חברת שפיר הנדסה והחברה האיטלקית אימפרסה פיזארוטי מבקשות (24.1.16) מבית המשפט המחוזי בתל אביב לאסור על
רכבת ישראל לממש ערבות בסך 32 מיליון שקל במסגרת פרויקט הרכבת לירושלים. השתיים טוענות, כי מדובר בצעד תגובה על תביעה שהגישו נגד הרכבת.
שתי החברות ביקשו אשתקד מבית המשפט למנות מומחה בינלאומי בלתי תלוי במחלוקת בינן לבין הרכבת, בנוגע לכשל שהתגלה במנהרות המקשרות, ואשר יקבע האם מדובר בכשל תכנוני של הרכבת או בכשל ביצועי של החברות. בעקבות זאת, הן טוענות, דרשה הרכבת לממש חלק מהערבות בסך 50 מיליון שקל שהוציא בנק מזרחי-טפחות במסגרת זכייתן במכרז לביצוע העבודות, וזאת ללא כל נימוק.
לדברי החברות, בעקבות פנייתן טענה הרכבת, שמדובר בחלק מפיצויים מוסכמים בסך 40.5 מיליון שקל שעליהן לשלם לה בשל עיכוב בפרויקט. החברות מכחישות הנמקה זו ואומרות, כי הרכבת היא שחייבת להן למעלה מ-20 מיליון שקל. עוד הן אומרות, כי בקשתן למנות מומחה נוגעת במישרין לעילת החילוט הנטענת - אך הרכבת מיהרה וחילטה את הערבויות עוד בטרם הוחלט אפילו האם אכן ימונה מומחה.
לדברי התובעות, אחת מהסיבות שבעטיין יחול חריג "הנסיבות המיוחדות" המונע חילוט, הוא שעה שמוטב הערבות הבנקאית מבקש לממשה משיקולים זרים כדוגמת הפעלת לחץ או נקמנות. טרם הוגשה תגובת הרכבת.