ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים. בדיון היום המשיכה הוועדה לעסוק בפרק שנועד להטיל חובות חדשות על יבואני הרכב הישירים, על-מנת להסיר חסמים שמנעו כניסת יבואנים עקיפים וזעירים. ח"כ
יעקב פרי, שמילא את מקומו של היו"ר פתח את הדיון בסעיף העוסק בתנאים לקבלת רישיון יבואן ישיר, ובכללם החובה לטפל גם בכלי רכב שייבאו לארץ היבואנים העקיפים והזעירים ואף להעניק אחריות יצרן לאותם כלי רכב ולטפל בקריאות לתיקון תקלות סדרתיות (ריקולים) לרכבים שייבאו היבואנים העקיפים והזעירים.
סמנכ"ל התנועה ב
משרד התחבורה, אבנר פלור, הציג את הנושא ואמר כי כיום ישנם בישראל למעלה מ-16 יבואנים ישירים ורק 3 יבואנים מקבילים. לדבריו, אחד החסמים המרכזיים שמונעים כניסת יבואנים מקבילים חדשים הוא נושא מתן האחריות, הטיפול בריקולים ואספקת חלפים - לכן דורש משרד התחבורה מהיבואן הישיר, שנמצא בקשר עם היצרן ויש לו את המידע, לספק את השירות גם לרכבים שלא הוא ייבא לארץ.
בתשובה לשאלת ח"כ פרי מדוע לא התפתחה תחרות בישראל אמר פלור כי "כנראה שהיצרנים בחו"ל, משום מה, חוסמים את התחרות.
דורון שורר, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה והיום יועץ לחברת אוטומקס, הזכיר כי גם מנהלי חברות הביטוח טענו בעבר שחברות הביטוח בחו"ל מנעו תחרות בארץ, ובבית המשפט התברר שלא כך הדבר ומנהלי חברות ביטוח בישראל אף הורשעו בפלילים וישבו בבית סוהר. "השימוש בטענה שמישהו בחו"ל מכוון את העניינים בישראל לא צריכה לעלות על השולחן", אמר. עו"ד יורם בונן, המייצג את איגוד יבואני הרכב, טען כי החוק הישראלי לא יכול לחול על יצרניות הרכב בחו"ל. "ישראל היא עוד מדינה אחת בתעשיה גלובלית ואי-אפשר להתנות מתן רישיון ליבואן ישיר בהתחייבויות על היצרנים", אמר. הוא אף הזכיר כי לוועדה נשלחו בכנסת הקודמת מכתבים ברוח זו איגודי היצרנים באירופה ובארה"ב. מנכ"ל משרד התחבורה,
עוזי יצחקי, התייחס לכך בזעם ואמר: "יש גבול לצביעות, מעניין איך הגיעו המכתבים הללו לוועדה". בונן השיב: "זה הגיע באימייל", והוסיף כי היצרנים לא מוכנים לתת התחייבות. יצחקי הגיב ואמר כי "מדובר בניסיון לעצור את פתיחת השוק לתחרות ולהציב חסמים - צריך להתגבר עליהם ולפתוח את השוק לתחרות".
יו"ר איגוד המוסכים,
רונן לוי, טען כי יש ליבואנים נגישות לקטלוגים של החלפים של היצרן לפי מספר השלדה של הרכב. סגן ראש אגודת מורי הדרך, יהודה לוי, אמר כי אפשר לפתוח את תוכנות היצרנים לכולם ולא רק ליבואנים. מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, יהודה רודד, אמר כי היבואנים לא יכולים לעשות זאת כי התוכנות לא שלהן אלא של היצרנים, ונשיא האיגוד, יעקב אנוך, הוסיף כי "יבואן פתוח רק לדגמים שהוא מייבא". מנכ"ל קשת ליס, רון מלכה, טען כי זה לא נכון ואמר: "עבדתי אצל יבואן ואני כן יודע". פלור הגיב לטענות ואמר כי כדי לפתוח את השוק לתחרות חייבים לחייב את היבואנים לתת את כל השירות. הוא הוסיף כי הגדלת התחרות תגדיל את השוק וגם היבואנים הישירים ירוויחו מכך.
