X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יפעת גדות עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
יום האישה הבינלאומי

הפרסומות הסקסיסטיות של 2015

בין הפרסומות הפוגעניות השנה ניתן למצוא את קמפיין הרשת של "אגדיר", הפרסומות ללימוד אנגלית של הג'רוסלם פוסט, מילקי גולד וכמו בכל שנה קמפיין "תגיד תודה שאתה גבר" של גולסטאר
▪  ▪  ▪
לעג לאישה [YouTube]
גילה אושרת, יו"ר ויצו ישראל:
"מטרתה של ויצו בקמפיין לעודד צפייה ביקורתית בקרב הציבור ולהשפיע על החברות המסחריות ליזום פרסום צודק והוגן, באופן שיישקף את ערכי המוצר בלי לפגוע בדימוי של נשים ובגופן".

ארגון ויצו פרסם בסוף השבוע את זהותן של חמש הפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים, שהגיעו לשלב הגמר בקמפיין השנתי של הארגון "אות הקלון למפרסם הסקסיסטי". במסגרת הקמפיין, שמתקיים זו השנה השמינית ברציפות, מדרגת ועדה מקצועית את הפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים על-פי קריטריונים קבועים הבוחנים את הצגת דימוי האישה ותפקידי האישה, השימוש בגופה, היקף הקמפיין ועוד. מטרת הדירוג להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בפרסום ולהעלות את המודעות להשפעות השליליות של פרסומות העושות שימוש לרעה בגוף ובדימוי הנשי.
הפרסומות נבחרו על-ידי ועדת שיפוט מקצועית, אשר סקרה עשרות אלפי פרסומות של שנת 2015. הוועדה מורכבת ממומחי מגדר ותקשורת, אנשי אקדמיה, עיתונות ומשפט. השנה, לראשונה שילבה ויצו נציגים גברים בוועדת השיפוט. החברים בה: העיתונאית בילי מוסקונה לרמן, העיתונאית ומייסדת אג'נדה, ענת סרגוסטי, חוקרת מגדר ותקשורת, שלומית ליר, יוצרת ובימאית ערוץ 2, לימור פנחסוב, אשת התקשורת ומייסדת מרכז מדיה נשים, ורד כהן ברזילאי, רכזת החברה הערבית במכללת "שנקר", ספייה מחמוד, שדרן הרדיו והמנחה אביעד קיסוס, מומחה לתקשורת, ד"ר עמית קמה, מייסד תנועת אסל"י בישראל (למאבק באלימות במשפחה) אביב יהלום, עו"ד עירית גזית, מנהלת מערך הסיוע המשפטי של ויצו, ענבל אביב, מנהלת קמפיין אות הקלון של ויצו. בוועדה לקחו חלק גם סטודנטיות מהמרכז הבינתחומי ונערות מתוכניות המנהיגות של ויצו.

