רק 24% מהדמויות בחדשות הן נשים, מגישות הטלוויזיה הן צעירות יותר מעמיתיהן הגברים ומרבית החדשות מחזקות באופן משמעותי סטראוטיפים מגדריים מאשר קוראות עליהם תיגר. כך עולה ממחקר שנערך במכללה האקדמית ספיר.
המחקר נערך על-ידי ד"ר עינת לחובר מבית-הספר לתקשורת במכללה האקדמית ספיר, העומדת גם בראש הפורום הפמיניסטי במכללה האקדמית ספיר. הוא נערך כחלק מפרויקט הניטור הגלובלי (Global Media Monitoring Project) שהחל בשנת 1995 ובוחן באופן שיטתי מדי חמש שנים את דרכי ייצוגם של נשים וגברים בחדשות ברחבי העולם.
מנתוני המחקר עולה, כי על כל אישה אחת שמופיעה בחדשות, ישנם שלושה גברים, כאשר במדיום הטלוויזיוני החזותי, ניתן באופן יחסי סיקור יותר רחב לנשים מאשר בסוגי המדיה האחרים כגון עיתונות כתובה, אינטרנט ורדיו.
עוד נמצא, כי רק 18% מסיפורי החדשות, מעמידים במרכזם נשים, 95% מסיפורי החדשות חיזקו בדרך זו או אחרת סטריאוטיפים מגדריים קיימים על-ידי שימוש בשפה ודימויים מסוימים, ורק 4% מכלל הסיפורים החדשותיים, עסקו בדרך כלשהי בחוסר השוויון המגדרי.
עוד עולה, כי כשליש מהנשים המופיעות בחדשות, מוזכרות בהקשר של תפקידן המשפחתי (אימא של, בת של, אחות של), לעומת 10% מהגברים.
על-פי הממצאים, לא נמצא תחום בחדשות בישראל שבו קולן של נשים משתווה לזה של גברים. למשל, בחדשות בתחום פוליטיקה וממשל רק 6% מהדמויות הן נשים, במדע ובבריאות 19%, בתחום החברה והמשפט 26% ובתחום הכלכלה 38%. מנגד, התחום שבו יש כמעט ייצוג שוויוני לנקודת המבט הנשית (47% נשים) הינו סיקור ידוענים, אומנות ומדיה.
עוד נמצא, כי נשים היוו רק 27% מהמומחים והפרשנים ו-18% מהדוברים שהופיעו בחדשות. לעומת זאת, הן מייצגות באופן יחסי הרבה יותר (40%) דמויות שהוצגו כ"דעה הפופולרית".
המחקר מראה עוד כי ישנה נטייה להציג את הנשים כקורבנות (11% מהנשים) גם בהקשר של אירועים המשפיעים על שני המינים כמו תאונות, קונפליקטים אלימים וכו' לעומת 5% מהגברים.
כמו-כן, מראה המחקר כי לנשים יש סיכוי גבוה בהרבה מגברים להופיע בצילומי עיתונות וכי נשים עיתונאיות מעדיפות מקורות נשיים. יש לציין כי רוב גדול של הדמויות בחדשות המקומיות, הנתפסות כפחות חשובות, הן של נשים (75%). בעוד בחדשות הלאומיות הנתפסות כיותר חשובות, הנשים תופסות רק 26%.
עוד נמצא, כי בישראל נשים מהוות 42% מהכתבות והמגישות במדיה המסורתיים. נתון מעט גבוה מהנתון העולמי שעומד על 37%. אלא שחלקן של העיתונאיות בעיתונות המודפסת הינו רק 36% ובאינטרנט 20%, בעוד בטלוויזיה וברדיו שם קיימת הבחנה יותר ברורה בין תפקידי הגשה לעריכה וכתיבה מספרן עומד על 44% ו-52% בהתאמה, ובעוד ששיעור הנשים הכותבות ברדיו ובטלוויזיה הינו 31% בהשוואה ל-61% גברים כתבים, שיעור המגישות הינו 69% בהשוואה ל-39% גברים.