X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נותרה רק הצעתה של חברת מאקרולינק - 2.48 מיליארד שקל תמורת 55% ממניות החברה בניגוד לפרסום: אין בעיה בקשרים כלכליים של מאקרולינק עם אירן
▪  ▪  ▪
[צילום: עידן יוסף]

קבוצת מאקרולינק הסינית היא עתה המועמדת היחידה לרכישת השליטה בכלל ביטוח. זאת, לאחר שקבוצת שאנגחאי הודיעה רשמית (יום ד', 23.12.15) על הפסקת המו"מ. מאקרולינק מציעה 2.48 מיליארד שקל תמורת 55% ממניות כלל, הנמצאות בידי אי.די.בי. פיתוח.
ראשי כלל ביטוח והחברה-האם אי.די.בי. פיתוח נמצאים עתה בסין, בניסיון לסכם את העסקה עם מאקרולינק. ייתכן שהקבוצה הסינית תסכים להעלות את המחיר שתשלם, על-פי תוצאות כלל ביטוח בעתיד הקרוב.
המועד האחרון לחתימת החוזה הוא יום חמישי הבא, 31 בדצמבר. משום כך ממתנהלים בדיונים במהירות ובחשאיות עסקית. לאי.די.בי. פיתוח אין בעצם ברירה אלא לחתום את החוזה עם מאקרולינק. עם זאת ייתכן, שהיא תבקש אורכה קצרה להשלמת המו"מ.
שאנגחאי הודיעה כי החליטה להפסיק את המו"מ "מאחר שא.די. פיתוח החליטה שלא לקיים אתנו משא-ומתן רציני". קודם לכן שינתה הקבוצה הסינית את הרכב הבעלות, עכדי לעמוד בדרישות של המפקחת על הביטוח.
אפשר להניח, שאי.די.בי. החליטה שלא לקדם את המו"מ עם שאנגחאי, לאחר שהחליטה להעדיף את הצעת מאקרולינק. אומנם הצעת שאנגחאי גבוהה בכ-150 מיליון שקל, אך מארקולינק כבר הודיעה, כאמור, שיתכן שתשלם בעתיד סכום נוסף.

החוק נגד אירן לא יפריע

בדיקת News1 העלתה שבניגוד למה שפורסם הבוקר באחד מאמצעי התקשורת, אין חשש שהעסקה עם מאקרולינק תיפסל, בגלל קשרים אפשריים של הקבוצה הסינית עם אירן. סעיף 2 לחוק המאבק נגד תוכנית הגרעין של אירן, שנחקק ב-2012, קובע כי אסור ללתת לפעול בישראל ל"גורם זר מסייע", המוגדר כאדם או חברה המסיעים לאירן להשיג נשק גרעיני. ככל הידוע, אין למאקרולינק קשר עסקי מסוג זה עם אירן.
זאת ועוד, החוק קובע כי גם במקרה של קשר עם הגרעין של אירן, רשאית ועדת שרים בראשות שר האוצר לאשר עסקות של חברה כזו, אם יש אינטרנס ציבורי לעשות כן. נראה, שרכישת חברת הביטוח מספר 2, עם מאות אלפי מבוטחים, והפעלתה התקינה היא אינטרס.
החוק קובע, כי איסור הקשר עם גורם זר מסייע יכנס לתוקף רק לאחר שהתקיימו שלושה תנאים מצטברים:
  • יוצגו הוכחות, שלפיהן החברה הזרה מסייעת לתוכנית הגרעין של אירן. כלומר, חובת ההוכחה היא על שרי הממשלה, על הוועדה המייעצת שהוקמה או על מי שיביאו ראיות ברורות ותקפות מבחינה משפטית.
  • מועצת הביטחון של האו"ם תכריז על אותה חברה כגורם מסייע לתוכנית הגרעין. ככל הידוע, מאקרולינק לא הוכרזה ככזו.
  • מדינה זרה תכריז הכרזה דומה לגבי מאקרולינק - ככל הידוע אין גם הכרזה כזו.

להבטיח שמאקרולינק לא תשקיע באירן

אם קיים חשש כלשהו לגבי העסקה עם מאקרולינק, הוא בעיקר ביחס אל העתיד. החברה הודיעה כי בכוונתה להשקיע בחו"ל 3 מיליארד דולר. רכישת השליטה בכלל ביטוח, בכ-450 מיליון דולר, היא חלק מתוכנית זו. החברה פעילה בתחומי המכרות והכימיקלים, וקיימת אפשרות שתיכנס לשיתוף פעולה עם אירן בתחומים שונים, כולל אלו היכולים לסייע לה בנושאי גרעין ודומיהם.
לכן נראה, שאם המפקחת על הביטוח תחליט לתת היתר שליטה לבעליה של מאקרולינק, יהיה עליה לדרוש התחייבות ברורה, שהחברה לא תשקיע בעתיד בנושאים אסורים באירן.
החוק קובע בנושא זה, שאם יתברר שמאקרולינק תשקיע בעתיד באירן בנושאים אסורים, יהיה על הגורמים הישראלים להפסיק קשרים אתה. בכלל זה, יוכל המפקח על הביטוח לשלול את רשיונה של החברה לפעול בישראל.
סעיף 9(ו) לחוק קובע, כי אם הוכרזה חברה מסוימת כגורם מסייע, יש להודיע על כך למפקח על הביטוח, כדי שימנע קשר כלשהו עם חברה זו. סעיף 5 (א) (2) לחוק קובע, שחברה כזו לא תוכל לקבל רישיון כלשהו, ומכאן שלא תוכל לקבל היתר שליטה בחברת ביטוח ישראלית.
מכאן עולה, שהכנסת הביאה בחשבון אפשרות שחברה המקיימת קשרים אסורים עם אירן תנסה לרכוש חברת ביטוח ישראלית. אולם נכון להיום, נראה כי אין ממש בטענות נגד מאקרולינק.

תאריך:  23/12/2015   |   עודכן:  23/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם שאנגחאי הפסיקה המו"מ לרכישת כלל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אחרי שתי הרשעות בבית המשפט המחוזי: בית המשפט העליון קבע ברוב דעותיהם של עמית וזילברטל שיש לדחות את ערעורו של זדורוב; דנציגר הציע לזכותו מחמת הספק
יצחק דנון
איש שוק ההון תובע 3 מיליון שקל מהחברה המפתחת אפליקציה למדידת בגדים וירטואלית, בטענה שהפרה התחייבות לרשום למסחר את מניותיו בה
איציק וולף
חלוקת התקציב תיעשה על-פי מפתח מגזרי: 45% יוקצו למגזר הכללי, 21% למגזר הערבי, 15% למגזר החרדי ו-18% ליישובים באשכולות חברתיים-כלכליים 1-4
איציק וולף
פרקליט המדינה, שי ניצן, מחדד השבוע את ההנחיות לפרקליטים במשרד המשפטים במקרה של פניה ישירה של עיתונאים אליהם    "אין צורך להכביר מילים על הנזק שעלול להיגרם לפרקליטות כתוצאה משיחות לא מבוקרות כאלה"
איתמר לוין
דחה שלוש עתירות נגד התוכנית לקליטת הגז בחוף ולהולכתו מתחנות הקבלה    קובע: תמ"א 37/ח תוכננה בצורה מקצועית ויסודית    הורה לשנות בתוך 18 חודשים שניים מסעיפיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il