X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע: מניעת גישה עתידית לערכאות אינה חלק מסל הכלים השיפוטי מול מתדיין שהוא טרדן סדרתי, המתבטא בגסות רבה ובאיומים נגד השופט
▪  ▪  ▪
ענבר. שימוש מדורג [צילום: בוצ'צ'ו]

בית המשפט המחוזי בתל אביב פורס את הכלים העומדים לרשותו של שופט לטיפול בבעלי דין טרדנים וחצופים, וקובע (3.3.16) שמתן "צו חוסם" עתידי - המונע מהם גישה לערכאות - אינו אחד מהם.
סגן הנשיאה, יצחק ענבר, קיבל ערעור על החלטת שופט בית המשפט למשפחה בתל אביב, ארז שני, למנוע מאדם מסוים להגיש תביעה נגד הצדדים האחרים במשך שנתיים. מדובר בסכסוך צוואה שהחל בשנת 2011, במסגרתו הגיש אותו אדם עשרות רבות של בקשות, והתבטא שוב ושוב כלפי שני בצורה גסה ביותר, עד כדי השמעת איומים באולם.
אזהרותיו של שני נפלו על אוזניים ערלות, האיש לא שילם 2,000 שקל לאוצר המדינה כפי שקבע שני, ולבסוף קבע שני, כי תביעתו של האיש ותביעותיהם של אחיו יידחו בלא דיון, וכאמור - האיש לא יוכל להגיש תביעה חדשה במשך שנתיים. ענבר ביטל את ההחלטה על שני ראשיה וקבע, כי יש לאפשר לאיש ולאֶחיו לברר את טענותיהם, תוך נקיטת אמצעים מתאימים בניסיון להבטיח התנהגות הולמת שלו בעתיד.
ענבר מזכיר, כי האחריות על ניהול הדיון מצויה בידי בית המשפט, ומונה את האמצעים הרבים שנתן לו המחוקק על-מנת לעשות זאת: מחיקת תביעה טורדנית או נקמנית וזאת במקרים קיצוניים במיוחד, מחיקה נקודתית של קטעים פוגעניים מתוך כתבי טענות, הטלת הוצאות בשל טיעוני סרק או טיעונים בלתי הולמים, התניית בירור התביעה בהפקדת ערבות לכיסוי הוצאות הנתבע, הרחקה מן האולם, הטלת קנס ומאסר.
במקרה הספציפי, ממשיך ענבר, יכול היה שני לנקוט בשורה של צעדים דיוניים כדי להפחית את מספר בקשות הסרק. למשל: לפצל את הדיון ולעסוק תחילה רק בסוגיות הליבה, למחוק לאלתר בקשות שהיו חורגות מהמסגרת שנקבעה, הטלת הוצאות ההולמות את יכולתו הכלכלית של הצד המטריד או חיובו להפקיד מראש את שכרם של המומחים. ענבר מציין, כי בית המשפט רשאי לנקוט באמצעים אלו מיוזמתו, וההחלטות יכולות להיות קצרות וענייניות - אפילו במתכונת של "פתקית".
לגבי השתלחויותיו של האיש בבית המשפט אומר ענבר, כי אומנם אורך רוחו וסבלנותו של שני ראויים להערכה, אך היה עליו לנהוג אחרת. הוא היה צריך לעשות שימוש מדורג בכלים העומדים לרשותו, החל ממחיקת ביטויים שלוחי רסן בכתבי הטענות שהגיש הלה ועד לקנסות ואפילו למאסר. מחיקת התביעה הייתה צעד קיצוני מדי, וייתכן שניתן היה למונעו אם היו ננקטים לפני כן אמצעים פחות חריפים, סבור ענבר.
בנוגע לאפשרות לתת צו חוסם אומר ענבר, כי ההלכה המחייבת היא זו שנתן השופט חיים כהן בבית המשפט העליון בשנת 1975, ולפיה לבית המשפט אין סמכות למנוע גישה עתידית לערכאות. סקירת הפסיקה ב-40 השנים האחרונות מביאה את ענבר למסקנה, כי הלכה זו עומדת על תילה. הנשיא דאז אשר גרוניס אומנם הוציא צו חוסם בשנת 2014, אך היה זה צו מוגבל, שהתייחס להגשת בקשות בתיקים שכבר הוכרעו.
אם בכלל ניתן להוציא צו חוסם, ממשיך ענבר, הרי זה רק כאשר כל האמצעים האחרים לא הועילו, ורק כאשר מדובר במי שמטריד את בית המשפט שוב ושוב בהליכים שעל פניהם אין להם כל סיכוי. על בית המשפט גם לאפשר לאותו מתדיין לנסות ולשכנעו, כי הליך עתידי ספציפי אינו הליך סרק. ענבר קבע, כי האיש ישלם הוצאות של 8,000 שקל ויפקיד עוד 12,000 שקל לכיסוי הוצאותיהם העתידיות של הצדדים האחרים.
השופטת יהודית שבח הדגישה, כי אין להסיק מהדברים שהשופט המגלה אורך רוח, איפוק וסבלנות, הוא הנושא באחריות להתנהגות המשתלחת וכפויית הטובה של המתדיין. הכוונה היא להדגיש את סמכותו לעשות שימוש בכלים העומדים לרשותו, "על-מנת לשמור על כבודה של המערכת השיפוטית ולא לעשותה למרמס, ובה בעת למלא את תפקידו ולקיים את ההליך השיפוטי עד להכרעתו". השופט שאול שוחט הסכים עם ענבר ושבח. את יתר הצדדים ייצגו עוה"ד מיכאל דותן, אודליה גריידי-פרי, רמי צוברי, רות אורן ורוני עזרא.

תאריך:  10/03/2016   |   עודכן:  10/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
הושלמו שלב א' בהקמת המבנה התחתון בתחנת רכבת כרמיאל ושלב ב' בתחנת רכבת אחיהוד של מבנה התחנה והרציפים    כחלק מפרויקט רכבת עכו-כרמיאל בהשקעה של 230 מיליון שקלים
עידן יוסף
יו"ר ועדת השקיפות: "איך ייתכן שהשר ממנה את נציג הציבור במועצת רשות המים?"    דורשת: "פרסמו את הפרוטוקלים המלאים של החלטותיכם"
מחלקה ראשונה
מדובר בהנפקה שנוהלה בישראל לשני טווחים במקביל: 1 מיליארד דולר לטווח של 10 שנים שבוצעה בריבית הנמוכה ביותר אי-פעם בהנפקה דולרית, והרחבת סדרה קיימת לטווח של 30 שנה בהיקף של 500 מיליון דולר
גד פרץ
בזק תתחייב להשקיע בתשתיות סיבים אופטיים בהיקף של 5 מיליארד שקל על פני 5 שנים    משרד האוצר, פרטנר וסלקום צפויים להיאבק בהחלטה
איציק וולף
שגרירת פינלנד בישראל טענה כי אירופה אינה מחרימה את מדינת ישראל    "למדינת ישראל הזכות להתקיים בשלום, אך השטחים הפלשתינים אינם חלק מישראל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il