ביטוח החובה לרכב ב"פול" יוזל (יום ג', 1.3.16) ב-40%, לא בבת אחת אלא בשלושה שלבים, שרק הראשון בהם, בשיעור שלא פורסם, יהיה מחר. ההוזלה תהיה בעיקר לרכב המצויד במערכת התראה ובמערכת ESP, השומרת על יציבות הרכב. המפקחת על הביטוח פרסמה שש טבלות, המראות כי רכב המצויד בשתי מערכות אלו ישלם פרמיה נמוכה מזו שמשלמים כלי רכב ללא המערכות, בחברות הביטוח הסדירות. הוזלת הפרמיה נוגעת ל-850 אלף איש, החייבים לבטח את רכבם ב"פול", הנמצא בבעלות כל חברות הביטוח. לנהגים אלו עבר של תאונות, וחברות הביטוח הרגילות מסרבות לבטחם. אולם מכיוון שהביטוח לנפגעי תאונות הוא חובה חוקית, הקימו חברות הביטוח, לפני כ-35 שנה, את ה"פול", המבטח נהגים אלו, אך בפרמיה גבוהה פי כמה מזו המקובלת לנהגים טובים. עתה תוזל הפרמיה שהם משלמים. ההוזלה נובעת מצירוף כמה גורמים: הקטנת רווחי ה"פול", הנחה גדולה יותר לנשים, התקנת שתי מערכות הבטיחות. המפקחת דורית סלינגר פרסמה שש דוגמאות לפרמיה - שלוש לגברים ושלוש לנשים. נתונים בולטים: - צעיר בן 18, עם רכב המצויד במערכות שצוינו, ישלם פרמיה של 2.264 שקל לשנה, חברת הביטוח הרגילה הזולה ביותר, מגדל, תגבה 2,900 שקל לשנה. חברת הביטוח היקרה ביותר, הכשרה-ביטוח, תגבה 3,920 שקל לשנה (ביטוח חקלאי יקרה יותר, אך היא מבטחת בעיקר רכב בבעלות חקלאים).
- נהג בן 23, עם רכב מצויד בכל המערכות, ישלם ב"פול" כ-1,720 שקל לשנה, לעומת 3,040-1,980 שקל לשנה בחברות הסדירות.
- נהג בן 30 ישלם ב"פול" כ-1,120 שקל לשנה, לעומת 1,460-1,229 שקל בחברות הסדירות.
שלוש דוגמאות נוספות נובעות לפרמיה לנשים באותו גיל ובאותו מצב. הן ישלמו ב"פול" פרמיה נמוכה ב-90 שקל לשנה לשנה בדוגמה הראשונה, 80 שקל בדוגמה השנייה, 30 שקל בדוגמה השלישית. הפרמיה שישלמו בחברות הביטוח הסדירות תהיה זהה לזו שישלמו הגברים. חשוב להדגיש שלוש נקודות: - ההוזלה למבוטחי ה"פול" היא רק למי שמתקין את כל מערכות הבטיחות. יש להניח, שהנהג שיבטח את רכבו בחברה סדירה, ויתקין את המערכות, ישלם פחות מהפרמיות שצוינו לעיל.
- הפרמיה זולה במיוחד לנשים, לאחר שהתברר שהן מעורבות בתאונות פחות מגברים.
- נתוני הפרמיה הזולה יכנסו לתוקף בעוד שלוש שנים. ההוזלה ממחר תהיה 10% עד 15%.
|