משרד התחבורה מתחייב להתחיל להפעיל בשנה הקרובה מספר קווים חדשים וכן לתגבר משמעותית קווים קיימים בישובים ואליהם:
- החל בספטמבר יתחיל לפעול קו ישיר מאום אל-פחם לתל אביב בתדירות גבוהה.
- בתוך שבועיים יחל לפעול קו שיחבר את ערערה לבי"ח הלל יפה בחדרה ותוכפל תדירות הנסיעות לעיר.
קווי סטודנטים למכללות בית ברל ועמק יזרעאל - יתווסף קו ברטעה-ערערה-כפר קרע שיתוזמן עם הקו המגיע לבית ברל וישרת את הסטודנטים.
- עיריית אום אל-פחם התחייבה כי בתוך חודשיים תתחיל להפעיל את מסוף התחבורה הציבורית בעיר.
- עד סוף השנה תעלה פי 3 התדירות בקווי התחבורה הציבורית הפנימיים באום אל-פחם.
- החל ביולי יתחיל לפעול קו חדש בין אום אל-פחם כפר קרע ונצרת שיעבור גם בעמק יזרעאל וישרת את הסטודנטים הלומדים במכללת עמק יזרעאל.
- קו חדש מאום אל-פחם יופעל לאזור התעשיה אלון תבור.
- משרד התחבורה מתכנן שני קווים פנימיים בערערה-ערה שיתחילו לפעול בתחילת 2017.
התחייבות נציגי המשרד - שרון מלכי (אחראית פרויקטים תח"ץ בישובים ערבים), גבי נבון (מנהל אגף תכנון תח"ץ) ועמר רשרש (אגף תשתיות), נמסרה במהלך סיור (יום ב', 2.5.16) שערכה ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בערערה-ערה ובאום אל-פחם, שבו נכחו גם נציגי הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, נציגי וראשי הרשויות המקומיות, וארגונים אזרחיים.
עד 2020 - השוואת השירות לשאר המדינה נציגי משרד התחבורה עדכנו על הוספת השירותים והקווים החדשים והדגישו שמדובר בשנה ראשונה מתוך תוכנית חמש-שנתית של חיזוק התחבורה הציבורית ביישובים הערבים המתוקצבת ב-500 מיליון שקלים. בימים אלה הם מגבשים תוכנית אב של תחבורה ציבורית ליישובים הערבים, ושמיעת הרשויות והתושבים חשובה מאוד כדי לתכנן כך שהשירות אכן יענה על הצרכים הקיימים בשטח.
וואג'די באדסי מהרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי אמר: "לפי החלטת ממשלה 922, הממשלה תיתן 40% סבסוד לתחבורה ציבורית במגזר הערבי ועד שנת 2020 נשווה את רמת השירות לשאר המדינה".
חסר לחץ מהשטח יו"ר הוועדה, ח"כ
דב חנין, שיבח את פעילות הממשלה ופקידיה ומתח ביקורת על הרשויות הערביות ותושביהן: "שמחתי לראות את ההתקדמות שנעשית בשטח ולפגוש רשויות שמבינות כמה נחוצה תחבורה ציבורית ותושבים הדורשים את השירות המגיע להם. נדרשת עוד השקעה רבה בתשתיות בישובים הערבים כדי שתהיה בהם תחבורה ציבורית עם רמת שירות בסיסית, כדי שאנשים לא יישארו בבית בהעדר מכונית. ישנו כעת חלון הזדמנויות לקדם את התחבורה הציבורית בישובים ערבים - תקציבים המופנים לנושא ואנשי מקצוע המסורים לעניין במשרד התחבורה. את הרגע הזה חייבים לנצל כדי להשיג התקדמות אמיתית. אבל כדי שבאמת דברים יזוזו יש צורך בשיתוף פעולה של הרשויות וגם בלחץ מצד התושבים, שהם היודעים הכי טוב מה דרוש ויכולים להצביע על הצרכים בשטח".
