אחת הדרכים השכיחות לאכיפת התשלום של חוב כספי שהושת על אדם כדין, היא באמצעות עיקול רכבו והעמדתו למכירה פומבית. כיום מקובל, שהרכב המעוקל נמכר בלי שניתנת אפשרות לקונים לבדוק אותו. במילים אחרות, הרכב עומד סגור לחלוטין במגרש והקונים המעוניינים בוחנים אותו מבחוץ ומחליטים כמה הם מוכנים לשלם עליו.
כל בר דעת מבין שמדובר ב"חתול בשק", כיוון שאין לקונה דרך לדעת מה המצב המכני של הרכב (כגון: מצב המנוע), כמו-כן הוא לא יכול לדעת האם הרכב עבר תאונה שמורידה את ערכו. התוצאה היא שבדרך כלל כלי הרכב המעוקלים נמכרים בשליש ממחיר המחירון שלהם. מי שנפגע מנוהג נפסד זה הם החייב ובעל החוב גם יחד. הדבר פוגע פגיעה קשה בקניינו של החייב ואף אינה משרתת את עניינו של הזכאי.
הצעת חוק חדשה, שמציעים
בצלאל סמוטריץ' וקבוצת חברי כנסת, מציעה לתקן את חוק ההוצאה לפועל, כך שיתאפשר לאדם המעוניין לרכוש רכב שעוקל לעמוד על טיבו של הרכב ולהעריך כיאות את כדאיות העסקה, באמצעות בדיקה מקצועית של הרכב והערכת שוויו. הצעת החוק זוכה (יום א', 28.2.16) לתמיכת ועדת השרים לחקיקה בקריאה טרומית, והיא תוחזר לעיון הוועדה לפני ההצבעה לקריאה ראשונה.