X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופט המחוזי עופר גרוסקופף על ייצוגיות:

"אפשר לאשר הסתלקות מתוגמלת"

סבור שיש לבחון הסכמים כאלו בהתאם לתועלת לקבוצה קורא להעביר חלק מהייצוגיות לבתי משפט השלום "השופט צריך לבדוק שלא משלמים דמי שתיקה לתובע ולבא-כוחו"
▪  ▪  ▪
גרוסקופף. עדיף הסדר מהיר [צילום: בוצ'צ'ו]
סחטנות גלויה
עו"ד נופר טל, שהנחתה את יום העיון, סיפרה שקיבלה מכתב מעו"ד מסוים ובו טענה שאחד מלקוחותיה ביצע הפרה רגולטורית מסוימת. הצדק היה איתו, הוסיפה, אבל הוא דרש לשלם לו 250,000 שקל כתנאי להימנעותו מהגשת תביעה יצוגית. לדעת טל, מגיע תשלום כלשהו לעורך דין שעבד וגילה דבר הטעון תיקון, אך לא כזה סכום. אנחנו נגיד בצורה פשוטה: מדובר בסחטנות גלויה, חד וחלק.

סביר להניח שבית המשפט העליון יידרש בבוא היום לשאלה האם יש לאפשר את השימוש בתביעות הייצוגיות ככלי לאכיפת רגולציה. כיום בתי המשפט המחוזיים נוטים לשתף פעולה עם תביעות אלו - אומר (יום ד', 2.3.16) שופט בית המשפט המחוזי מרכז, פרופ' עופר גרוסקופף, בערב עיון במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין.
בתביעות כאלו, ציין גרוסקופף, הפיצוי לחברי הקבוצה אינו החשוב ולעיתים גם אינו אפשרי, "כי לא אפשר למצוא את כל מי ששתה את הנקטר ולא ידע ממה הוא מורכב", אלא בעיקר הסדרה עתידית לטובת כלל הציבור. בכך הן שונות לחלוטין מהתביעות הייצוגיות המקוריות, שנועדו לאכיפת זכויות.
לא אדברסרי מלא
עוד אמר כי הגישה האדברסרית אינה יכולה לעבוד בצורה מלאה בתביעה ייצוגית, שכן הקבוצה אינה נמצאת בבית המשפט, אלא רק מיוצגת בידי מי שלא נבחר על ידה. מטבע הדברים, הדגיש גרוסקופף, לא תמיד האינטרסים של הקבוצה מיוצגים כהלכה - במיוחד כאשר יש הסדר בין הצדדים שנמצאים בבית המשפט, ואז הקבוצה כמעט שאינה מיוצגת. לכן, השופט חייב להיות הרבה יותר פעיל מהמקובל באישור הסדרי פשרה אחרים. "אני לא יכול לצאת מתוך הנחה שההסדר הוגן; אני חייב לוודא שהוא משרת את האינטרס של הקבוצה", הדגיש.
בנוגע להסתלקות מתוגלמת, אמר גרוסקופף כי על בית המשפט לבחון הסדרים אלו כדי לוודא שהנתבע אינו משלם "דמי שתיקה" לתובע ולבא-כוחו. הוא אינו מקבל את עמדתו של השופט יצחק ענבר, השולל לחלוטין הסתלקות מתוגמלת. גרוסקופף פירט את עמדתו:
"צריך לבדוק בעיקר מה הסדר ההסתלקות כולל. אם הושג משהו ספציפי לחברי הקבוצה, זה כמו פשרה מבחינת התגמול והוא ייגזר בעיקרו ממה שהקבוצה קיבלה. אם יש הסדר גם לגבי העתיד - אני אוסיף משהו בתגמול. אם אין הישג לטובת הקבוצה אלא לטובת הציבור, יש מקום לתגמול שייגזר מהשיפור שחל באכיפת הרגולציה בהתאם לחשיבותה. אם ההסתלקות היא כאשר התביעה למעשה נכשלה, לא יהיה תגמול. אני מוכן לשקול החזר הוצאות אם אני משתכנע שהגשת התביעה מלכתחילה הייתה מוצדקת".
השכר ייגזר מהתועלת
לדעת גרוסקופף, להסדר מהיר יש עדיפות משום שהרבה יותר קל לאתר את הנפגעים כיום מאשר בעוד שנה או יותר - אך לא במחיר של הסדר בלתי הוגן. עוד העיר, כי כאשר פונים הצדדים למגשר - מוטב שהוא יהיה מי שאינו עוסק בגישורים רגילים, שכן במקרה של תביעה ייצוגית אין בדרך כלל בעיה להביא את הצדדים להסכמה, אלא על פרטיה. לדברי גרוסקופף, התגמול לעורך הדין ייגזר בעיקר מהתועלת שהשיג ולאו-דווקא מהיקף העבודה שהשקיע בתיק.
גרוסקופף סבור, שבית המשפט אינו צריך לפקח על השימוש בכספים שנתרמים לעמותות שונות במסגרת הסדרי פשרה. הוא תומך ברעיון של הקמת קרן שתרכז תרומות אלו, ואשר גם תבטיח שהתרומה לא תבוא במקום כספים שהנתבע היה תורם ממילא. "זו אחת הסיבות שאני אוהב הרבה פחות תרומות מאשר פיצוי ישיר", העיר.
הוא גם הביע תמיכה בהעברת חלק מהתביעות הייצוגיות לבתי משפט השלום, וצפה שבתי המשפט המחוזיים ימחקו תביעות שלא יעמדו בסף הכספי של סמכותו. עוד תומך גרוסקופף בהטלת אגרה בתביעות ייצוגיות, תוך יצירת מנגנון לפטור במקרים המתאימים.

תאריך:  03/03/2016   |   עודכן:  03/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
עו"ד רון טורקלטאוב השתלח בלשון גסה בעו"ד אלונה באומגרטן, שלא קיבלה במלוא תביעת חוב שהגיש בשם לקוחתו - ואורנשטיין מחק מיידית את הערעור
איתמר לוין
נושה פרטית שגילתה שהחייב הבריח את דירתו, תקבל עדיפות על פני בנק איגוד שישב בחיבוק ידיים - למרות שהחוב לבנק גדול פי עשרה
איתמר לוין
נדחה ערעורה של אבישג עפרה פרנג'יל על חומרת עונשה, לאחר שסחטה מאות אלפי שקלים באיום שאם לא יישמעו לה - ייפגעו המתלוננות ובני משפחותיהן
עידן יוסף
ייתן לנוסעים גם מידע בזמן אמת ופתרון לתגבורי קווים ולבעיות בדרך    מחלוקת בתוך משרד התחבורה בעניין נוהל הנוסע ה-11
איציק וולף
אדם אחד נהרג, אדם נוסף נפצע קשה וכ-15 נוספים נפצעו קל כשאוטובוס התהפך על צידו במחלף זרזיר לכיוון צומת המוביל, בכביש 77
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il