצדדים לא הגיעו לסיכומים. חברת סופרבוס מפעילה מאז 2009 את אשכול בית שמש ופרוזדור ירושלים (כ-9 מיליון נוסעים בשנה) ומאז מרס 2014 את המכרז להפעלת אשכול ה"עמקים" של משרד התחבורה, אשכול הכולל את יישובי עמק יזרעאל, יקנעם עילית, עמק בית שאן, טבריה, דליית אל כרמל, עספיא עפולה והסביבה. קווי החברה כוללים קווים בינעירוניים גם לכרמיאל צפת מגדל העמק ועוד. לפני 45 ימים הודיע ועד העובדים לחברה על הפיכתו של כוח לעובדים לארגון היציג בחברה, לאחר שלמעלה ממחצית מ-650 הנהגים בחברה התאגדו בכוח לעובדים. בכוח לעובדים אומרים כי גם לאחר זמן ממושך זה לא נענתה החברה לקריאה לתחילת משא-ומתן, וציינו כי זו הפעם השנייה בחמש השנים האחרונות שבה מסרבת הנהלת החברה לשבת עם נציגות העובדים, כאשר הפעם הראשונה הייתה ב-2010 כאשר היו העובדים מאוגדים בהסתדרות. "מצער לראות כי גורמים שניסו בעבר לסייע לעובדים להתאגד, פועלים היום בשירות ההנהלה בכדי לשבור את ההתארגנות", אמר אסף בונדי רכז ענף התחבורה בכוח לעובדים. הוא כיוון לעו"ד שי תקן, שבנסיון ההתארגנות הקודם ייצג את ועד העובדים. מחברת סופרבוס נמסר: "מדובר במאבק כוחות בין שני ארגוני עובדים כשבסופו של דבר ציבור הנוסעים הוא הנפגע. ביום חמישי, נפגשו נציגי החברה עם נציגי כוח לעובדים במשרד הכלכלה, ונציגי כוח לעובדים סירבו להצעת הממונה על הסכמי עבודה במשרד הכלכלה לדחות בשבוע את השביתה, עד להתבהרות התמונה. יש לציין כי תנאי השכר והעבודה של עובדי סופרבוס הם מהטובים בענף ושכרם של נהגי סופרבוס אף צפוי להתעדכן ולעלות בחודש ינואר ב-20%, ויעמוד על 39 ש"ח לשעה. לאור אלה, לא ברורה כלל ההתנהלות הכוחנית והלא פרופורציונלית של ארגון כוח לעובדים. אנו מצרים על כך ומקווים שנוסעי התחבורה הציבורית לא יינזקו מהמאבקים בין שני ארגוני עובדים".
|