X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
קובע לראשונה כיצד יש ליישם את הסעיף בחוק, המאפשר לצדדים להסכים מראש שיוכלו במקרים חריגים לבקש מבית המשפט לדון בערעור על פסק הבוררות עצמו, ולא על פגמים במהלכה
▪  ▪  ▪
דנציגר. בלא יד קפוצה [צילום: אורי לנץ, פלאש 90]

בית המשפט העליון קובע לראשונה (יום ג', 12.4.16) הלכה מחייבת בנוגע ליישום הסעיף בחוק הבוררות, המאפשר לצדדים להגיש ערעור ברשות על פסק בוררות בטענה לטעות מהותית בו.
מדובר בסעיף 29ב, אשר נוסף לחוק בשנת 2008 וקובע: "צדדים להסכם בוררות אשר התנו שעל הבורר לפסוק בהתאם לדין, רשאים להסכים כי ניתן לערער על פסק הבוררות, ברשות בית המשפט, אם נפלה בו טעות יסודית ביישום הדין אשר יש בה כדי לגרום לעיוות דין; ערעור כאמור יידון בשופט אחד, ויחולו עליו ההוראות החלות על ערעור לפני בית המשפט". עד לתיקון זה לחוק, ניתן היה לערער על פסק בוררות רק בשל שורה סגורה של עילות שעסקו בבוררות עצמה (לפי סעיף 24 לחוק) ולא בפסק שנקבע בה.
השופט יורם דנציגר מציין, כי מדובר באפשרות מוגבלת: יש צורך באישורו של בית המשפט, ויש להראות לכאורה שהבורר טעה בצורה יסודית ביישום הדין ובשל כך נגרם עיוות דין. מטרתן של מגבלות אלו ברורות - הוא מעיר: שלא לפתוח פתח רחב מדי, אשר יציף את בתי המשפט ויחתור תחת עצם מהותו של מוסד הבוררות.
מצד שני, ממשיך דנציגר, "קריאה 'צרה' ודווקנית של אמת המידה הקבועה בסעיף 29ב לחוק עלולה להקשות עד מאוד על האפשרות לקבל רשות לערער על פסק הבוררות לבית המשפט. על כן, כדי שתוגשם כוונת המחוקק, נראה כי ראוי לקרוא את הסעיף באופן שיהיה רחב דיו על-מנת להגשים את תכלית ההסדר".
לפיכך, הוא מאמץ את דעת היחיד של השופט נעם סולברג וקובע: "אין להציב בפני המבקש מכשול גבוה מדי, שימנע ממנו כל אפשרות מעשית להשיג על טעויות שנפלו בפסק הבוררות, באופן שירוקן מתוכן את סעיף 29ב לחוק". דנציגר אומר שמובן שאין אפשרות ליצור מראש רשימה של עילות הערעור, ויש להמתין להתפתחות ההלכה.
עוד אומר דנציגר, כי יש להבחין בין עילות הערעור על פסק הבוררות למחוזי ובין העילות לערעור לעליון. ערעור למחוזי בודק טעויות בפסק הבוררות, בעוד ערעור לעליון בודק האם נוצר עיוות דין גם בהתחשב בדיון שהתקיים במחוזי. בעוד הדיון בעליון יהיה בגלגול שלישי וייערך רק בנושאים עקרוניים, אין לקפוץ יתר על המידה בערעורים למחוזי ובדרך זו למנוע הגשת ערעורים כפי שקבע המחוקק.
דנציגר גם מציין, כי מי שמערער לפי סעיף 29ב - צריך לכלול בערעורו גם טענות לפי סעיף 24, אם יש לו כאלו. לבסוף אומר דנציגר, כי הגשת ערעור למחוזי לפי סעיף 29ב, אינה מונעת להגיש לאחר מכן בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון.
הדברים נאמרו בהחלטתו של בית המשפט העליון לקבל את ערעורה של חברת מ.אדלר הנדסה על החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה, בנוגע לבוררות שהתנהלה בינה לבין יחזקאל קטן בפני השופט בדימוס מנחם נאמן. המחוזי פסק הוצאות לטובתו של קטן, למרות שנאמן נמנע מלעשות זאת, והעליון השיב על-כנה את החלטתו של נאמן.
השופטים צבי זילברטל ומני מזוז הסכימו עם דנציגר. את החברה ייצגו עוה"ד מיכאל מאיר וזוהר לביא, ואת קטן - עו"ד אליהו בן-עזרא.

תאריך:  13/04/2016   |   עודכן:  13/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: כללים לערעור על פסק בוררות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
היועץ המשפטי לממשלה לבית המשפט: רשת אופטיקה הלפרין תמשיך לבצע בדיקות עיניים בידי מי שאינם מורשים לכך, אך תשלם למי שביקשו לתבוע אותה בדיוק בשל מעשים אלו
איתמר לוין
מפסיקים את העיצומים בהם החלו לפני שבועיים כחלק ממאבקם נגד נציבות הביקורת    הצדדים ייפגשו שלוש פעמים עוד לפני חג הפסח וידווחו לבית הדין בעוד חודש על התקדמות המו"מ
עידן יוסף
יו"ר ועדת המדע: "מציעים לממשלה לא לצאת בהכרזות לפני בדיקה מעמיקה. אנו מבקשים דוח חצי שנתי אודות הליכי המעבר"    שר החקלאות: "המכון יעבור צפונה ויתחזק. גם הפקולטה לחקלאות לא תישאר ברחובות"
עידן יוסף
שר הבריאות פותח במלחמה נגד מוכרי המזון המהיר שמזיק לבריאות    מקדונלד'ס: "מתקפה לא-אחראית, לא-מבוססת ולא-מדעית"
מחלקה ראשונה
מלחמת האזרחים האמריקנית הובילה לסיום העבדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il