X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחקר ראשוני שנערך באוניברסיטת חיפה קובע:

קשר בין החום בברזיל להתפרצות נגיף הזיקה

בתקופות יבשות במיוחד התושבים המקומיים נוהגים לאגור מים במיכלים ובכך ליצור תנאים נוחים לאוכלוסיית היתושים. כך שתנאי מזג האוויר הקיצוני, יחד עם היערכות התושבים אליהם - יצרו את התנאים האידיאליים לשגשוג אוכלוסיית היתושים
▪  ▪  ▪
התפרצות נגיף הזיקה [צילום: מויזס קסטילו, AP]

ממצאי מחקר ראשוני שנערך באוניברסיטת חיפה ובמרכז האירופי לבקרת מחלות מצאו קשר בין החום והיובש הקיצוני שנמדדו בחורף ובאביב האחרונים בצפון מזרח ברזיל להתפרצות נגיף הזיקה. "הטמפרטורה והיובש הקיצוניים נובעים משילוב של תופעת האל-ניניו ומשינויי האקלים שמתרחשים בשנים האחרונות", אמרה ד"ר שלומית פז, עורכת המחקר, שפורסם באחד מכתבי העת היוקרתיים בעולם - The Lancet.
ההתפרצות החמורה של נגיף הזיקה, שמועבר על-ידי יתוש האדס הביאה לכך שארגון הבריאות העולמי הכריז השבוע על מצב חרום. לאחרונה נקשרה ההתפרצות החמורה לגשמים הכבדים שפקדו אזורים בדרום ומרכז אמריקה, בעקבות תופעת האל-ניניו. אולם בממצאים החדשים והראשוניים של המחקר, אותו עורכת ד"ר פז מהחוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה יחד עם פרופ' יאן סמנזה מהמרכז האירופי לבקרת מחלות בסטוקהולם, מצאו החוקרים שתופעת האל-ניניו אכן תרמה להתפרצות אולם מכיוון שונה לחלוטין - לא בגלל הגשמים - שבכלל ירדו באזורים רחוקים מאזור ההתפרצות - אלא בגלל גל החום והיובש הקיצוני שפקדו בחודשים האחרונים את צפון-מזרח ברזיל, האזור בו התפרץ נגיף הזיקה.
על-פי הממצאים, שהתבססו על נתוני NOAA, המרכז האמריקני לחקר האטמוספרה והאוקיינוסים, בחצי השני של 2015, שהוא תקופת החורף והאביב בחצי הכדור הדרומי, נמדדו בצפון-מזרח ברזיל הטמפרטורות הגבוהות ביותר מאז שהחלו מדידות אלה יחד עם תנאי יובש קיצוני - ובשבועות שלאחר מכן, הופיעה התפרצות הזיקה באותם האזורים.
לדבריה של ד"ר פז, הסיבות למדדי החום והיובש החריגים נובעות משילוב שני גורמים: הראשון, תופעת האל-ניניו, שבה מתחממים באופן ניכר מי האוקיינוס השקט ליד חופי דרום אמריקה. ידוע כי תופעה זו גורמת ליובש באזורי צפון-מזרח ברזיל, ובחודשים האחרונים תופעת האל-ניניו חריגה בעוצמתה. הגורם השני הוא שינויי האקלים והתחממות הגלובאליים שפוקדים את כדור-הארץ בעשורים האחרונים.
עוד היא הוסיפה כי ידוע שטמפרטורות גבוהות (עד סף מסוים) מעודדות את שגשוג יתושי האדס, נושאי נגיף הזיקה. יתושים אלה זקוקים גם למים - כשכאמור חצי השנה האחרונה הייתה חמה במיוחד אך גם יבשה במיוחד. אולם ממחקרים קודמים באזור ידוע כי בתקופות יבשות במיוחד התושבים המקומיים נוהגים לאגור מים במיכלים ובכך ליצור תנאים נוחים לאוכלוסיית היתושים. כך שתנאי מזג האוויר הקיצוני, יחד עם היערכות התושבים אליהם - יצרו את התנאים האידיאליים לשגשוג אוכלוסיית היתושים.
כאמור, מדובר במחקר ראשוני, וכעת עסוקים החוקרים בהרחבתו בכדי להבין עוד יותר את הקשר המדויק שבין תנאי האקלים והתפרצות המגפה. "לאור הסיכון הבריאותי, והעובדה שיתושי האדס נושאים גם וירוסים נוספים כמו מחלת הדנגה או מחלת הצ'יקונגוניה, חשוב לקחת בחשבון את הקשר שכבר מצאנו בניתוח הגורמים שהובילו להתפרצות הנוכחית", סיכמה ד"ר פז.

תאריך:  03/02/2016   |   עודכן:  03/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קשר בין החום בברזיל להתפרצות נגיף הזיקה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הנגיף מועבר גם ביחסי מין...
הגוי..  |  3/02/16 19:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
זו התאונה האווירית החמורה ביותר בתולדות הוואי    נהרגו בה 12 טייסים ואנשי צוות אוויר    לוטננט-קולונל אדוארד פאוֶלקה, מפקד טייסת מסוקים כבדים 463 הודח עקב ביקורת קשה על תפקודו
מירב ארד
כך לדברי שר החקלאות בדיון בוועדת הכספים    הבהיר: מתקימים מגעים מתקדמים להגדלת הסובסידיה לחקלאי    הוסיף: אנו פועלים להקטנת פערי התיווך במחירי התוצרת החקלאית
יפעת גדות
יו"ר הוועדה לפנ"צ: יש להגדיר מזון מוזרק במים כ"בשר מעורב" או "דג מעורב" ולא כ"בשר מעובד" שמטעה את הצרכן
מירב ארד
מבססת מעמדה כקבוצה הגדולה בעולם בתחום הדיגיטל    בשבוע שעבר, הודיעה יבמ כי תרכוש את סוכנות הפרסום האמריקנית Resource/Ammirati
עידן יוסף
הביטול - לחמש שנים    יו"ר ועדת הכספים: "זהו מס לא מוצדק שגם לא השיג את מטרתו אך פגע קשות בחקלאים"    החקלאים: "החלטה הוגנת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il