X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחקר חדש מגלה שעשרות מועצות דתיות מחלקות בכל שנה כסף רב במסגרת 'קמחא דפסחא' ובמסגרת תמיכות אחרות, מבלי שיש קריטריונים ברורים לזהות הזכאים למענקים התוצאה - הכסף הולך לרוב לגופים דתיים, למקורבים פוליטית ולעמותות שקשורות לחברי המועצה הדתית
▪  ▪  ▪
המקורבים מקבלים על חשבון העניים [צילום: איתמר לוין]

מחקר חדש של המכון לאסטרטגיה ציונית טוען כי כספי קמחא דפסחא, בהיקף של מיליוני שקלים, מחולקים על-ידי מועצות דתיות מבלי שישנם קריטריונים מסודרים לחלוקה, לעתים קרובות לגורמים שכלל אינם נזקקים לכספי הסיוע הללו אלא לגורמים פוליטיים מקורבים לאנשי המועצות הדתיות ולעמותות שבראשן עומדים בכירי אותן מועצות דתיות.
עורך המחקר, אריאל פינקלשטיין, בחן במשך תקופה ממושכת דוחות ביקורת של כמעט 20 מועצות דתיות ברחבי הארץ. עיון בדוחות החשבוניים של המועצות לשנת 2013 העלה כי באותה שנה הוקצו יותר משבעה מיליון שקלים עבור קמחא דפסחא, תמיכה כספית בנזקקים לקראת חג הפסח, ועבור תמיכות נוספות. עם זאת, העיר כי נראה שבפועל היו תמיכות גדולות בהרבה - בהיקף של כ-20 מיליון שקלים - שנכללו באותם דוחות בסעיף 'הווי ואירועים'.
המחקר מציין כי מבקר המדינה כבר התייחס בעבר לתירוצי המועצות הדתיות בדבר היעדר הקריטריונים לחלוקת הקמחא דפסחא וציין שמדובר בפגיעה במינהל התקין. בין היתר מצוטטים דוחות ביקורת על פעילויות המועצות הדתיות בקדימה צורן ובאור עקיבא שבהם נכתב בפירוש שלא ניתן לוודא האם מצות שמורות חולקו לנזקקים או שחולקו לאנשים מקורבים - על חשבון הנזקקים.
המחקר מצטט דוחות ביקורת שנערכו בעשור האחרון במועצות הדתיות בקריית ביאליק ובנשר, שמהם עולה חשד להעברת כספי תמיכות ומענקי קמחא דפסחא למקורבים ולגורמים פוליטיים, במקום לנזקקים.
"חלוקת מנות מזון או שוברי קנייה, בלא בדיקת זכאות ובלא רישום ותיעוד פוגעת בכללי מנהל תקין, קל וחומר חלוקה של תלושים לכל דיכפין הנעשית בידי חברי המועצה הדתית עצמם, שהם דמויות פוליטיות", נכתב בדוח של קריית ביאליק.
דוח הביקורת על המועצה הדתית בקדימה-צורן לשנת 2013 העלה חשדות קונקרטיים יותר בדבר תמיכות שהועברו על-ידי המועצה הדתית לעמותה שבראשה עומד יו"ר המועצה הדתית: "יו"ר המועצה הדתית מכהן בנוסף כיו"ר עמותת בית יוסף קדימה, שהנה נתמכת על-ידי המועצה הדתית. כמו-כן נמצא כי יו"ר המועצה הדתית חבר בוועדת תמיכות שדנה והחליטה להעניק לעמותה תמיכות וכן כמה מעובדי המועצה הדתית משמשים כחברים בעמותה. בתשובה לשאלת הביקורת מסר יו"ר המועצה הדתית כי בעקבות הביקורת הוא פרש מחברות בעמותה. מעיון במרשם העמותות עולה כי למרות דבריו של היו"ר לפיו הוא פרש מהעמותה עדיין ביתו משמש ככתובת העמותה", לשון הדוח.

"לאסור חלוקת קמחא דפסחא"

