X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביום ראשון תדון ועדת השרים לחקיקה בהצעת שרת המשפטים, איילת שקד, לתיקון עבירת מרמה והפרת אמונים באופן שבו יוגדרו טוב יותר גבולותיה ותפחת רמת העמימות שלה "ממלאי תפקיד בשירות הציבורי יפסיקו לחשוש בעת ביצוע עבודתם שמא יועמדו לדין על עבירה שאיננה יודעים אם ביצעו או לא"
▪  ▪  ▪
שקד. עבודת מטה של שש שנים [צילום: איציק וולף]

שרת המשפטים, איילת שקד, תגיש ביום ראשון הקרוב לאישור ועדת השרים לחקיקה נוסח מעודכן של עבירת מרמה והפרת אמונים (נושא זה אינו מופיע בסדר היום המתפרסם). התיקון שתגיש שקד לאישור השרים נועד למסגר את עבירת מרמה והפרת אמונים הנתפסת כיום על-ידי משפטנים רבים כלוקה בעמימות יתר וכ'עבירת סל' חסרת גבולות ברורים.
כיום, מגדיר החוק את עבירת הפרת אמונים ומרמה באופן הבא: "עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מרמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, אף אם לא היה במעשה משום עבירה אילו נעשה כנגד יחיד, דינו - מאסר שלוש שנים".
ניסוח זה בעייתי משום שאינו מגדיר את גבולות עבירת מרמה והפרת אמונים באופן ברור. באופן זה יוצא שאחת העבירות החשובות ביותר כיום בתחום הפלילי שמטרתה להיאבק נגד שחיתות, נגועה בעמימות יתר. אותה עמימות נוגעת בין היתר להגדרות רכיבי העבירה. כך, למשל, לא ניתן לדעת בוודאות למשל מהי פעולה שלטונית פסולה.
הנוסח המוצע לתיקון חוק העונשין גובש לאחר עבודת מטה יסודית וסדרת דיונים בראשות היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, פרקליט המדינה, שי ניצן, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), רז נזרי תוך התייעצות עם הסנגוריה הציבורית, וכן בשים לב לעבודת מחקר בנושא זה של חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה, פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר דורון נבות.
על-פי הצעת החוק תוגדר עבירת מרמה והפרת אמונים בהגדרות הבאות:
  • מעשה שנעשה בקשר עם מילוי תפקידו או תוך שימוש במעמדו כעובד הציבור במצב של ניגוד עניינים, המשפיע או העשוי להשפיע על עניין אישי של עובד הציבור או של קרוב.
  • קבלת טובת הנאה על-ידי עובד הציבור או על-ידי קרוב של עובד הציבור, אשר ניתנה לו, או לקרוב, באשר הוא עובד הציבור, למעט קבלת טובת הנאה המותרת על-פי דין.
  • שימוש במידע פנימי שהגיע לעובד הציבור במסגרת תפקידו או בקשר עם מילוי תפקידו, לרבות העברת מידע כאמור לאחר, והכל לשם הפקת טובת הנאה לעובד הציבור או לקרוב. לעניין פסקה זו, "מידע פנימי" - מידע שלא פורסם לציבור ולא היה אמור להתפרסם באותה עת, ואשר תוכנו, צורתו, מקורו, נסיבות קבלתו או סדרי החזקתו מעידים על החובה לשומרו בסוד, אף אם המידע עתיד להתפרסם.
  • יצירת מצג שווא כלפי רשות מרשויות השלטון וגוף ציבורי אחר הממלא תפקיד ציבורי על-פי דין ומי שפועל מטעמם (להלן - גוף ציבורי), או מסירת דיווח כוזב לגוף ציבורי, לרבות הסתרת מידע מהותי שבנסיבות העניין היה מוטל עליו לגלותו לגוף הציבורי בכוונה לרמות, והכל בקשר עם מילוי תפקידו או תוך שימוש במעמדו וכאשר יש בכך כדי להשפיע על שיקול דעתו של הגוף הציבורי במילוי תפקידו.
  • יצירת מצג שווא או מסירת מידע כוזב במסגרת תפקידו כעובד ציבור לאדם שאינו עובד ציבור, הנזקק לשירותיו כעובד ציבור, והכל כשיש בכך כדי להשפיע על זכויותיו של אדם, לרבות הסתרת מידע מהותי בעניין כאמור, אשר בנסיבות העניין היה מוטל עליו לגלותו, בכוונה לרמות.
  • מעשה שנעשה בקשר עם מילוי תפקידו או תוך שימוש במעמדו, תוך חריגה חמורה, שיטתית או מתמשכת מדין או נוהל המחייבים אותו, שפגע פגיעה מהותית באינטרס הציבורי שעליו הוא מופקד.
שרת המשפטים שקד ציינה שעבודת המטה על נוסח החוק נמשכה יותר משש שנים. "מטרת החקיקה למתוח קו ברור יותר ומוגדר יותר בין מעשה שמהווה עבירה פלילית לבין מעשה שיכול לעלות כדי עבירה משמעתית. החוק, שהיה עד היום עמום, ייתן בהירות רבה יותר כך שמצד אחד עובדי ציבור המועלים בתפקידם יועמדו לדין, ומאידך ממלאי תפקיד בשירות הציבורי יפסיקו לחשוש בעת ביצוע עבודתם שמא יועמדו לדין על עבירה שאיננה יודעים אם ביצעו או לא", ציינה.
לדבריה, תיקון זה יסייע בשמירה על ערכי טוהר המידות ואמון הציבור ויקדם את האינטרס הציבורי על כל רבדיו.

