X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המשרד להגנת הסביבה שוקל חקירה פלילית נגד רכבת ישראל ומנהליה ושלילת ההיתר לשינוע חומרים מסוכנים חברי הכנסת דורשים פעולה תקיפה
▪  ▪  ▪
צפריר. "איך הוא ישן בלילה?"
   איציק וולף, עידן יוסף
"נמצה את הדין עם האחראים לקרון הברום"

   עידן יוסף
דימונה: ברום דלף בעקבות תאונת רכבת

אסור להחריש
התאונות החוזרות ונשנות של רכבת ישראל כתוצאה מרמת בטיחות נמוכה, מתחזוקה החובבנית ומעונשים קלים (אם בכלל) על נהגי קטרים ושאר בעלי תפקידים שביצעו מחדלים הפכו לבלתי נסבלות. שר התחבורה ישראל כ"ץ מסתפק בצוות בדיקה עלוב במקום להקים ועדת חקירה ונשען בעיקר על המסקנות שתסיק הנהלת הרכבת בתחקיר הפנימי. למרות כמה דוחות ביקורת שהוציא בעניין משרד מבקר המדינה, לא טרחה הוועדה לביקורת המדינה לקיים אפילו דיון אחד בנושא. היא לא בחנה את השאלות הכבדות שעומדות בבסיס התאונות הרבות, שבאורח נס הסתיימו ברובן ללא נפגעים. היא לא שאלה את הנוגעים בדבר עד כמה מיושם הסכם הבטיחות שנחתם, מה איכות התחזוקה המתבצעת ומדוע אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה עדיין לא ממלא את ייעודו בתחום הבטיחותי ומשמש כחותמת גומי למעשיה של רכבת ישראל. הכתובת על הקיר. היא רשומה באדום בוהק, בדמם של המאות ואולי האלפים העלולים למצוא את מותם בעקבות המחדל הבא.

בעקבות אירוע דליפת הברום החמור בדימונה, שלח (יום ד', 16.3.16) המשרד להגנת הסביבה למנכ"ל רכבת ישראל זימון לשימוע שייערך ביום ראשון הקרוב (20.3.16).
מתחקיר ראשוני של האירוע, נמצא כי רכבת משא שמטה בסמוך לתחנת הרכבת בדימונה מספר קרונות. רכבת משא נוספת, אשר הובילה מטען של חומר מסוכן מסוג ברום התנגשה בקרונות רכבת המטען, אשר נשמטו קודם לכן. כתוצאה מעוצמת ההתנגשות נשמטו שני איזוטנקרים שהכילו ברום ממסילת הברזל וכמות של כ-6.5 טון חומר מסוכן מסוג ברום דלפה לסביבה.
נסיבות האירוע מצביעות, כי קיים חשש לכאורה כי חל כשל באישור נתיב נסיעת הרעלים, לרבות נקודות העצירה המתואמות - בין רכבת המטען לרכבת מטען הברום. הדבר מעלה חשש כי ברכבת ישראל מפרים את תנאי היתר הרעלים שבידיהם, דבר המהווה עבירה לכאורה על הוראות חוק החומרים המסוכנים.
ניטור החומרים באוויר שנערך בשטח הצביע על זיהום אוויר חזק של חומר מסוכן מסוג ברום בסביבה שמהווה הפרה על חוק "אוויר נקי". לכן שוקלים במשרד להגנת הסביבה לבטל את היתר הרעלים של רכבת ישראל, שמשמעו איסור על הובלת חומרים מסוכנים עד אשר יינקטו הצעדים הנדרשים למניעת מקרים דומים.
כמו-כן, ישקול המשרד את המשך פעילות האכיפה נגד רכבת ישראל ומנהליה, לרבות פתיחה בחקירה פלילית.
  • מחברת רכבת ישראל נמסר: "אנו תמהים על הודעת המשרד לאיכות הסביבה [הטעות במקור, ע.י.] עוד טרם הושלמו הבדיקות הרלוונטיות ברכבת ובמשרד התחבורה".
מנהל מחוז הדרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, ששלח לראשי הרכבת את המכתבים, הזהיר בראיון ל"רדיו דרום" מפני שינוע חומרים מסוכנים לאילת בקו הרכבת שצפוי לקום: "אני לא רגוע כי הרכבת לאילת תגביר את כמות המטענים שיעברו בסמיכות לבתים. לא מתוכנן קו חליפי או קו שהוא מוסט, אלא קו שהוא עובר בתוך דימונה וקו שהוא גם עובר בתוך באר שבע. בבאר שבע הצמידות של מעבר החומרים המסוכנים הוא במטרים בודדים".