לטענת החוקר אריאל פינקלשטיין, שערך את המחקר וחיבר את הדוח, על המשרד לשירותי דת לאסור על המועצות הדתיות לבצע חלוקת כספים לקמחא דפסחא. "המועצה הדתית תורשה לכל היותר להעביר כסף לגופי הרווחה על-מנת שיעבירו אותו לנזקקים לצורכי
החג, אך לא לחלק את הכספים בעצמה", ציין.
לדבריו, כל מועצה הדתית שתרצה לתת תמיכות תחויב לפרסם באתר האינטרנט שלה ובאתר המשרד לשירותי דת את הקריטריונים שקבעה ואת התמיכות שהעניקה בשלוש השנים הקודמות. עוד הוסיף כי יש לקבוע שכל מועצה דתית שלא תפרסם זאת – ייאסר עליה להעניק תמיכות.
עוד נמצא כי הנהנים העיקריים מן המענקים המחולקים על-ידי המועצות הדתיות הם אנשים דתיים. זאת, למרות שמדובר בכספי ציבור ולמרות שישנם באופן טבעי גם חילונים רבים הנזקקים לסיוע כספי בכל תחום שבו פועלת מועצה דתית.
"אנו סבורים כי מצב שבו המועצות הדתיות מעבירות את כספי הקמחא דפסחא בעיקר לדתיים הנו מצב לא תקין, שמלמד לא רק על הבעייתיות הגדולה שבחלוקת כספים ותמיכות ללא קריטריונים אלא גם על הבעייתיות שבעירוב התפקידים בין מחלקת הרווחה לבין המועצה הדתית", נכתב במחקר.
החוקרים של המכון לאסטרטגיה ציונית מצאו עוד כי למרות שנוהל תמיכות במועצות הדתיות מחייב את המועצה הדתית לפקח על הגופים הנתמכים על ידה, בפועל לא נעשה פיקוח שכזה.

המשרד לשירותי דת: המועצות עצמאיות

מן המשרד לשירותי דת נמסר בתגובה כי בישראל יש 132 מועצות, והמועצות כידוע הן גוף עצמאי. "המועצות אינן מדווחות למשרד על כל החלטה והחלטה שהן מקבלות בהתנהלות השוטפת, ואינן צריכות להתנהל כך. המשרד מוציא הנחיות מעת לעת, ונקודת המוצא היא שהמועצות פועלות בהתאם להנחיות", ציינו במשרד. עוד הוסיפו כי עם זאת, אגף פיקוח ובקרה עושה ביקורות יזומות בשלל נושאים, בין היתר בתחום התמיכות. "בנוסף המשרד עומד לרשות המועצות בכל שאלה בנושא, ובפועל הן אגף פיקוח ובקרה והן הלשכה המשפטית מקבלים בשוטף פניות רבות בנושא התמיכות ופונים להתייעצויות בתחום במקרים רבים״, לשון התגובה.

תאריך:  18/04/2016   |   עודכן:  18/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיליונים למקורבים של מועצות דתיות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
גנבים רודפי בצע בהכשרת בד׳ץ
כרמל  |  18/04/16 05:44
2
יש חומר יותר חשוב לתחקיר
חד גדיא  |  18/04/16 07:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סדום ועמורה
איציק וולף
כמה ימים לאחר הערכת המשטרה על גיבוש תשתית ראייתית נגד ראש המועצה המקומית זכרון יעקב, אלי אבוטבול, בעבירת איומים הודיע אבוטבול על התפטרותו    עורך דינו: ההתפטרות - למרות שלטעמנו לא בוצעה עבירה פלילית, מתוך עולם הערכים של אבוטבול ומהאחריות המוטלת עליו
עידן יוסף, איציק וולף
ראש האופוזיציה חשוד בביצוע עבירות של קבלת תרומה אסורה ומסירת תצהיר כוזב    הרצוג: תאמינו לי, אני רגוע    יחימוביץ': אין ספק שחקירה באזהרה מחמירה את הסיטואציה
איתמר לוין
בית משפט השלום: קיים סיכוי שההליכים נגד דוד קזרשווילי, בעקבות עסקה עם דיפנסיב שילד של גל הירש, נובעים גם ממניעים פוליטיים; קיים חשש לגבי נאותות ההליכים בגאורגיה בכלל
איתמר לוין
מצאה ראיות לכאורה לעבירות מרמה והפרת אמונים מצידו של ישראל זינגר, שלדבריה דאג למשרות ולעבודות בעירייה לפעילים ולנותני שירותים שעבדו בקמפיין שלו
איתמר לוין
תעביר בימים הקרובים לפרקליטות את התיק בו חשוד שמעון סויסה בקבלת שוחד מידי ג'ו נקש, שבבעלותו מלון בתחומי היישוב    לא נמסר האם גובשו תשתית גם נגד נקש
רשימות נוספות
בתוך חודש: החלטה על אישום נגד שמעוני  /  איתמר לוין
בכיר בעיריית נשר הורשע בשוחד  /  איתמר לוין
האו"ם: ישראל עומדת בדרישות המאבק בשחיתות   /  איתמר לוין
פוליטיקאים ונכסים  /  איתמר לוין
המתעתעים  /  אריה אבנרי
הקומבינטורים  /  אריה אבנרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il