X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תגבור השירות בישובים ערביים

"אפשרו ליהודים לעבוד כנהגים בשבת"

הממ"מ: בשנים 2015-2010 השקיע משרד התחבורה יותר מ-2 מיליארד שקל במגזר הערבי משרד התחבורה: ביולי תחל הנגשת התחנות והשילוט לערבית
▪  ▪  ▪
לא יסתדרו בלי נהגים יהודיים
הוכפל מספר ההיתרים לתחבורה ציבורית בשבת
עידן יוסף
מאז 2012 ועד היום עלה מספר קווי האוטובוס המורשים לנוע בשבת מ-164 ל-387 * 15% מהנסיעות מתבצעות ללא היתר ברישיון הקו * משרד התחבורה אינו מוסר פרטים לכנסת
לרשימה המלאה

נתניהו: מיעוטים תופסים מקומות עבודה בשל השבת
עידן יוסף
עסקים יהודיים מעסיקים ערבים במקום יהודים כל השבוע בגלל האיסור להעסיק יהודים בשבת * שר הכלכלה מציע לכנסת לדון האם יש מקום לשנות את החוק
לרשימה המלאה

ארגון משפטי: לעצור תחבורה בשבת למגזר הערבי
עידן יוסף
התנועה למדינה יהודית דורשת ממשרד התחבורה שלא להתיר קווי תחבורה ציבורית חדשים למגזר הערבי בינואר * הנימוקים: תקופת הבחירות, תכלית החוק ופרשנותו * מגלה: בכיר ברשות לתחבורה ציבורית מתעלם מפניות בנושא גלישת קווים לשבת
לרשימה המלאה

מנכ"ל חברת קווים, ציון פת, מזהיר כי חברות התחבורה הציבורית בישראל עשויות להישאר ללא נהגים שיפעילו תחבורה ציבורית בשבת בישובים ערביים. הוא דיבר במהלך ישיבת ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, שדנה (יום ב', 22.2.16) במצב התחבורה הציבורית בישובים הערבים.
פת סיפר בדיון כי החברה אותה הוא מנהל החלה להפעיל לאחרונה קווי שירות גם באום אל-פחם, בפורדיס ובבקה-ג'ת, ולנוכח דרישת משרד התחבורה להפעיל קווים אלה בשבת עלולים המפעילים למצוא את עצמם מול שוקת שבורה בהיעדר בעלי תפקידים לא-יהודיים שיפעילו את הקווים. הוא אמר כי צריך למצוא לכך פתרון ולשנות את חוק שעות עבודה ומנוחה כך שיאפשר ליהודים לעבוד בשבת. יו"ר הוועדה, ח"כ דב חנין, השיב כי אין צורך בשינוי החוק ודי בקבלת היתר מהממונה על חוק שעות עבודה ומנוחה במשרד הכלכלה והתעשיה.
זינוק של 260%
בתקופה האחרונה הורתה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לתגבר באופן משמעותי את פעילות קווי האוטובוסים ולפתוח קווים חדשים בשבת במגזר הערבי, מקצתם אף חולפים בדרכם בתוך ישובים יהודיים. מרכז המחקר והמידע של הכנסת חשף בשבוע שעבר כי מספר ההיתרים שנתן משרד התחבורה לקווים המיועדים לאוכלוסייה הערבית לפעול בשבתות זינק ב-260% - מ-71 בשנת 2012 ל-185 ב-2015. המסמך הוכן לקראת דיון שהתקיים בוועדת הכלכלה על כפיית נהגים לעבוד בשבת. לדיון הגיעו גם נהגים ערבים שהגיעו למחות על כך שלא ניתן להם יום מנוחה ביום שישי המיועד לתפילות, וכי הם מועסקים במקום נהגים שומרי שבת בנסיעות הסמוכות לכניסת השבת.