ח"כ
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) אמר כי "תחבורה ציבורית היא צורך בסיסי עבור האוכלוסייה הערבית בארץ, ולא מותרות. המצב הסוציו-אקונומי הקשה ביישובים הערבים, העדר מקומות תעסוקה, העדר מוסדות ציבוריים, מוסדות השכלה גבוהה ותרבות, מביאים לתלות אף יותר גדולה בתחבורה ציבורית שאינה קיימת באופן מספק. סבלתי מהעדר תחבורה ציבורית כסטודנט לפני 30 שנה. יש התקדמות אבל לא ברמה שהייתי מצפה. חסרים עשרות קווים באזור, בנוסף לצורך לשפר את התשתיות ולהגביר באופן משמעותי את התדירות של הקווים הקיימים. צריך לקדם בצורה משמעותית יותר ובשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות תוך שיתוף הציבור והקשבה לצרכיו".
הוא התייחס גם לנושא השילוט ואמר כי "צריך לפעול מראש כדי לכבד את מעמדה של השפה הערבית כשפה רשמית וכשפתם של כחמישית מאזרחי המדינה. כל השירותים בתחבורה הציבורית צריכים להיות נגישים בערבית, לרבות על תחנות ההסעה, שילוט דיגיטלי באוטובוסים ובתחנות ההסעה, כריזה באוטובוסים וכן באתרים הרלוונטיים".
ראשי הרשויות הציגו בפני חברי הכנסת ונציגי המשרדים את החסרים שקיימים בשירותי תחבורה ציבורית. ראש מועצת ערערה-ערה, מודר יונס, אמר בסיור כי "תחבורה ציבורית בחברה הערבית היא דבר מהותי. ישנם לא מעט חסמים שמערימים קשיים על פיתוחה כמו צפיפות הבנייה והכבישים הצרים. ישנם לא מעט אוטובוסים שעוברים על הכביש הראשי (דרך 65) אך הם אינם עוצרים בישוב, לכן התושבים נאלצים לנסוע לכפר קרע כדי לעלות עליהם. ישנו צורך בקו שישרת את גרעין היישוב ויאפשר גישה לטיפת-חלב המשרתת את כלל התושבים, לקופת החולים, למסגד ולבית הספר. ישנם עמודי חשמל רבים אשר ממוקמים כך שמונעים את פיתוח הכביש המיועד לתחבורה ציבורית וחברת החשמל מתעכבת בפינוים. אני מודה למשרד התחבורה על העבודה הרבה ושיתוף הפעולה הקרוב לצורך קידום תחבורה ציבורית בישוב".
בנייה צפופה, כבישים צרים מטעם עיריית אום אל-פחם נכחו בסיור סגני ראש העיר בילאל מחאג'נה וויסאם קחאוש וכן מהנדס העיר, מנהל התכנון האסטרטגי שפיק קאסם, חבר המועצה חוסין מחאג'נה, אדריכל העיר כארם מחמיד, מנהל מחלקת דרכים פרג' אבו פרג' וכן עימאד ג'ראא ומחמד איברהים, מזכיר מחלקת הנדסה. הם העלו מספר בעיות המונעות פיתוח נחוץ של תחבורה ציבורית בעיר: העדר תקציבים מספקים לפיתוח התשתיות הנדרשות, מעבר צר בשכונת אלמידאן ובו בתים המונעים פיתוח של תחבורה ציבורית פנימית לרוב אוכלוסיית הישוב, צורך בהגדלת תדירות הקווים הפנימיים שכבר פועלים, הצורך בהפחתת הגודש מציר הכניסה הראשי ליישוב דרך אישור ופיתוח כניסות נוספות לעיר, שדרוג דרך עין איברהים מועאויה כך שתתאים לתחבורה הציבורית העוברת בה ולא תהווה סכנה לתושבים ועוד.
נציג ארגון סיכוי, מוחמד חליליה, עדכן על תהליך שיתוף ציבור בנושא תחבורה ציבורית שערכו בישובים אותו יעביר לשימוש משרדה תחבורה והרשויות.
נציגת 15 דקות, עאישה סידאוי, הציפה בעיות הנוגעות לסיבובים מיותרים שעושים האוטובוסים ולמחיר הגבוה יותר שנדרשים תושבי ערערה לשלם כיוון שזקוקים לאוטובוס נוסף לכפר קרע כדי להתחבר לשאר האוטובוסים.
חברי הכנסת הבטיחו כי יפעלו לפתרון הבעיות שהועלו בסיור ויבצעו מעקב אחר ההתקדמות בנושאים השונים שהועלו דרך ועדת המשנה לתחבורה ציבורית והכלים שבידיהם.