אנוך ציין כי "הסיבה שאין יבוא מקביל היא כלכלית, אי-אפשר לקנות רכב שלא מהיצרן, בתיווך שעולה כסף, ולנסות להתחרות כלכלית. לנסות לאנוס דבר בלתי אפשרי כלכלית דרך כיוונים אחרים זה לא יעבוד". ח"כ פרי הגיב ואמר כי אם היבוא המקביל ייכשל כלכלית אז אין ליבואנים הישירים ממה לחשוש, כי ממילא הם לא יצטרכו לתת אחריות ושירות לרכבים שלא הם יבאו או שהשירות יהיה זניח. נציג משרד המשפטים, עו"ד דרור וגשל, הזכיר כי הדיון הזה כבר התקיים בכנסת הקודמת, וח"כ פריג' אמר בתגובה: "מה לעשות שיש חברי כנסת חדשים". מנכ"ל אוטומקס, ינון עמית, התייחס לתחרות במחיר עליה דיבר אנוך, ואמר כי הוא השיג הצעה של דילר מאיטליה שיכול למכור לו טויוטה יאריס היברידית במחיר, אחרי מס, של 80-75 אלף שקלים, בעוד היבואנים מוכרים את אותה מכונית ב-115 אלף שקלים. לדבריו, "אין יבוא מקביל לא בגלל הכדאיות הכלכלית אלא בגלל החסמים שהסעיפים שנדונו מטפלים בהם".
בדיון עלתה גם סוגיית מוסכי היבואנים ויו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, ביקש להגביל את היבואנים כך שיוכלו להיות בעלים של מוסך שירות אחד בלבד. היועצת המשפטית של האיגוד, עו"ד אינגריד הר אבן, אמרה כי כיום היבואנים משתלטים על יותר ויותר מוסכים. פלור התייחס לדברים ואמר כי מתוך 5,000 מוסכים שקיימים בישראל 600 הם מוסכי רשת הקשורים ליבואן ורק 60-50 מוסכים הם בבעלות היבואנים. עם זאת הוא אישר כי נתח השוק של 600 המוסכים הקשורים ליבואנים הוא גבוה. לדבריו, "הגבלת היבואנים למוסך אחד נדונה בעבר בממשלה, יש עם זה בעיה והבקשה לא תורמת לתחרות". למרות זאת ביקש ח"כ פרי, שכאמור ניהל את הישיבה, ממשרד התחבורה לבחון את הנושא שוב, ללכת לכיוון של איגוד המוסכים ולהציע לוועדה נוסח מתוקן בנושא.
הוועדה דנה גם בסעיף העוסק בתנאים לקבלת רישיון יבואן רכב עקיף, לפיו על מבקש הרישיון יהיה להתקשר עם סוכן מורשה שיש לו הסכם עם יצרן לתקופה של שנה לפחות. במקרים בהם היבואן העקיף יבקש לייבא דגמים שמיובאים לישראל על-ידי היבואנים הישירים הוא לא יהיה מחויב להתקשר עם הסוכן בכתב, אלא בדרך אחרת שיקבע שר התחבורה באישור ועדת הכלכלה. כמו-כן, היבואן העקיף יצטרך להציג התחייבות מהסוכן להודיע לו על ריקולים, למסור הוראות טכניות לתיקון ולשאת בעלות הטיפול בהם.
פריג' שב והקשה גם בעניין זה וביקש לדעת באיזה דרך יהיה ההסכם אם הוא לא יהיה כתוב. כמו-כן הוא הוסיף כי הצרכן צריך כתובת ברורה, ולכן הצעה לחייב את היבואנים הישירים לטפל בקריאות תיקון רק של רכבים מאותו דגם שהם מביאים ולא מאותו התוצר. פלור ציין כי משרד התחבורה ימסור ליבואן הישיר את מספרי השלדות שמיובאים לארץ לצורך המעקב אחר קריאות התיקון, אולם מנכ"ל קשת ליס רון מלכה התנגד ואמר כי מסירת מספרי שלדות תספק ליבואנים מידע שיאפשר להם לסכל את התחרות. נציג איגוד יבואני הרכב, עו"ד בונן, אמר כי צריך לבחור אחת מהשתיים - אם רוצים לא להודיע ליבואנים על התקלה אז אי-אפשר להטיל עליהם אחריות לריקול.
בתום הדיון אישרה הוועדה את הסעיפים האמורים, כאשר ח"כ פרי שב והזכיר כי משרד התחבורה התחייב לבחון את נושא הגבלת מספר מוסכי היבואן וכן את משך הזמן לתוקפו של הרישיון. בעד הסעיפים הצביעו ח"כ פרי וח"כ
דוד ביטן, כאשר ח"כ פריג' הצביע נגד. הוא אף ביקש לקיים דיון מחדש בשני הסעיפים, ושב והסביר את עמדתו, לפיה היבואנים הישירים צריכים לספק אחריות ושירות רק ליבוא מקביל מאותו דגם שהם מייבאים.