X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
משרד הביטחון נענה לדרישת חדו"ש והודיע שצה"ל ישנה את הפקודות כדי לאפשר קבורה חילונית או דתית ליברלית העמותה דורשת להתקין בכל בתי הקברות הצבאיים חלקות קבורה אזרחית-חלופית
▪  ▪  ▪
ללא סממנים דתיים [צילום: AP]

היועץ המשפטי של מערכת הביטחון, עו"ד אחז בן-ארי, הורה לשלב בפקודות הצבא הוראות מפורשות המאפשרות להורים לערוך לבנם טקס קבורה צבאי ללא סממנים דתיים. בן-ארי קיבל את ההחלטה בתגובה לדרישת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון כי צה"ל יאפשר בכל בתי הקברות שלו קבורה אזרחית - חילונית או דתית ליברלית.
בתשובה, אותה שלח (23.12.15) עוזר היועץ, עו"ד עמרי גילה, נאמר כי בהתייעצות עם אגף משפחות והנצחה במשרד ועם אגף כוח אדם בצה"ל נראה שהסוגיה אינה מעוררת קושי משמעותי. מן המכתב לא ברור האם נעשתה התייעצות גם עם חיל-הרבנות הצבאית הראשית, שאינו כפוף לאכ"א אלא מתואם עימו.
ככל הנראה, הפקודות לא יכללו חיוב לתפילת "אל מלא רחמים", לצידוק-הדין, לפרק תהלים ולאמירת קדיש, שכיום נאמרים בידי חזן צבאי. עם זאת, ייתכן שהצבא יתעקש על כך שרב צבאי יוודא שהקבורה עצמה מתבצעת לפי ההלכה.
מנכ"ל העמותה אורי רגב אמר כי תהיה זו ללא ספק פריצת דרך שתאפשר למשפחות לקבור את יקירהן בהתאם לאמונתן ואורחות חייהן". עם זאת, הזכיר רגב ששר הביטחון לשעבר שאול מופז הורה כבר ב-1998 לקבוע כללים דומים והדבר לא נעשה עד היום. לדבריו, "חדו"ש מקווה שהפעם הביצוע יקח שבועות ולא עשורים. כן היא מצפה שפקודות יאפשרו לא רק קבורה חילונית אלא גם קבורה דתית רפורמית או קונסרבטיבית, כפי שהדבר מתאפשר בבתי קברות אזרחיים מחוץ לצבא".
חדו"ש גם דורשת שיוסדר באופן מפורש כי חיילים הנחשבים חסרי דת, כגון עולים יוצאי מדינות חבר-העמים, שאמם אינה יהודייה על-פי ההלכה, ייקברו יחד עם החיילים היהודים. "הצבא יכול להחליט אם לקבור את כולם ביחד או שצריך לשם כך לפתוח חלקות לקבורה אזרחית, אשר בהן לא יופלו לרעה חיילים חילוניים, אנשי הזרמים המתקדמים ועולים שאינם יהודים על-פי ההלכה", אמר רגב.
באוגוסט האחרון פנתה חדו"ש לשר הביטחון משה יעלון ולרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט בדרישה להתקין בכל בתי הקברות הצבאיים חלקות קבורה אזרחית-חלופית. במונח "אזרחי" הכוונה אינה ל"לא צבאיות", אלא כמקובל בענייני קבורה לחלקות שבהן תתאפשר קבורה צבאית לא דתית או דתית ליברלית.
העמותה סבורה שהדבר יסייע גם לפתור את המחלוקות הרבות סביב המקום בו ייקברו חיילים שאינם יהודיים בעיני הממסד הרבני, וגם העובדה שכיום אין אפשרות לקבורה חילונית או דתית ליברלית לחיילים עם טקס צבאי. חדו"ש מאיימת שאם דרישתה לא תיענה תעתור לבג"ץ.
צה"ל נוהג לקבור חללים גויים מעבר למחיצה, במרחק של שני מטר לפחות מחללים יהודים, כדרישת ההלכה. לפני כ-20 שנים כשהתברר שסמל לב פיסחוב, שנורה למוות מאש מחבלים, הובא לקבורה ליד גדר בית העלמין הצבאי בעירו. בעקבות הסערה הציבורית שהתחוללה, הורה ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, יצחק רבין, להוציא את ארונו של פיסחוב ולקבור אותו מחדש יחד עם יתר החללים. במקרים מאוחרים יותר נקברו חללים שהרבנות הצבאית לא הכירה ביהדותם במרחק משאר הקברים ומעבר למחיצה סמלית.
הצעות חוק שמבקשות לחייב קבורת חיילים לא-יהודיים בחלקות רגילות שהעלו חברי הכנסת אלעזר שטרן ומרב מיכאלי לא התקבלו. הורים שכולים דתיים הודיעו מצידם שהם מתנגדים להצעות החוק האלו בטענה שהדבר מנוגד להלכה. הם הזהירו שהדבר יאלץ אותם להוציא את גופות ילדיהם מחלקות הקבורה הצבאיות.
על-פי פקודות הצבא, הרבנות הצבאית שולטת בקבורת חיילים יהודים. לכן בבתי העלמין הצבאיים, דוגמת הר הרצל וקרית שאול, נערכים רק טקסים על-פי ההלכה. הורים המעוניינים לערוך לילדיהם טקס חילוני או דתי ליברלי רשאים לקבור אותו בבית קברות שאינו צבאי. נשללת מהם האפשרות לטקס צבאי, הכולל מרכיבים כמו נשיאת הארון, הנחת זרים טקסית, משמר כבוד והספד רשמי. חדו"ש טוענת שהדבר נוגד את סותרת את חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו ומהווה כפייה דתית.
בניגוד לפקודות הצבאיות, חוק הזכות לקבורה אזרחית חלופית קובע כי "אדם זכאי להיקבר על-פי השקפתו בבית עלמין אזרחי חלופי אם בחר בכך". החוק קובע גם אפשרות להקצות חלקות אזרחיות בבתי עלמין בהם מתקיימת קבורה כהלכה.

תאריך:  29/12/2015   |   עודכן:  29/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פקודות הצבא יאפשרו קבורה אזרחית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רחמנות
אוהב עמו  |  29/12/15 11:05
2
רחמנות
אוהב עמו  |  29/12/15 11:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
28 איש התמודדו על רכישת המגרש, המיועד לבניית 2 קוטג'ים    עם זאת, הזוכים ישלמו קצת פחות מערך המגרש על-פי שמאי
איציק וולף
העצור, תושב כפר תפוח שבמרכז השומרון, נופף ברובה במהלך שיר הנקמה בחתונה    עו"ד בן גביר: מדובר בנשק צעצוע, אין עבירה פלילית בריקוד עם נשק צעצוע
איתמר לוין
זוכה מקבלת שוחד בדמות 500,000 שקל שנתן דכנר לאחיו יוסי; הורשע בקבלת שוחד ב-60,000 שקל    עונשו של לופוליאנסקי הומר לשישה חודשי עבודות שירות    הערעורים האחרים נדחו ברובם או לחלוטין
עידן יוסף
שר האוצר ויו"ר הוועדה על הכרה ביוצאי מרוקו, אלג'יר ועירק כזכאים להטבות לניצולי שואה: "תוקן עוול היסטורי"
עידן יוסף
אמר בנאום הבכורה כי צבעו אינו אחד אלא בשלל צבעי הקשת    נתניהו: קבלת הפנים לה זכית מחברת את חלקי הבית. זו אחריות גדולה והזדמנות גדולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il