X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
קובע לראשונה בפסק הדין בפרשת פלד-גבעוני מתי יוכל נאשם לטעון שהסתמך על חוות דעת של רשות שלטונית מאחד את הכללים שנקבעו בפסקי הדין המובילים להסתמכות על ייעוץ משפטי
▪  ▪  ▪
דנציגר. שני סוגי הסתמכות [צילום: אורי לנץ, פלאש 90]

במשפט פלילי ניתן לטעון להסתמכות על רשות מוסמכת, רק אם חוות דעתה היא ספציפית והתבססה על כך שהפונה העביר את מלוא הנתונים. כך קובע לראשונה (יום ג', 12.1.16) בית המשפט העליון בפסק דינו בפרשת פלד-גבעוני.
השופטים יורם דנציגר, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז דנו בטענת ההסתמכות שהעלה טל יגרמן - הפיננסייר שעמד במרכז פרשות הגניבה והמרמה של עשרות מיליוני שקלים בחברות שנשלטו ונוהלו בידי רפי פלד, אריה גבעוני ודוד הבי. יגרמן טען שפעל בהתאם לחוות דעת משפטיות וכי הדיווחים הנחוצים נמסרו לרשות ניירות ערך בטיוטת תשקיף שהוגשה לה. בית המשפט העליון דחה טענות אלו, הן במישור העובדתי והן במישור העקרוני.
דנציגר, סולברג וברק-ארז מציינים, כי עד כה לא הייתה הלכה מחייבת בנוגע לטענת הסתמכות על רשות שלטונית. הם קובעים את הכללים בנושא זה:
"כנקודת מוצא ניתן להזכיר את אמות המידה הכלליות לבחינת יסוד זה - נתוניו הסובייקטיביים של הנאשם, סוג העבירה, האמצעים שעמדו לרשותו של הנאשם לבירור הדין ומידת המאמץ שהקדיש לשם כך. בהמשך לכך, כמו בהקשר של ייעוץ משפטי פרטי נודעת חשיבות לכך שנותן חוות הדעת קיבל את מלוא הפרטים העובדתיים הרלוונטיים מצד הפונה, כמו גם ל'ספציפיות' של העמדה.
"עם זאת, יש לתת את הדעת גם על ההבדלים בבחינת טענה של הסתמכות על עורך דין פרטי אל מול הסתמכות על מצג של רשות שלטונית מוסמכת. כאשר מדובר בגורם שלטוני מוסמך פוחת החשש מפני 'חוות דעת מוזמנת', ולכן לכאורה מתעצמת טענת ההסתמכות, בהשוואה למצבים של קבלת חוות דעת מעורך דין פרטי.
"לעומת זאת, מתעוררים קשיים אחרים, הנובעים מן העובדה שרשויות המינהל נדרשות לתת מענה למספר רב של פונים; מכך שחלק מן התשובות הן תשובות 'ביניים'; ומהעובדה שבדרך כלל התשובות ניתנות מבלי שהן מלוות בייעוץ משפטי קונקרטי ביחס לכל מענה ומענה. לכן, כאשר אדם מבקש לפעול על-פי תשובה שקיבל יש מקום לבחון האם זו עמדה 'רשמית', כזו שניתן להסתמך עליה, להבדיל מהבעת דעה לא מחייבת.
"על כך יש להוסיף, כי נודעת חשיבות להבחנה בין מצב שבו אדם הסתמך על דבר מה שנאמר לו על-ידי הרשות במישרין, באופן 'אקטיבי', לבין מצב שבו ביקש להסיק מכך שהרשות לא 'מחתה' או מצאה לנכון להתריע על בעייתיות שעלתה מפנייתו ביוזמתה. ברי כי משקלה של טענת ההסתמכות יהיה גדול באופן משמעותי במצבים מהסוג הראשון".
דנציגר, סולברג וברק-ארז שבים וקובעים גם את הכללים להסתמכות על חוות דעת משפטית, ומאחדים בין שני פסקי הדין המנחים בנושא:
"על-מנת שיעוץ הניתן על-ידי עורך דין פרטי ישמש בסיס לפטור מאחריות פלילית, עליו להתבסס על מלוא התשתית העובדתית הרלוונטית. בהקשר זה, נקבע שיש להניח בפני המייעץ את כל המידע שעשוי להשפיע בצורה כלשהי על עמדתו המקצועית, ובמקרים מסוימים אף יש לשים דגש בדיווח על עובדה 'חשובה', מחשש שזו תיבלע בבליל של נתונים.
"כמו-כן, נקבע כי העצה שעליה מבקשים להסתמך צריכה להיות רצינית על פניה, תוך מתן עדיפות לכך שתהא ערוכה בכתב. בנוסף, צוין כי יש לפנות לעורך דין בעל מומחיות בתחום שבו מתבקשת חוות הדעת, וכי על הייעוץ להיות ממוקד, ככל האפשר, בעסקה או בפעולה קונקרטית".

תאריך:  13/01/2016   |   עודכן:  13/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מגדיר "הסתמכות" על רשות שלטונית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
עמית: הפיצוץ אומנם אירע כאשר הנהג נסע ברכב והוא אומנם נפצע בו, אולם אלו לא אירעו בעקבות השימוש ברכב למטרת תחבורה - ולכן אינו זכאי לפיצוי על תאונת דרכים
איתמר לוין
הנדל: לשאלה מי הראשון שהגיש את הבקשה לתביעה ייצוגית יש חשיבות רבה, אך לא תמיד היא תהיה המכרעת; אין לעודד מרוץ מלאכותי רק כדי להיות זה שינהל את התביעה
איציק וולף
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נאם בפעם האחרונה את נאום 'מצב האומה' בקונגרס    כינה את דאעש 'איום קיומי' וטען שהסכם הגרעין עם אירן מנע מלחמה
עידן יוסף
חשש: המערכות המיושנות של סיטיפס יתקעו את השלב השני של רפורמת המטרופולינים בירושלים    משרד התחבורה: עד 1 בינואר 2017 כל החברות יעברו לערך צבור
איציק וולף
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שמונעת הגשת קובלנה פלילית פרטית נגד חברי כנסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il