החברה-הבת של
רכבת ישראל, לבניית עשרות קניונים ובנייני משרדים בצמוד לתחנות הרכבת, תתחיל לפעול בראשית 2016. כך הודיע (יום ד', 16.12.15) סגן המנכ"ל לפיתוח עסקי ברכבת ישראל, ניר פז. הוא דיבר בכינוס נדל"ן ותחבורה, שנערך בר"ג מטעם משרד עוה"ד פירון והיומון
הארץ.
לפני כשנתיים חתמו
משרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל והנהלת הרכבת על תוכנית, שלפיה יבנו מרכזים מסחריים ובנייני משרדים על הרזרבה הקרקעית של התחנות. כמעט לכל תחנה יש רזרבה כזו. הרכבת החליטה, שהנושא ינוהל ויקודם על-ידי חברה-בת, הנמצאת בהקמה.
פז אמר, כי רשויות מקומיות כבר אישרו תוכניות לארבעה קניונים. הוא לא נקב בשמות או מקומות. עוד ציין כי תוכניות לבניית נכסים מניבים ב-31 תחנות רכבת נוספות נמצאות בהליכי דיון בוועדות. הרכבת תקדם בקרוב תוכניות לבניית נכסים מניבים בעוד 15 תחנות. נראה, שמדובר על בנייה בצמוד כמעט לכל תחנת רכבת, כוללת אלו הנמצאות בבניה.
עוד אמר פז כי היזמים שיזכו מכרזים שתוציא הרכבת, יבנו את הנכס על חשבונם, וישכירו אותו בשוק החופשי ל-25 שנה. בתום התקופה, תעבור הבעלות על הנכס ללא תמורה, לידי רכבת ישראל. ברוב הפרויקטים מסוג זה, משתתף תקציב המדינה במימון חלקי של ההשקעה.
התוכנית לא תכלול, בדרך הטבע, תחנות רכבת שלידן כבר נבנו קניונים ומגדלי משרדים. הדוגמה הבולטת היא
קניון עזריאלי ומגדלי המשרדים, שנבנו בצמוד לתחנת "השלום". תחנת לב המפרץ בחיפה נבנתה בצמוד לקניון בשם זה, ויזמי הקנוין אף מימנו את הקמת התחנה, ב-6 מיליון שקל, ודאגו ליציאה ישירה מהרכבת לתוך הקניון.