"בדימונה היה נס"

דליפת הברום עלתה גם לדיון במליאת הכנסת. ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) שהגיע למקום האירוע הגדיר את התאונה נס. "אם חס ושלום המכל הגדול הזה שהוביל 20 טון של ברום, היה מתבקע, היה צריך לפנות עיר שלמה על 40,000 תושביה. בחיל-האוויר אם יש תקלה, משביתים את כל הטיסות לכמה שעות ועושים בדק בית. אם רכבת ישראל אומרת שיש עייפות חומרים ושמובילים ברום ואמוניה וחומרים אחרים דרך שכונה ד' בבאר-שבע, דרך רמלה, דרך אשדוד, אני קורא עכשיו לרכבת ישראל ולשר התחבורה שיורה מיד לרכבת ישראל להפסיק את כל השינוע של החומרים המסוכנים ל-24 שעות, עד שיבדקו קרון-קרון, קטר-קטר ונהג-נהג. ומי שמוביל חומרים כאלה, צריך שלא יהיה בו דופי - האחד; ב. צריכים להוביל אותם במכלים הכי הכי-הכי מודרניים והכי בטוחים. הרכבת לאילת, דווקא בגלל שזאת רכבת משא, צריך לחשוב מראש לעשות, לבנות מסילות שעוקפות את האזורים האזרחיים האלה, כי אחרת אנחנו נכפיל בערך פי 40 או 50 את הובלת החומרים המסוכנים ולא ניתן פתרון לזה שרכבות עוברות דרך שכונות.
ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) מנה כמה תאונות של חומרים מסוכנים. גם לפני אסון הכרמל היו אירועי שריפות והצתות, שהסתיימו בפצוע פה, בהרוג פה, ושם בנזק לרכוש, ועולם כמנהגו נוהג. אני חותר לכך שהממשלה תיקח את האירוע ברכבת המשא בדימונה כאירוע מכונן, שקשור לסוגיית אחסון של חומרים מסוכנים, סוגיית השינוע בחומרים מסוכנים וסוגיית הטיפול בחומרים מסוכנים. מה שקרה בדימונה היה יכול להיות עם תוצאות אחרות. על הממשלה להקים צוות בדיקה, תכנון ותכלול, שיפעל להביא את הטיפול בחומרים מסוכנים לטיפול אופטימלי תחת בקרה ופיקוח מיטבי, כי, עוד צוות בדיקה של שר כזה או אחר, זה טיפול חלקי. צריך טיפול ממוקד, מקצועי, בין-משרדי, רב-זרועות, כדי להביא את הטיפול ואת הפתרון האופטימלי לסוגיה הזאת, כי זו באמת פצצה מתקתקת.
ח"כ אכרם חסון (כולנו): "יממה אחרי תאונת הרכבת בדימונה חומר מסוכן דלף באזור נהריה. משטח ועליו סוללות המכילות חומצה גופרתית נפל ממשאית במהלך נסיעה בכביש 4. המשאית הזאת, אין לה ארגז סגור. כל החומר היה חשוף, כך שזה לא מוזר שהחומר הזה נפל מהמשאית. זה הפקר. חיי אדם במדינת ישראל, לצערי הרב, הפכו להיות הפקר, ולכן אסון רודף אסון. בתקופה שהייתי ראש עיר, כל הזמן הזהרתי ואמרתי שפארק הכרמל מסוכן, אנחנו רוצים תחנת כיבוי אש בדלית אל-כרמל עספיא. לצערי הרב, סיימתי את הקדנציה ובאו אחרי בעוד קדנציה, וחיכו עד שקרה אסון. שילמנו מחיר כבד מאוד ואיבדנו אנשים יקרים מאוד, ורק אז התעוררו והקימו תחנת כיבוי אש בין דלית אל כרמל לעספיא. היום אנחנו רואים רכבות מעמיסות חומרים מסוכנים, באות ליישובים מאוכלסים במאות אלפי אנשים, עשרות אלפים, בדימונה ובכל אזור. החומר מסוכן מאוד. אנחנו לא יודעים מה הן הוראות הבטיחות, איש לא אומר לנו, איש לא משתף אותנו. תמיד מקימים ועדות חקירה, אנחנו לא לומדים מזה כלום ואנחנו ממשיכים בכל פעם לשמוע מחדש על עוד אסון ועל עוד מקרה. צריך להקים ועדה שתבדוק את כל הוראות הבטיחות ותבדוק את כל הנושא החוקי
ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני): "תפקידה של הממשלה הוא להגן על חיי האזרחים: הגנה על גבולות המדינה, הגנה מפני סכנת הטרור, וכן, גם הגנה מפני סכנה שבחומרים מסוכנים. אירוע הברום בדימונה הסתיים בנס. האזרחים בדימונה קיבלו התרעה, כמו שהבנתי, רק כשעה וחצי מרגע התאונה. לא רק ליד דימונה, אלא בלב חיפה, עתלית, בנימינה והרבה ערים נוספות בארץ, רכבות מסיעות סדר גודל של 130,000 טון בשנה של קוקטייל של חומרים מסוכנים, דליקים ונפיצים. זה ברום, אמוניה, מימן, מתנול, גז בישול, חומצה זרחתית, הרשימה עוד ארוכה. לפי התדירות של אסונות חומרים מסוכנים בעולם, אסון כבד הוא רק שאלה של זמן.
"השר להגנת הסביבה קרא למצות את הדין עם האחראים על התאונה, ואני מברכת אותו כמובן על כך, אבל אני קוראת לו למצות את הדין גם עם הנהלת הרכבת, שמקדמת הכפלה של המסילות שעוברות במרכזי הערים. אם זה היה רק לצורך רכבות נוסעים, כמובן שלא הייתה לי שום בעיה עם זה, אבל הם יאפשרו להכפיל ולשלש אפילו את שינוע החומרים המסוכנים דרכם. למה בכלל קורות התאונות האלה של חומרים מסוכנים, ולמה בכלל אנחנו משתמשים בכל כך הרבה חומרים מסוכנים? האם אפשר לצמצם, לצמצם דרמטית, את עצם השימוש בחומרים האלה - ברום, אמוניה, חומרים אחרים? יש אפשרויות, יש כימיה שלמה של מוצרים שהם לא מסוכנים, שהם לא מזהמים את הסביבה, שהם לא מהווים סכנה לבני-אדם. הגיע הזמן לעבור לעידן הבא, לעידן של שימוש בחומרים שלא מסכנים את חיינו", דברי כהן-פארן.
ח"כ טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת): גם התושבים הבדואים היו ברדיוס של פחות מקילומטר. אף גורם ממשלתי לא פנה אליהם כדי להסתגר בתוך בתיהם. גם מכרה בריר, שהולכים להקים ממש איפה שמתגוררים אזרחים או תושבים בדואים. כולם יודעים מה הסכנה שם מהזיהום ומהקרינה שגורם מכרה הפוספטים שם. הקמ"ג הוא המקור העיקרי למחלות הסרטן. ביישוב ערערה בנגב, שבו אני גר, יש לא פחות מ-70 אנשים נושאי סרטן".
ח"כ מיקי זוהר (הליכוד): "כתושב הדרום, ומי שמכיר היטב את סכנות הברום, אני מתקשה להבין את ההתנהלות של רכבת ישראל. ומסתבר שלא רק אני מוטרד מכך, אלא גם מבקר המדינה מר יוסף שפירא. הוא ציין את זה בדוח. יש התייחסות להתנהלות הרכבת בנושא החומרים המסוכנים. וחבל שהדוח הזה מתפרסם רק במאי, אחרת הסיטואציה כאן הייתה שונה לחלוטין. גם במשרד להגנת הסביבה לא מצליחים עדיין להבין, איך שלושה קרונות עם חומר מסוכן ניתקו מהרכבת ואף אחד גם לא התריע על זה. איך יכול להיות שאיש לא עצר את תנועת הרכבות? ברכבת, אגב, קוראים לזה במונח המקצועי 'שימוט'. לטעמי, זה שם קצת מינורי - שני מכלים עמוסים בחומר מסוכן, שהתהפכו ומחכים להתנגשות. צריך לקרוא לילד בשמו. במחדל הזה מישהו כאן לתת את הדין, וזה מנכ"ל הרכבת, בעז צפריר. אני אומר לך, אדוני מנכ״ל הרכבת בעז צפריר, סיכנת את תושבי דימונה, ולא מדובר בתאונת הרכבת הראשונה, ואני גם באמת מקווה שזאתי תאונת הרכבת האחרונה, בעזרת השם. ואני שואל את בעז צפריר, איך הוא ישן עם עצמו בלילה. אם הוא באמת התחיל לעשות בדק בית, כדי לבדוק מה גרם לתאונה, מה גרם לתאונות הקודמות. אז כפקיד, בעז צפריר, שאמור לשרת את הציבור, אני מציע לך, אדוני, להיות הוגן קודם כל עם עצמך, לקחת אחריות על המחדל, ולהניח את המפתחות של הרכבת על השולחן".
ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "אכן, בדימונה קרה נס. אנחנו לא יכולים לסמוך על ניסים. אנחנו חייבים לייצר מדיניות אחרת בתחום החומרים המסוכנים. הגיע הזמן לבחינה כוללת, איזה חומרים מסוכנים אכן נדרשים במדינת ישראל, איפה הם צריכים להיות, באיזה כלים ובאיזה צורות אנחנו צריכים לטפל בהם, איך מותר ואיך אסור להעביר אותם ממקום למקום".
מליאת הכנסת החליטה לקיים דיון בנושא בוועדת הכלכלה.