הפרסומות והנימוקים לבחירתן

ג'רוסלם פוסט של YOUNG&RUBICAM
קמפיין הג'רוסלם פוסט מציג פרסומות בשתי גרסאות: גברית ונשית. בגרסה "הגברית", גבר מנהל שיחה עסקית באנגלית, כשהוא נוהג ברכבו. הגבר פונה לקהל ומציין כי הוא מתרגל את האנגלית תוך כדי נסיעה אל העבודה. הגרסה ה"נשית", לעומת זאת מציגה אישה באמבטיה, מכוסה בקצף המספרת כי שיפרה את האנגלית שלה בזמן שהיא מבלה באמבטיה.
על-פי נימוקי הוועדה, מדובר בפרסומת המנציחה את הסטראוטיפים המגדריים ומקבעת את התפיסות באשר ל"תפקיד" השונה שיש לגברים ולנשים בחברה. הגבר יוצא לעבודה, מפרנס, לומד אנגלית לצרכי הצלחה עסקית, ואילו האישה, לומדת אנגלית תוך טיפוח הגוף והיופי. גם העובדה, שהיא מספרת כי עברה בהצלחה את המבחן אליו ניגשה למרות שהיה קשה, מוצגת בחצי פליאה - "היה קשה, אבל עברתי".
לסרטון ג'רוסלם פוסט של YOUNG&RUBICAM
FIX
פרסומת להלבשה תחתונה שהופצה ברשתות החברתיות. הפרסומת משקפת גישה מדאיגה של קמפיינים הפונים לקהל יעד צעיר ומציגים את האישה כאוביקט ומאופיינים ברזון ובמיניות מוקצנת. בפרסומת מוצגת נערה רזה, לבושה בלבוש תחתון. הנערה מבצעת שלל פעילויות (סוחטת מיץ, מלקקת גלידה) וכל פעילות מלווה בכתובית: "הכל טעים", "מוגש חם" ועוד. בעת הופעת הכתוביות, מתמקדת הפרסומת באברי גופה של הנערה - פה, רגלים, והכתוביות יכולות להתפרש ככאלה המתייחסות לנערה ומתארות אותה כ"חמה, רעננה וטרייה". השילוב בין הכיתוב לתמונה מציג את הנערה כמוצר העומד לרשות המשתמש, והכתוביות מתארות כאמור לא רק את המזון המוצג.
הפרסומת נבחרה בעיקר משום שהיא פונה לקהל צעיר ומגלמת בתוכה מסרים מיניים גלויים וסמויים העלולים להשפיע על תפיסת הנערות את עצמן וגופן. לדברי הוועדה, קמפיינים אלו עושים מניפולציות על הנוער ומקבעים תפיסת מציאות מעוותת לגבי תפקיד האישה וגופה. לטענת הוועדה, כאשר הנערות מוצגות כמוצר צריכה, הדבר עשוי להתפרש כהזמנה לפגיעה בהן או לניצול. חברת פיקס זכתה בשנת 2011 באות הקלון של ויצו על פרסומת לחזיות לנערות.
לסרטון FIX
גולדסטאר - MCCANN
לכאורה מדובר בעוד בדיחה, המבוססת על האמונה הטפלה לפיה מי שיושבת בפינת שולחן לא תתחתן שבע שנים. אך למעשה, כאשר מתבוננים על הפרסומת מתחילתה ועד סופה וכאשר מעמידים אותה לצד שלל הפרסומות של גולדסטאר לאורך השנים, רואים שהפרסומות מציגות את האישה באור נלעג ומגוחך, יוצרות דימוי נשי פאתטי ועלוב. הנשים הנכנסות אל הפאב, מוצגות כמי שכל חפצן להתחתן, ולשם כך הן מוכנות לריב ביניהן ולפגוע זו בזו כדי לתפוס את המקום שאינו בפינה. הגבר, לעומתן, חף מדאגות - מגיע ומתיישב ללא כל התלבטות בפינת השולחן. ואז מופיעה הכתובית "תגיד תודה שאתה גבר", אשר באופן ישיר ובוטה מזלזלת בנשים. על-פי הוועדה סוג זה של פרסומות ממשיך בקו מקטין ומזלזל בנשים ומקבע תפיסות שוביניסטיות בחברה הישראלית.
לסרטון גולדסטאר - MCCANN
מילקי גולד - אדלר חומסקי & ורשבסקי
הפרסומת מציגה בחורה, המגיעה לפגישה בבית משפחת בן זוגה. היא נשאלת האם היא אוהבת מילקי, ובתשובה היא שואלת: "האם יש גולד?" תשובתה מובילה את בני המשפחה לדמיין בבהלה את השתלטותה של הבחורה על ההון המשפחתי ועולה ה"פחד" מבחורה רודפת בצע, העסוקה רק בקניות ובהנאות החיים, מתכננת כבר את סידורי החתונה, יש להיזהר מפניה ולערוך הסכם ממון שמא תנגוס בהון המשפחתי. רק בן הזוג נחלץ לעזרתה, כאביר על הסוס הלבן, ומפרש את תשובתה, כמי שביקשה מילקי מסוג גולד ולא תכננה "לשדוד" את המשפחה. הפרסומת מקבעת ומחזקת סטריאוטיפיים מגדריים לפיהם בחורות צעירות, אשר, לכאורה, כל עיסוקן הוא בכסף וחיפוש אחר בעל עשיר, אשר יוכל לספק להן רמת חיים גבוהה.
למרות היותה של הפרסומת קצבית, משפחתית וחביבה לכאורה הרי שמדובר במעטפת למסרים סטראוטיפים המועברים באופן סמוי, הפוגעים בכבודן של נשים.
לסרטון מילקי גולד
אגדיר - My Social
פרסומת שערורייתית, שהופצה על-ידי אגדיר ברשתות חברתיות ואשר ספגה ביקורות מצד גופים שונים. בפרסומת מופיעים גבר קשיש ואישה בלונדינית צעירה, אשר שכובה על ירכיו, פניה פונות מעלה, פיה פתוח והיא עונדת טבעת יהלום גדולה. הגבר מסתכל על האישה ומלטף את שערה תוך הופעת הכתובית Rich Taste (טעם עשיר). אין מקום לטעויות: האישה מוצגת כמי שמחפשת "שוגר דדי" - גבר עשיר ומבוגר, שיתמוך בה וידאג לה לחיים קלים ונוחים. היא רק צריכה להיות יפה וכנועה ובכך תשיג את מבוקשה. לטענת ועדת השיפוט של ויצו, הפרסומת מחזקת סטריאוטיפים מיושנים ומקוממים לפיהם נשים רוצות כסף וחיי עושר, מבלי שתידרשנה לדאוג לעצמן ולעבוד. וחמור מכך, הן מוכנות להתמסר לכל מי שיספק את רצונן. פרסומת שבכסות היצירתיות והליברליות משיגה לאחור את הישגי הנשים ומעמדן.
לסרטון אגדיר - My Social
ועדת השיפוט מצאה לנכון לגנות גם את הפרסומות הבאות: אבקת כביסה Tide, משקפי שמש קרולינה, המשביר צרכן וגלידת JOYA. בכל הפרסומות נעשה, לקביעת הוועדה שימוש לא ראוי בדימוי האישה או בגופה.
בשנה שעברה הוענק אות הקלון לקמפיין "קפה טורכי עלית" של משרד הפרסום באומן בר רבנאי, אשר גילם בתוכו מאפיינים חזקים של סקסיזם וגזענות. בשנים קודמות נבחרו "כל אחד מביא אחד" של לשכת הפרסום הממשלתית, עבור משרד התיירות בכיכובה של נעה תשבי, שהציג את האישה באור נלעג ומגוחך תוך העברת מסר פסול שנשים אינם יכולות לבצע משימות "גבריות".
לדברי גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל "היום אנו רואים בכל מקום ייצוגיים פורנוגרפיים, שפעם הנגישות אליהם הייתה מוגבלת והיום הפכו להיות חלק נורמטיבי מהחיים שלנו. אין ספק שהדבר מחלל אלינו כחברה ומעוות את תפיסת המיניות בעיקר בקרב בני הנוער. מטרתה העיקרית של ויצו בקמפיין אות הקלון, היא לעודד צפייה ביקורתית בקרב הציבור ולהשפיע על החברות המסחריות ליזום פרסום צודק והוגן, באופן שיישקף מצד אחד את ערכי המוצר, אך מבלי לעשות שימוש שלילי בדימוי של נשים ובגופן".