תאריך:  21/01/2016   |   עודכן:  21/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שרת המשפטים תגיש תיקון ל'עבירת הסל'
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
חוק פשוט: מתן זכויות יתר= שוחד
עיניה  |  21/01/16 12:54
2
המטומטמת הזו
נותנת פרס לשחיתות  |  21/01/16 14:14
3
הנהנים העיקריים יהיו ראשי ערים
אורח  |  21/01/16 14:20
4
שש שנים?
באום   |  21/01/16 15:08
 
- חידוד החוק מונע מריחה אצל שופט
ע_הראל  |  21/01/16 21:38
5
דרוש חוק דרקוני נ' תופרי תיקים
שמעון אמסלם  |  21/01/16 16:55
 
- מסכים שכדאי לכולם לבטל עמימות?
ע_הראל  |  22/01/16 10:49
6
ומיהו עובד ציבור? ל"ת
אחד העם  |  22/01/16 14:44
7
ומיהו עובד ציבור
אחד העם  |  22/01/16 16:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 34
עידן יוסף
זאת לנוכח מגמת עלייה בתרבות ההסתה ברשות הפלשתינית שהתגברה מתחילת גל הטרור הנוכחי    החליטה להגביר נוכחות ישראלית מאזנת ברשתות החברתיות ולחשוף את שרת החוץ השוודית לחומרים
עידו יוסף
פניות ומסמכים שיתקבלו באמצעות הכלי הדיגיטלי ייחשבו, בכפוף לכל דין, ככאלה שהתקבלו כאילו נשלחו באמצעות פקסימיליה
איציק וולף
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, יציג בפני ממשלת ישראל את הצעתו להקמת מערך לאומי למניעת אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער ברשת    לקראת הקמת המערך הלאומי תתכנס ועדת היגוי בראשות מנכ"לי המשרד לביטחון פנים, החינוך, המשפטים, הרווחה ומשרדים נוספים
שמעון זיו
אני הקטן מציע ליש עתיד - אם חפצי חיים אתם עליכם להכנס לממשלה הזאת, ולקבל בה את ניהול המשבר המדיני המדומה, או האמיתי
עידן יוסף
הכנסת אישרה את מינוי דרעי לשר הפנים למרות התנגדות סיעות האופוזיציה    לפיד: ההתנגדות אינה אישית    אייכלר: הציבור מאמין שדרעי הוא זכאי מלכתחילה ויש סכנה שמערכת המשפט עלולה לסמן בן אדם ולתפור לו תיקים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il