תאריך:  16/03/2016   |   עודכן:  17/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהם נגוסה / Avraham Neguise  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורן חזן / Oren Hazan  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איוב קרא / Ayoob Kara  איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin  איילת שקד / Ayelet Shaked  איימן עודה / Eiman Ode  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן ברושי / Eitan Broshi  איתן כבל / Eitan Cabel  אכרם חסון / Akram Hasson  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אלאלוף / Eli Alaluf  אלי כהן / Eli Cohen  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דב חנין / Dov Hanin  דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  המחנה הציוני / Hamachane Hzioni  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  זוהיר בהלול / Zohir Bahalul  ז'קי לוי / jackie Levy  חיים ילין / Haim Yalin  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל גואטה / Igal  Guetta  יהודה גליק / Yehuda Glick  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב קיש / Yoav Kish  יואל חסון / Yoel Hason  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסף גריף / Yosef Garif  יוסף חיים שפירא  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal  יעל גרמן / Yael  German  יעל כהן  יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון מזוז / Yaron Mazuz  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מבקר המדינה / The State Comptrollr  מייקל אורן / Michael Oren  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נאוה בוקר / Nava Boker  נורית קורן / Nurit Koren  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya  עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf  עודד פורר / Oded Forer  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רויטל סויד / Revital Swid  רועי פולקמן / Roei Folkman  רחל עזריה / Rachel  Azaria  רכבת ישראל  ש"ס  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שרון גל / Sharon Gal  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנכ"ל הרכבת זומן לשימוע: "בעז צפריר צריך להתפטר"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
להדיח את האחראים הטכניים
משה, עורך-דין  |  17/03/16 06:17
 
- נהג הקטר לא שם לב לצינורות
אורח  |  17/03/16 10:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 20
עידן יוסף
נחמיאס ורבין על הכוונה לייבוא מהנדסים מחו"ל: רעיון עוועים - מדברים על בני אדם במונחים של מזון או מוצרי חשמל    מנכ"ל איגוד תעשיות האלקטרוניקה: בשירות התעסוקה רשומים 5,000 עובדים מתאימים להיי-טק והחברות לא מוכנות לקבל אותם    יו"ר ועד עובדי אמדוקס: להביא את הודו לפה זה גזר דין מוות
מירב ארד
ועדת הכספים סירה לאשר את אמות המידה לתקצוב המועצות לשנת 2016    חברי הוועדה דורשים שהמדינה תגדיל את סך התקציב המיועד לשירותי הדת ואז יתייתרו המחלוקות על אופן חלוקת התקצוב למימון שירותי הדת בין הרשויות המקומיות למדינה
מירב ארד
רמת ההפלרה שנקבעה תהיה 0.7 מג"ל    פרופ' יהונתן מן, בי"ח הדסה עין כרם: בריאות הציבור בכל רמ"ח אבריו אני תומך בחום בהחזרת התקנות להפלרה. זה בריאותי, זה חברתי. זה עוזר לעניים
עידן יוסף
ועדת הכספים: שכר הבכירים יוגבל לעד פי 35 מהשכר הנמוך בחברה    כל תוספת שכר מעל ל-2.5 מיליון ש"ח בשנה תותנה בכך שהפרש השכר בין שכר הבכיר לבין המשכורת הנמוכה לא יעלה על-פי 35
עידן יוסף
אושר לקריאה שנייה ושלישית: רוקח יוכל לספק תרופה ללא מרשם במצב דחוף    יוחמרו הפיקוח והענישה על רוקחים, יצרני ויבואני תרופות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il