תאריך:  06/03/2016   |   עודכן:  06/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופט רם וינוגרד העלה חשד שמנהלים בבית החולים רמב"ם הדיחו רופאים בכירים לעדות שקר - אך פרוטוקול הדיון בו נאמרו הדברים אינו מופיע בתיק הממוחשב    הנהלת בתי המשפט: צנעת הפרט
אלעזר לוין
הממשלה עומדת לאשר הצעה ליבוא 6,000 פועלים    יורדים מהעץ - כבר לא 10,000    בעיה מרכזית: החברות הזרות יחויבו לתת לפועליהן משכורת ותנאים סוציאליים ישראלים - יותר מאשר בחו"ל - וזה ייקר את הבנייה
איציק וולף
הצעת שר האוצר לקבלת פטור ממס רווחי הון בעת קבלת כספים כקצבה אושרה בממשלה פה אחד    הממונה על שוק ההון: ניצול הטבות המס בקופת גמל להשקעה צפוי להגדיל את הכנסתם של חוסכים בגיל הפרישה
מירב ארד
המטרה - לסייע ללקוח לא להיקלע למצב של "לקוח מוגבל"    נכון לסוף חודש ינואר 2016 עמד מספר הלקוחות שהוגבלו בגין סירוב שקים על כ - 33,000
מירב ארד
לקוח בנק הפועלים יוכל למשוך מזומן מהבנקט בלי לזכור שום סיסמה - לא את סיסמת ניהול החשבון ולא את סיסמת כרטיס המשיכה. הלקוח יכול להיכנס לאפליקציית ניהול החשבון עם זיהוי קולי בלבד, ולמשוך באמצעות האפליקציה מזומן מהבנקט ללא כרטיס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il