השקעה אדירה מצד הממשלה

את הדיון בנושא השירות למגזר הערבי, הציג היו"ר חנין, שאמר כי במשרד התחבורה נעשית עבודה חשובה ומורגשת שיש לעודד ולהרחיב.
נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רינת בניטה, הציגה את עיקרי הנתונים שעלו ממסמך שהכינה לקראת הדיון, ואמרה כי נשים ערביות הן הצרכניות העיקריות של תחבורה ציבורית במגזר, ובשבילן תחבורה ציבורית היא קריטית. היא הוסיפה כי דוח מבקר המדינה מ-2011 הצביע על שורה של מחדלים בכל הנוגע לטיפול בתשתיות, אך ציינה עוד כי בשנים 2015-2010 הקצה משרד התחבורה לרשויות הערביות יותר מ-2 מיליארד שקל לטיפול בכך. עוד אמרה בניטה כי תרגום המידע לנוסעים, שהיה אמור להסתיים באמצע השנה שעברה, עדיין לא הושלם והוא צפוי להסתיים עד יוני 2016.
היו"ר חנין ביקש לקבל את התייחסות משרד התחבורה לנושא התקציבים ותוכניות ההשקעה העתידיות. מנהל אגף בכיר תכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי גם השנה ישקיע המשרד 125 מיליון שקל במגזר הערבי. הוא התחייב כי כבר השנה אמורים להיפתח 50 קווים חדשים, ועוד 101 קווים ישודרגו ויגדילו את הכיסוי והתדירות. כמו-כן הוא ציין כי מתבצעים גם שיפורים בתשתיות שיאפשרו קישוריות לשכונות וכן מושקעים 25 מיליון שקלים בקווי הזנה למקומות תעסוקה ואף למקומות פנאי. הוא הוסיף כי עד סוף 2016 תחול תפנית בשירות לציבור הערבי.
הרשויות הערביות אינן מסייעות
גנון גם סיפר כי המשרד שלח לראשי הרשויות חוזר ובו בקשה למנות ממונה תחבורה ציבורית מטעמן, שהמדינה תישא בעלות העסקתו בהתאמה, אך ההיענות לכך הייתה נמוכה. חנין הציע לקיים כינוס שיארגן ועד ראשי הרשויות הערביות בו יוסבר לראשי הרשויות על העניין וגנון הסכים. הוא הוסיף כי משרד התחבורה פועל כדי להשלים את החוסרים, אך נתקל בבעיות תשתיתיות קשות ועל ראשי רשויות ערביות למלא את חלקם בעניין התשתיות באיתור שטח, ובקידום אישור תב"עי וסטטוטורי. בהתייחסו לשימוש במיניבוסים אמר כי הם פתרון, אבל פתרון זמני כי בסופו של דבר רוצים ליצור ביקוש.
האני דעקה, מקבוצת עפיפי המפעילה כמה חברות תחבורה ציבורית, אמר כי קיימת בעיה גדולה של היעדר תשתיות, הגורמת לכך שמישהו שעוצר לקנות גלידה חוסם את האוטובוס ואת כל התנועה. הוא גם אמר שלא הגיוני שבעיר בה 45 אלף תושבים, אין אפילו חניון לילה אחד.
ראש מחלקת קידום סטודנטים ערבים בהתאחדות הסטודנטים, דיראן שלאבנה, דיברה על הקשיים של סטודנטים במקומות רבים במגזר להגיע למוסדות הלימוד וסיפרה כי מחורה יוצא רק קו אחד בבוקר למכללת ספיר. היא הוסיפה כי סטודנטים שרוצים להגיע מסכנין ועראבה למכללת צפת צריכים לעבור דרך כרמיאל בנסיעה בת 3 שעות, זאת בעוד שמאופקים למכללת ספיר יש תחבורה ציבורית רציפה. ראש עיריית טמרה, ד"ר סוהיל דיאב, התייחס לתשתיות ואמר כי צריך להשקיע בהן ולהתחיל להפעיל תחבורה ציבורית פנימית ביישובים. הוא ציין כי במשך שנתיים מתקיימות ישובות בעניין ותחבורה ציבורית בטמרה, עיר עם 32 אלף תושבים, עדיין אין. גנון התייחס לכך ואמר כי קשה לייצר תחבורה ציבורית מאפס ולכן נדרשת השקעה של שנתיים לתכנון. הוא הוסיף כי יש גם קשיים עם העיריות וציין כי עיריית נצרת למשל לא מאפשרת לקדם תוכניות מכוון שהיא מעדיפה להקצות קרקע לתעשיה קלה כמו מוסכים מאשר לתחנה מרכזית. גנון גם בישר לו כי ביולי צפוי להיפתח קו בין טמרה למקומות התעסוקה בכרמיאל. מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי מספיק סקר של כמה חודשים ולא צריך לחכות שנתיים עד שמפעילים תחבורה ציבורית. הוא הזהיר ממצב שבו אין קריטריונים ברורים, כך שרשויות שידרשו יקבלו יותר מענה וישובים שייזכרו מאוחר מדי לא יזכו למענה בכלל.
עיכובים בהנגשת המידע
נציג עמותת סיכוי, עבד אלקאדר כנעאני אמר כי בתקופה האחרונה אכן רואים שינוי לטובה, אבל מדובר בפערים של עשרות שנים שאי-אפשר לסדור בשנה שנתיים. הוא הוסיף כי צריך מאמץ הרבה יותר גדול. נציגת האגודה לזכויות האזרח, שאדה עאמר, הזכירה כי עד יוני 2015 כל המידע היה אמור להיות מונגש גם בשפה הערבית. היא הוסיפה כי לפי המידע של האגודה רק 5,000 תחנות מתוך 30 אלף ועוד 100 שלטים דיגיטליים אמורים להיות מונגשים בערבית. "קיבלנו עידכון שזה יושלם עד יוני 2016, אבל לא ברור מה זה כולל", אמרה. גנון הגיב ואמר כי מדובר בתרגום של כל הרשת, כולל רישיונות הקווים, לשפה הערבית. "מיפינו כמעט את כל התחנות ואני מאמין שביולי 2016 נתחיל להתקין את השלטים בכל הארץ".
ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) הציע לתגבר קווים באשכולות מהישובים הערבים למוסדות הלימוד בימי חמישי ובמוצאי השבת, וקרא לטפל גם בתשתיות על-מנת שיאפשרו קווים פנימיים. ח"כ יוסף ג'אברין (הרשימה המשותפת) אמר כי השקעה בתחבורה הציבורית היא המפתח לשיפור המצב הסוציואקונומי בחברה הערבית. "כשמדברים על שילוב בתעסוקה ובהשכלה אי-אפשר לעשות זאת ללא תחבורה ציבורית", אמר.
מנהלת מחלקת מדיניות ביוזמות קרן אברהם, איה בן עמוס, אמרה כי רוב הנשים במגזר משתמשות בתחבורה ציבורית כדי להגיע לעבודה, והיעדר התחבורה הציבורית תורם באופן משמעותי להעסקה פוגענית כלפי נשים ערביות. "הן מעדיפות לעבוד בתוך היישוב בתנאים קשים ותמורת שכר נמוך משכר המינימום, מאשר לצאת מהיישוב", אמרה. סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, התייחס לרהט ואמר כי כבר לפני שנה נעשה סקר בעיר והתשובות ממנו לא התקבלו עד היום. הוא הוסיף כי "יש טענות קשות, בעיקר של נשים וקשישים, שהשירות הפרונטלי מהנהגים הוא פוגעני. הפננו זאת גם לחברת האוטובוסים גלים וגם למשרד התחבורה, והתשובה שקיבלנו הייתה שלא היו דברים מעולם למרות שיש עדויות מתועדות".
היו"ר חנין אמר בתום הדיון כי בכוונת ועדת המשנה לפנות למשרד התחבורה בצורה מסודרת עם שורה של שאלות ודרישות להתייחסות. הוא קרא לנוכחים להעביר לוועדה את התייחסויותיהם, ואמר כי יפנה גם לכל הרשויות במגזר הערבי כדי לקבל מהם מידע על הצרכים שלהם והחסמים שיש להסיר בכל הנוגע לתחבורה ציבורית. הוא סיכם והצהיר על כוונתו לקיים ישיבת מעקב בעוד מספר חודשים.

תאריך:  22/02/2016   |   עודכן:  22/02/2016
+"החנות קרסה בגלל הרכבת הקלה"
08:36 23/02/16  |  יצחק דנון   |   לרשימה המלאה

חברת ביוטי סטאר תובעת 2.5 מיליון שקל בטענה שנאלצה לסגור את חנותה ברחוב יפו בירושלים בשל העבודות להקמת הרכבת הקלה

[צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אפשרו ליהודים לעבוד כנהגים בשבת"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
יצחק דנון
חברת מ.ט.ר תובעת מהרכבת, אוליצקי ואשטרום 3.8 מיליון שקל, בטענה לפגיעה קשה בגידולים בשל אבק מעבודות המסילה בין אשקלון לבאר שבע
עידן יוסף
יוציאו מכרז לבחינת הפעלת קווי רכבת תחתית, בדומה למטרו של ברלין, לנסיעה בטווח של 20-10 ק"מ ממרכז ת"א    יכללו את ערי גוש-דן, השרון, ראש העין ולוד
איתמר לוין
ח"כים תומכי טרור נהנים ממערכת אכיפה משותקת    איש לא מעז להעיר לנהגים מסוכנים    אלי טביב ולה-פמיליה מצליחים בזכות הבריונות    האלימות במגזר הערבי ובמגזר החרדי מתרחבת בשל אוזלת יד של הרשויות
שמעון גרובר
רק תחבורה ציבורית זולה, זמינה ובעלת תדירות גבוהה תמנע שואה תחבורתית
עידן יוסף
האפשרות למינויים יומיים, שבועיים וחודשיים תכלול גם את 30% מהנוסעים שנשארו בחוץ, אך לא את התעריפים הבין-עירוניים    ייכללו ברפורמה: הגליל והגולן, עפולה, בית שאן, חבל עירון, השומרון, גוש שילה וקרית גת    אילת תהיה מטרופולין חמישי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il